אלפים רבים הגיעו הערב (מוצאי שבת) למתחם קבר רחל אימנו בפאתי בית לחם, לרגל יום פטירתה שחל לפי המסורת בי"א בחשוון – זאת לאחר שבימים הקודמים הייתה נוכחות דלילה יחסית במקום. מכיוון שתאריך הפטירה חל השנה בשבת, העלייה ההמונית לקבר רחל התאפשרה החל מיום חמישי בבוקר עד לשישי אחר הצהריים, וכן מצאת השבת עד ליום ראשון בערב.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
יוסי שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים בישראל, מספר: "אם היינו מאוכזבים ביום חמישי, כשציפינו לאלפים, היום אנחנו רואים שאלו שלא הגיעו אז – משתדלים להגיע הערב. לפי הצפי שלנו, כנראה עד מחר בלילה יושלם כל החוסר שהיה לצערנו ביום חמישי. הערכנו שגם הפיגוע שהיה ביום חמישי מנע מרבים להגיע. אנחנו מאמינים שבסופו של דבר יפקדו את המקום קרוב ל-50 אלף מתפללים ומתפללות".
קראו עוד בערוץ היהדות:
שווינגר מדגיש כי "הכול עובד פה לפי הוראות מדוקדקות של מהנדסי בטיחות, הכול לפי הנחיות משטרתיות, סדרנים, פקחים, קצינים וכל מה שצריך. כמובן, הייתה גם היערכות ביטחונית לנוכח המצב".
3 צפייה בגלריה
מבקרות בהילולת רחל אימנו
מבקרות בהילולת רחל אימנו
נשים מתפללות בקבר רחל
(צילום: אלי מנדלבאום)
המשטרה הודיעה כי מספר השוהים בתוך מתחם הקבר בכל זמן נתון יוגבל. הציבור התבקש להיאזר בסבלנות ולשהות במקום זמן קצר בשעות העומס, כדי לאפשר לכל באי ההילולה להשתתף ולהגיע. עוד נמסר כי חל איסור על הטסת רחפנים במתחם.
"אנחנו מקווים שעם ישראל יגיע בהמוניו מצד אחד, ומצד שני אנשים יתחשבו באחים שלהם ולא יתעכבו יותר מדי בציון, אלא יפנו את המקום לאחרים", ציין הערב שחר פיירמן, מנהל אתר קבר רחל. "ידוע שקבר רחל לא יכול להכיל כל כך הרבה אנשים, יש כמות מוגבלת שיכולה להיות בציון ובכלל באתר. בגלל זה הפנייה שלנו הוא שאנשים יגיעו, יישארו לתפילה הקצרה שלהם וייתנו גם לאחרים להגיע".
קבר רחל ייחודי לעומת אתרים קדושים אחרים, בשל העובדה שמרבית הפוקדים אותו הן נשים, ולא גברים. סביב יום הפטירה מתעצם שיעור הנשים עוד יותר.
3 צפייה בגלריה
מחוץ למתחם הקבר
מחוץ למתחם הקבר
מחוץ למתחם הקבר
(צילום: אלי מנדלבאום)
"אני מגיעה להתפלל על זיווג הגון", אמרה מוריה מירושלים, "על יישוב הדעת, על שמחה, על אהבת האחר, לדעת לא לשפוט. זה דבר שאני מתפללת עליו". שרה מפתח תקווה סיפרה: "אני מחוברת מאוד למקום הזה. אמא רחל, זה המקום של הנשים – אי אפשר להסביר את זה במילים. צריך פשוט לבוא. יש משהו שאתה מרגיש שקורה בנשמה: החיבור, האהבה, היכולת להתפלל ולהרגיש משהו מיוחד. אין לזה מילים, צריך לבוא ולנסות".
על רקע פיגועי הטרור האחרונים, מאות שוטרים ולוחמי מג"ב נפרסו באזור ובמתחם הקבר עצמו כדי לאבטח את האירוע. "באנו לאמא רחל, להילולה", מספר שלמה זעפרני מבית עילית. "אפילו שיום הפטירה עצמו הוא בשבת, ראינו שעדיף לבוא במוצאי שבת – בשבת יש לנו את הנשמה שנותנת לנו את הקדושה, ובמוצאי שבת, כשהקדושה הולכת מאיתנו, כדאי לבוא לצדיקים ולהתחבר".
דניאל מירושלים מציין כי "היו בעיות בדרך, השוטרים קצת הציקו, היו עיכובים ומניעות – אבל באנו בכל זאת. אנחנו באים להתפלל, ואין מי שימנע מאיתנו".

שינויים בהסדרי התנועה

במהלך ימי ההילולה לא תתאפשר כניסה רגלית או ברכב פרטי למתחם קבר רחל, אלא רק באמצעות שירותי היסעים מאורגנים היוצאים ממתחם אצטדיון טדי. מחר (יום א') החל מהשעה 9:30 יצא מערך קווי השירות מרחוב הנשיא השישי.
שירות ההיסעים יפעל מהחניון הצמוד לאצטדיון טדי עד ליום ראשון ב-6:00. כלי רכב ואוטובוסים פרטיים יופנו לחניון המזרחי באצטדיון טדי, ומערך קווי שירות יופעל מהחניון המערבי של האצטדיון.
3 צפייה בגלריה
סדרנים מחוץ למתחם
סדרנים מחוץ למתחם
סדרנים מחוץ למתחם
(צילום: אלי מנדלבאום)
במהלך יום ראשון, כאמור, יצאו קווי השירות מרחוב הנשיא השישי – החל מ-9:30 בבוקר ועד 23:00, ובתדירות גבוהה. במהלך היום, כלי רכב פרטיים יוכלו לחנות בחניון הלאום (סינמה סיטי) ובחניון היכל המשפט, הקרובים לרחוב הנשיא השישי.
כניסה למתחם קבר רחל תותר להיסעים המאורגנים שנקבעו ולנכים הנעזרים בכיסא גלגלים. לא תותר תנועת הולכי רגל לאורך ציר נסיעת האוטובוסים, בין צומת הרוזמרין לקבר רחל.
בשל עומסי תנועה הצפויים לסירוגין במהלך ימי ההילולה, הומלץ לנוסעים לאזור גילה לנסוע בציר 50, בגין דרום. צומת דרך חברון-רוזמרין ייחסם לכיוון קבר רחל. לנוסעים להר חומה, מומלץ לנסוע בכביש דרך חברון. לא תותר תנועת כלי רכב מצומת הרוזמרין לכיוון מתחם קבר רחל, ולא תתאפשר חניית כלי רכב ברחוב הרוזמרין ודרך חברון. במקום תבוצע אכיפת תנועה.
תחנות האוטובוסים של קווי שירות רגילים הנמצאות ברחוב הרוזמרין יבוטלו (ברוזמרין מבוטלות תחנות 682 – הרוזמרין/א סאפא, ו-510 – הרוזמרין/כביש המנהרות). כלי רכב שיחנו במקומות אסורים או יפריעו לתנועה – ייגררו. צומת הרוזמרין מצומת המנהרות וצומת טנטור צפויים להיסגר לסירוגין, זאת בהתאם לעומסי התנועה במקום.