בכל בסיסי צה"ל יש בתי כנסת, אבל רק על אחד אפשר להעיד שהוא ממוקם במוצב המסוכן ביותר בצפון. הלוחמים של פלוגה א' מגדוד הצנחנים 101 ממוקמים במוצב גלדיולה, ונמצאים למעשה בפסגתו של הר דב – שטח שכולו שייך למדינת ישראל אך נמצא מעבר לגדר המערכת. המוצב מתאפיין בטמפרטורות ותוואי שטח קיצוניים ואויב שלא מפסיק להשקיף מעברו השני של הגבול.
4 צפייה בגלריה
בית הכנסת במוצב גלדיולה
בית הכנסת במוצב גלדיולה
בית הכנסת במוצב גלדיולה. הפסגה של הר דב
(צילום: דובר צה"ל)
גם במוצב כה מרוחק בתוך שטח צבאי סגור, שעלייה אליו מצריכה שיירות צבאיות מוסדרות, ישנו בית כנסת לשירות כלל הלוחמים הפועלים בגזרה שנושקת ללבנון. בתקופה האחרונה הושקעו מאמצים רבים בתשתיות המוצב, גם בבית הכנסת, במטבח ובמגורים. על בית הכנסת אחראי רב חטיבה 769, סרן הרב הראל דויטש: "גם במוצב מרוחק כל כך, ובכלל עבור כל חייל בחטיבה 769 – הדרישה היא לעמול באופן רציף ועיקש כדי לדאוג לביטחונם של תושבי הצפון וישראל. עלינו להתמיד בשגרה ולדעת שהעבודה היומיומית, שנראית רגילה ואפרורית, היא זו החשובה והמועילה ביותר".
4 צפייה בגלריה
בית הכנסת במוצב גדליולה
בית הכנסת במוצב גדליולה
בית הכנסת במוצב גדליולה
(צילום: דובר צה"ל)

הצפוני ביותר ב"עיניים של המדינה"

בית הכנסת הצפוני ביותר של צה"ל נמצא במוצב אסטרא במרחב חטיבת הגולן והחרמון, וממוקם בנקודת התפר בין ישראל, סוריה ולבנון.
לוחמי הצנחנים מגדוד 101 שנמצאים כעת בתעסוקה מבצעית מתמודדים עם גבול ללא גדר, שתי גזרות ושני אויבים שונים המחייבים התמודדות שונה ומתואמת. בית הכנסת במוצב שופץ לפני כחצי שנה כחלק מפרויקט שיפוץ המוצבים בחרמון.
4 צפייה בגלריה
בית הכנסת אסטרא
בית הכנסת אסטרא
בית הכנסת במוצב אסטרא. 50 שנה לקרב המכריע בחרמון
(צילום: דובר צה"ל)
רב חטמ"ר 474, סרן הרב דרור ריבלין, מספר: "אנו מציינים השנה חמישים שנים למלחמת יום הכיפורים. מוצב אסטרא ובית הכנסת שלו מהווים סמל מורשת לקרב המכריע שבו כבש צה"ל את החרמון מידי הסורים. בתי הכנסת בחרמון, ואסטרא ביניהם, בנויים בתוך ההר המסמל את 'העיניים של המדינה'. בתפילות שלנו משם, מתוך העיניים האלה, אנחנו יכולים ממש להתבונן על כל מדינת ישראל, ולכוון בתפילותינו להמשיך לשמור ולהגן עליה".

סמוך לגבול עם לבנון

בית הכנסת בראש הנקרה בחטיבה המרחבית 300, ממוקם בקצה הצפון-מערבי של מדינת ישראל, בסמיכות לגבול עם לבנון ולנקרות היפהפיות. בית הכנסת נתרם בעזרת האגודה למען החייל מכספי תרומות של הקהילה היהודית במילאנו. חיילי המוצב, אחד מהבודדים בארץ שחייליו משתפים פעולה עם חיל הים על בסיס יומיומי בגלל קרבתו לחוף, סיכלו לאחרונה ניסיון חדירה של מסתנן לא חמוש לשטח ישראל.
4 צפייה בגלריה
בית הכנסת בראש הנקרה
בית הכנסת בראש הנקרה
בית הכנסת בראש הנקרה. "תחילת גבול הלבנון"
(צילום: דובר צה"ל)
"בכל שבת מברכים את חיילי צה"ל 'העומדים על משמר ארצנו וערי אלוהינו מגבול הלבנון ועד מדבר מצרים', ובהקשר הזה ראש הנקרה מהווה את תחילת גבול הלבנון", מסביר רב חטיבה 300, סרן הרב אוהד שלי.