קרן "שואה" של אוניברסיטת דרום קליפורניה, USC Shoah Foundation, שנוסדה על ידי הבמאי סטיבן ספילברג, הודיעה על שיתוף פעולה חדש וייחודי עם הספרייה הלאומית בישראל, שמטרתו לאפשר לכל תושבי ישראל גישה בלתי מוגבלת למסמכי ארכיון ייחודיים, שהיו נגישים עד כה רק לחוקרים נבחרים בעולם.
בארכיון מתועדות למעלה מ-52 אלף עדויות מצולמות של ניצולי שואה שצולמו לאורך השנים, שהיו נגישות עד כה בלעדית לכ-180 מוסדות מחקר ומוזיאונים ברחבי העולם. כעת, לראשונה, יהיו עדויות אלה נגישות לקהל הרחב בישראל, באמצעות אתר הספרייה הלאומית. יחד איתן יחשפו לקהל מאות עדויות שלא נחשפו עד כה של ניצולי אירועי שבעה באוקטובר וכן עדויות חסרות תקדים של חטופים ששבו מרצועת עזה לישראל לאורך המלחמה.
2 צפייה בגלריה
מצעד החיים בפולין
מצעד החיים בפולין
מצעד החיים בפולין
(צילום: AFP)
יו"ר ומנכ"ל קרן "שואה" של USC, ד"ר רוברט ג'יי ויליאמס, ויו"ר הספרייה הלאומית סלי מרידור, הכריזו על השותפות הבלעדית במהלך אירוע חתימה שנערך במשכנה החדש של הספרייה הלאומית בירושלים.
"העבודה של קרן 'שואה' עם הספרייה הלאומית בישראל היא הוכחה למה שאפשר לקדם כאשר מוסדות גדולים עובדים בשיתוף פעולה. יחד, אנו יוצרים משאב שלא רק מסייע במאבק העולמי באנטישמיות, אלא גם בונה את המודעות וההבנה של העם היהודי", אמר ד"ר ויליאמס, המשמש כיו"ר ועדת אונסק"ו לחקר אנטישמיות ושואה, ויועץ לברית הבינלאומית לזיכרון השואה.
ד"ר ויליאמס הוסיף: "אנו מאמינים שחשוב ביותר שכל העדויות שגבינו יהיו זמינות בישראל, שבה חיים כמעט מחצית מניצולי השואה שנותרו בעולם והרוב המכריע של ניצולי 7 באוקטובר. הארכיון של קרן השואה של USC הוא כלי מחקר, חינוך וסיפור סיפורים בעל עוצמה ייחודית, המפגיש אנשים פנים אל פנים עם בני האדם ששרדו את השנאה העתיקה ביותר בעולם. על ידי מתן גישה לעדויות אלה באמצעות הספרייה הלאומית, אנו מקווים לחבר את העבר להווה בנושא האנטישמיות ולקדם מאמצי מחקר, חינוך והסברה חשובים בארץ ובעולם".
2 צפייה בגלריה
יו"ר ומנכ"ל קרן "שואה" של USC ד"ר רוברט ג'יי ויליאמס (משמאל), ויו"ר הספרייה הלאומית סלי מרידור
יו"ר ומנכ"ל קרן "שואה" של USC ד"ר רוברט ג'יי ויליאמס (משמאל), ויו"ר הספרייה הלאומית סלי מרידור
יו"ר ומנכ"ל קרן "שואה" של USC ד"ר רוברט ג'יי ויליאמס (משמאל), ויו"ר הספרייה הלאומית סלי מרידור
(צילום: מנחם שלאס)
"הספרייה הלאומית אוצרת את הזיכרון הלאומי של העם היהודי ושל מדינת ישראל", אומר יו"ר הספרייה הלאומית, סלי מרידור. "שיתוף הפעולה המיוחד יאפשר לכל תושבי ישראל מכל רקע ודת להעמיק את הבנתם על זוועות השואה ולקחיה, באשר לנקודות השפל והשיא של האנושות, מהרמות הנמוכות ביותר של אכזריות ורוע, ועד לנקודות הגבוהות ביותר של חוסן, אמונה ואומץ. זוהי זכות להנגיש באמצעות אתר הספרייה הלאומית את העדויות החשובות, בתקווה כי שבועתנו הנחרצת 'לעולם לא עוד' תמשיך להנחות את הדורות הבאים".
טקס חתימת ההסכם עם הספרייה הלאומית בישראל פותח את "משימת הסולידריות הישראלית" בת ארבעת הימים של קרן השואה של USC, שנועדה לטפח שיתוף פעולה במאבק באנטישמיות. ה"משימה" כוללת גם פגישות עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ביקור באנדרטת השואה ביד ושם ושיחות עם ניצולי 7 באוקטובר ומשפחות החטופים, כמו גם ביקורים באתרי הזוועות ההמוניות בדרום הארץ שאירעו ב-7 באוקטובר.