שבת בצל המלחמה: לקראת השבת הקרובה, שבת פרשת בראשית, פרסמו הרבנים הראשיים לישראל, הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף, הנחיות לשומרי המסורת לגבי ההתנהלות בשבת.
בהודעתם הודגש כי יש להישמע באופן מוחלט לכל הוראות והמלצות פיקוד העורף. כאשר ההוראה היא להסתגר בבית, אין לצאת כלל מהבית, גם לא לתפילה, ויש להתפלל ביחידות. יש להתפלל אך ורק בבתי כנסת שיש בהם – או בקרבה להם – מרחבים מוגנים, ועם הישמע אזעקה יש ללכת מיד למרחבים מוגנים עד שתחלוף הסכנה. לכן חולים שהליכתם איטית יתפללו בביתם, אלא אם כן התפילה מתקיימת במקלט.
5 צפייה בגלריה
ההנחיות של הרבנים הראשיים להתנהלות בשבת בזמן המלחמה
ההנחיות של הרבנים הראשיים להתנהלות בשבת בזמן המלחמה
ההנחיות של הרבנים הראשיים להתנהלות בשבת בזמן המלחמה
(צילום: הרבנות הראשית)
לדבריהם, בכל בית כנסת יש להניח מערב שבת מכשיר טלפון פתוח, שיהיה זמין להזעיק את כוחות החירום על כל צרה שלא תבוא. ניתן להחזיק טלפון סלולרי על מצב רטט בכיס. יש להשאיר רדיו פועל מבעוד מועד על "גל שקט", כדי להתעדכן בהתראות של פיקוד העורף.
עוד הם מסרו כי מי שיש לו כלי נשק ברישיון, מצווה שיישא איתו את הנשק גם בשבת, גם אם בדרך כלל הוא לא סומך על העירוב – "וכדאי להשתדל בכל בית כנסת שיהיה לפחות אחד חמוש. וילכו עם הנשק כשהוא מכוסה בבגד". הרבנים כתבו כי בימים אלה יש למעט ביציאה מהבית שלא לצורך, ולכן אין להתעכב אחרי התפילה בשוטטות ברחובות.
5 צפייה בגלריה
יירוטים מעל אשקלון
יירוטים מעל אשקלון
יירוטים של כיפת ברזל מעל אשקלון. יש להישמע להנחיות פיקוד העורף
(צילום: רויטרס / Amir Cohen)
בענייני טבילה וטהרה כתבו הרבנים הראשיים שיש להתייעץ עם הרבנים המקומיים. אירועי שמחה כמו חתונות וברית מילה יש לקיים במתכונת מצומצמת ביותר, לפי הוראות פיקוד העורף.

תדרי הגל השקט ברדיו

תחנות הגל השקט ישמיעו שקט בשידור לאורך השבת. השקט יופר רק באמצעות הודעות מתפרצות של פיקוד העורף על אזעקות ברחבי הארץ. הגל השקט יחל עם סיום השידורים ביום שישי בשעה 17:00 ויפעל עד לאחר צאת השבת בשעה 20:00.
כאן מורשת (ארצי): בתדרים 90.5FM / 90.8FM / 92.5FM / 100.7FM רדיו קול חי (במרכז הארץ, בגוש דן ובירושלים): בתדרים 92.8FM / 93FM / 102.5FM רדיו קול ברמה (במרכז הארץ, בגוש דן ובירושלים): בתדרים 92.1FM / 104.3FM / 105.7FM / 107.6FM רדיו דרום: בתדר 101.5FM רדיו גלי ישראל: בתדרים 89.3FM / 94FM / 106.5FM
מעבר לתחנות הרדיו, ערוץ עכשיו 14 בטלוויזיה ישמש במהלך השבת כגל שקט לטובת ציבור שומרי השבת. במהלך השבת ישהו בערוץ אנשי פיקוד העורף, ובעת הצורך יעלו לשידור ויעבירו הנחיות מצילות חיים. בשאר הזמן הערוץ יהיה במצב שקט. הגל השקט ייתן מענה גם לציבור כבדי השמיעה, וההנחיות יעלו גם בשקופיות טקסט.

קריאה להדליק נרות שבת

בעקבות המלחמה הקשה, עלו יוזמות שונות שקוראות לציבור בישראל להדליק נרות שבת בכניסת השבת הנוכחית. מי שהצטרפה לקריאה זו היא רחל אדרי מאופקים, שהתפרסמה לאחר שהציעה קפה, תה ועוגיות למחבלים שפלשו לביתה וכך משכה זמן עד לחיסולם.

"אנחנו מתקרבים לשבת מיוחדת, שבת בראשית, שבה מתחילים לקרוא את התורה מהתחלה", אמרה רחל בסרטון שהופץ בידי ארגון נשי ובנות חב"ד בארץ הקודש, "אני פונה לכל נשות ובנות ישראל: נש"ק = נרות שבת קודש. אני מבקשת שכל אחת תדליק השבת נרות שבת קודש, שבעזרת ה' כל החטופים יחזרו אלינו הביתה".
בסרטון אחר, הוריה של תפארת לפידות שנעדרת מאז שבת שעברה אמרו: "הלב שלנו שבור ומיטלטל כבר שבוע. אנחנו מוקפים בהרבה אהבה ודאגה מהארץ ומהעולם, ואנחנו מודים על כך. זה נותן לנו המון כוח. שבת מתקרבת, תפארת אוהבת מאוד להכין חלות לשבת. השבת פניה של הבת שלנו כנראה לא יאורו באור נרות שבת. נשמח שמי שרואה אותנו ידליק נרות שבת, לזכות תפארת ושאר השבויים והנעדרים, שישובו אלינו מהר, בריאים בגוף ובנפש. בזמן הדלקת הנרות, בבקשה, תברכו את עם ישראל. נרות רבים יגרשו חושך".

הרבנות הצבאית: גם זיהוי החללים יימשך כרגיל

גם הרבנות הצבאית פרסמה מסמך עם דגשים הלכתיים בנוגע לשבת, ובו נכתב הכלל העקרוני שלפיו יש לעשות את כל הדרוש, בחזית ובעורף, להכרעת האויב. כל פעולות הלחימה ותמיכת הלחימה ייעשו בשבת כביום חול. גם העיסוק באיסוף החללים והטיפול בזיהוים יימשך כרגיל בשבת, כדי לזרז ככל האפשר את תהליך הזיהוי וההבאה לקבורה. מסירת הודעה למשפחה תיעשה כרגיל וללא דיחוי. עם זאת, לא יתקיימו הלוויות בשבת.
5 צפייה בגלריה
איסוף גופות ומחנה שורה, שבו פועלת תחנה לריכוז חללים. התהליך יימשך גם בשבת
איסוף גופות ומחנה שורה, שבו פועלת תחנה לריכוז חללים. התהליך יימשך גם בשבת
איסוף גופות ומחנה שורה, שבו פועלת תחנה לריכוז חללים. התהליך יימשך גם בשבת
(צילום: Jack Guez / AFP)
בשל מצב המלחמה, הובהר כי אין צורך לטרוח ולהקים עירוב כאשר הדבר מסיט את תשומת הלב מהמאמץ המלחמתי, וכי מותר לטלטל (להעביר חפץ מרשות לרשות, אחת מהמלאכות האסורות בשבת לפי ההלכה) ככל הנדרש לתפקוד השוטף של הלוחמים ותומכי הלחימה, גם במקום שבו אין עירוב – ואף לצורכי רווחה ומנוחת הגוף והנפש של החיילים. בשטחי הכינוס וכמובן בקו הלחימה יטלטלו ללא כל הגבלה.
לפי הרבנות הצבאית, חיילים שסיימו משמרת שבת רשאים לנסוע לביתם בסוף המשמרת, כדי לאגור כוח פיזי ונפשי להמשך. מותר לתעד בשבת כל דבר שייתכן ותהיה בו תועלת מבצעית. כמו כן הובהר שמותרים גם אימונים שנועדו למלחמה, רחיצה לצורך רענון הכוחות (אפילו במים חמים), מעקב אחר כוח האדם, שפצור ציוד ללחימה, אכילת מזון שנתרם והתקבל בשבת, שינוע מדים נקיים במקרה שהמדים מלוכלכים באופן שעלול להפריע ללחימה.
עוד נכתב כי חתימה על נשק תיעשה "בשינוי" כשאין עיכוב, ואם יש עיכוב היא תיעשה באופן רגיל. צוין כי מותר לחייל להתקשר לבני משפחה קרובים כדי למנוע מהם דאגה רבה לשלומו. במסמך נכתב שבכל מקרה של ספק יש להיוועץ ברב הצבאי או בשאר סגלי הרבנות המצויים עם הכוחות, ובמקום שלא נמצא איש סגל רבנות ולא התקבלה תשובה, יש לבצע את כל הדרוש כדין ספק פיקוח נפש.
לגבי מזון והסעדה, נכתב ככלל כי בבסיסי הקבע אין לבשל בשבת, אלא להכין ביום שישי כמות מספקת של מזון מבושל לשבת. פלטות חימום יסופקו לנקודות מרוחקות בבסיסים. במקומות שבהם כוחות לוחמים זקוקים למזון חם, ולא נמצא כל פתרון חלופי, מותר לשנע עבורם מזון חם במהלך השבת.
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול רצעות עזה
כוחות צה"ל בגבול רצעות עזה
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה
(צילום: AP Photo / Ohad Zwigenberg)
בפעם הראשונה מאז 1982, חברת התעופה "אל על" תטוס בשבת, כדי להחזיר ארצה לוחמים ואנשי כוחות הביטחון שקיבלו צו 8 מארצות הברית ומהמזרח. החיילים יוטסו בטיסות חילוץ ללא תשלום.

"ללכת למרחב המוגן – גם באמצע תפילת עמידה"

הרבנים הראשיים לישראל מסרו כי אם נשמעה אזעקה באמצע תפלת העמידה, יש להפסיק מיד וללכת בשתיקה למרחב המוגן, ולאחר מכן לחזור ולהתפלל. אם העיכוב לא היה יותר מחמש-שש דקות, ימשיך ממקום שבו הפסיק, ואם עברו חמש-שש דקות יתחיל שוב מתחילת תפילת העמידה. אם יש אזעקה באמצע קריאת התורה, יסגרו מיד את ספר התורה, יניחו עליו מפה וילכו למרחב מוגן, אף שספר התורה נשאר על הבימה לבדו, וכשיחזרו ימשיכו לקרוא ממקום שבו הפסיקו.
הרבנים לאו ויוסף הדגישו כי בתי כנסת שלא קראו בהם את פרשת "וזאת הברכה" בשבת שעברה בגלל חדירות המחבלים ליישובם, אינם צריכים להשלים את הפרשה בשבת זו, ויקראו את פרשת בראשית. אם רוצים ונמצאים במקום מוגן, יכולים לקרוא את פרשת "וזאת הברכה" בלי ברכה, ואחר כך כהן יעלה לתורה ויברך, ויקראו בפרשת בראשית.
הם הוסיפו כי יש לומר בכל התפילות לאחר חזרת הש"ץ את תפילת "אבינו מלכנו", כולל בשבת ובראש חודש (בהשמטת פסקאות "כתבנו", ובשבת וראש חודש בהשמטת "חטאנו לפניך"), ובעת פתיחת ההיכל יש לומר 12 פעמים "לעולם ה' דברך ניצב בשמיים", את פרקי התהילים – כ', ק', קכ"א, ק"ל, קמ"ב. כמו כן אפשר להוסיף את התפילה המיוחדת שחיבר הרב יצחק יוסף לעת הזאת:
"יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו, שתתמלא ברחמים עלינו ועל כל עמך ישראל ותצילנו ותושיענו מיד כל אויבנו ושונאינו, ומכף כל מבקשי רעתנו, הפר עצתם וקלקל מחשבותם, ולא תעשינה ידיהם תושייה, וכמו שנאמר עֻצוּ עֵצָה וְתֻפָר דַּבְּרוּ דָבָר וְלֹא יָקוּם כִּי עִמָּנוּ אֵל. ונאמר, ה' הפר עצת גויים וקלקל מחשבותם, ויהי רצון שחַרְבָּם תָּבוֹא בְלִבָּם וְקַשְּׁתוֹתָם תִּשָּׁבַרְנָה.
5 צפייה בגלריה
תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפות חיל האוויר ברפיח
(צילום: Ahmad Hasaballah / Getty Images)
"אנא ה' יהמו נא רחמיך עלינו ועל כל עמך ישראל, עמוד נא מכיסא הדין ושב על כיסא רחמים, ותיכנס לנו לפני ולפנים משורת הדין, ותבטל מעלינו כל גזרות קשות ורעות, ותגזור עלינו גזרות טובות, ישועות ונחמות, למען רחמיך, ותקרע רוע גזר דיננו וייקראו לפניך זכויותינו. קוּמָה עֶזְרָתָה לָּנוּ וּפְדֵנוּ לְמַעַן חַסְדֶּךָ.
"אנא ה' שמור והגן על עבדיך צאן מרעיתך, הנמצאים בשבייה בעזה, הגן על חיילי הצבא וכוחות הביטחון, הצילם מפח יקוש, לא תאונה אליהם רעה, ונגע לא יקרב באוהליהם, ותצילם מכל מיני פורענויות ותאונות המתרגשות לבוא בעולם, ושלח נא רפואה שלמה לכל חולי עמך, לכל הפצועים, ושמע נא את קול תחינתנו, כי אתה שומע תפלת כל פה, ברוך שומע תפלה. יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה' צורי וגואלי. ה' עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן ה' יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם, אמן ואמן".

פיתוח חדש: מידע דרך המסכים בבית הכנסת

בעקבות המצב, ארגון "משמרת השבת" מפתח אפשרות להתראות ביטחוניות והזעקת כוחות חירום באמצעות מסכי המידע שבבתי הכנסת. בעקבות פניות רבות בעקבות המלחמה, ולאחר היוועצות ממושכת אצל הפוסק הרב יצחק זילברשטיין, מפתחים בארגון את האמצעים שיוכלו לסייע להצלת חיי אדם בשבתות ובחגים.
הפיתוח החדש יאפשר לקבל מידע קריטי בזמן המלחמה, כאשר הטלפונים הניידים אינם ברשותם של המתפללים, באמצעות מסכי המידע (נדרים פלוס וקהילות) המצויים בבתי כנסת ברחבי הארץ. תהיה אפשרות להזעיק את כוחות הביטחון וההצלה באמצעות המסכים. "מה שאפשר לעשות בשינוי יעשו בשינוי, אבל אין להתעכב", אמר הרב זילברשטיין.
ב"משמרת השבת" מפעילים מוקד טלפוני לשאלות שייענו בידי רבנים מורי הוראה בעניין השבת, בווטסאפ במספר הטלפון 0722164422 או בכתובות דוא"ל: eb@mishmeret7.co.il / info@mishmeret7.co.il.