חג החירות בצל האובדן: שולחן ליל הסדר של משפחות הנופלים והנרצחים במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר ובמלחמה שפרצה בעקבותיה יהיה השנה שונה מכל שנה. חסרונם של הישראלים שנרצחו בדם קר בידי מחבלי חמאס, יורגש מאוד.
מי שניסו להקל מעט על כאבם של בני המשפחות השכולות הם מאות רבנים ושלוחי חב"ד מרחבי הארץ, שהעניקו למשפחות הנופלים מפה אישית ומיוחדת לקערת ליל הסדר, שעליה הודפסה תמונת בן המשפחה שנפל.
3 צפייה בגלריה
מפות אישיות לליל הסדר למשפחות הנופלים והנרצחים
מפות אישיות לליל הסדר למשפחות הנופלים והנרצחים
מפות אישיות לליל הסדר למשפחות הנופלים והנרצחים
(צילום: צעירי חב"ד)
לצד התמונה, נכתב כי "ליל הסדר הוא ערב הכי משפחתי לקיים יחד מצווה מיוחדת – לספר על יציאת מצרים", וכי הנופל "יושב איתנו יחד בשולחן ונזכור אותו/אותה לעד". לצד המפה, צורפו גם שלוש מצות שמורות וטריות, שנאפו בימים אלו במאפיית המצות.
משפחות הנופלים שקיבלו את השי המיוחד, לזכר בנם או בתם, התרגשו במיוחד. משפחת מידאני, שבנם החייל סהר מידאני נפל ביום שמחת תורה אחרי שנלחם בחירוף נפש והציל את חבריו, סיפרו שהם עוסקים ללא הרף בהנצחתו. "זה נותן לנו הרבה כוח להמשך", אמרו. "מפת ההנצחה תהיה אצלנו על שולחן ליל הסדר, במקום שנכין לסהר הי"ד בשולחן החג".
3 צפייה בגלריה
רבנים מחב"ד מעניקים את המפה למשפחתו של סמ"ר סהר מידאני ז"ל
רבנים מחב"ד מעניקים את המפה למשפחתו של סמ"ר סהר מידאני ז"ל
רבנים מחב"ד מעניקים את המפה למשפחתו של סמ"ר סהר מידאני ז"ל
(צילום: צעירי חב"ד)
במשפחת ברכה, התקבלו הרבנים על ידי הוריה של גל, שהיא ובעלה נאג'י נרצחו בשמחת תורה, והיום הסבא והסבתא ברכה מגדלים את שני בניהם. "הביקורים מחזקים אותנו", סיפרו בני המשפחה. "אנחנו שואבים כוחות מהחיבוק הגדול". הסבתא הוסיפה ואמרה: "אני מתפללת שהנכדים ילכו בדרך התורה והמצוות, וזה ייתן לנו כוח להתמודדויות שעוד נכונו בהמשך החיים".
3 צפייה בגלריה
הוריה של גל, שנרצחה יחד עם בעלה נאג'י במתקפת הטרור
הוריה של גל, שנרצחה יחד עם בעלה נאג'י במתקפת הטרור
הוריה של גל, שנרצחה עם בעלה נאג'י במתקפת הטרור
(צילום: צעירי חב"ד)
"הנופלים נמצאים בלב של כל העם היהודי", אמר יו"ר צעירי חב"ד, הרב יוסף יצחק אהרונוב, "אנו ממשיכים את שליחותו של הרבי מלובביץ' ללוות את אותן משפחות יקרות במעגל השנה היהודי ומאחלים להן חג פסח כשר ושמח".

הורי חטופים: "הבנים רוצים שנשמח בחג"

במקביל, גם משפחות החטופים נערכות לציין את חג החירות, בצל המועקה הגדולה של בן המשפחה שנמצא בשבי. "האויבים פגעו בנו בשמחת תורה, כי רצו שלא נשמח עם התורה ושנהיה עצובים", אמר אליהו ליבמן, אביו של החטוף אליקים ליבמן. "הם רצו שלא נגיד 'משיב הרוח ומוריד הגשם', אבל אנחנו חייבים להתחזק וכן להשיב את הרוח הפנימית שלנו. אנחנו נמשיך לשמוח, וזה מה שאליקים שלמה היקר רוצה שנעשה – שנשמח למרות הקושי".
ליבמן הוסיף ואמר כי "זה מכאיב במיוחד בחג הפסח. מצד אחד, אכן כואב שהבן היקר בשבי, ומצד שני, איך נתייחס לכך – זה תלוי בנו. את המצב אנו לא יכולים לשנות בידינו, זה בידיו של השם, אבל בידינו כן הבחירה איך להתנהג ואיך להתייחס לכך. אם מצווה בפסח לחוש בני חורין – כך נחוש, למרות הקושי".
צביקה מור, אביו של החטוף איתן אברהם, אמר כי "צריך לעשות הכול כדי לחגוג ולחזק את המורל, כדי לא להיחלש חלילה. אסור גם לשכוח שאין זה חדש, ובכל דור ודור עומדים לכלותינו, ובכל דור ודור עם ישראל עומד בניסיון. עברנו שואה וצרות, ובכל זאת עם ישראל חגג את ליל הסדר בשמחה. הייתי אומר שזה חלק מהמסורת שלנו כעם, לחגוג בשמחה למרות הקושי של הגלות. את זה עלינו להעביר גם לדורות הבאים".
אבי אוחנה, אביו של החטוף יוסף חיים אוחנה, התייחס אף הוא לחג החירות ללא הבן ואמר: "אין ספק שליל סדר הזה לא יהיה קל. זו קושיה קשה מאוד, קשה מאוד. אני זוכר את ליל הסדר שעבר, שבו יוסף חיים היה איתנו ואנחנו היינו יחד, והוא שאל את הקושיות והשתתף בנעימות בליל הסדר. יהיה קשה מאוד לחשוב איך בליל הסדר הזה נהיה בלעדיו. אני מקווה שיקרה נס, שתיפתח הדלת ויוסף חיים יחזור אלינו. זו התפילה שלנו, ושכל עם ישראל יצטרף לזה. אנו זקוקים לתפילות שלכם".