בטקס מרגש, שנערך השבוע בפרלמנט בבודפשט במלאת 80 שנה לשואת יהודי הונגריה, התנצל הנשיא תמאש סוליוק על חלקו של אביו, שהיה מנהיג מפלגה שתמכה בנאצים, בתקופת מלחמת העולם השנייה. קרוב ל-600 אלף מיהודי הונגריה נרצחו בשואה – חלקם הושלכו בעודם בחיים לנהר הדנובה, כשהם קשורים זה לזה.
נשיא הונגריה סוליוק, שנולד 11 שנה אחרי תום מלחמת העולם השנייה, לא היה מודע לעברו של אביו, שמת לפני כ-40 שנה. לדבריו, גם הוא הזדעזע מהדברים כשהם נחשפו בפניו. בין היתר, אביו של הנשיא דרש לקבל בית של יהודי שגורש מהונגריה. נשיא הונגריה אף הזמין את נשיא המדינה, יצחק הרצוג, להשתתף באירוע בבודפשט, אך בשל המצב הרצוג שלח נאום מוקלט, שהוקרן בפרלמנט.
3 צפייה בגלריה
נשיא הונגריה התנצל במהלך הטקס בפרלמנט
נשיא הונגריה התנצל במהלך הטקס בפרלמנט
הטקס בפרלמנט בבודפשט

במהלך הטקס בפרלמנט אמר שליח חב"ד בהונגריה, הרב שלמה כובש, קדיש לזכרם של מאות אלפי יהודי הונגריה שנספו בשואה. לאחר מכן הוא קרא את תפילת "אל מלא רחמים". אישטוואן יעאב, סגן יו"ר הפרלמנט ההונגרי, אמר שמה שהתרחש בהונגריה בתקופת מלחמת העולם השנייה היה פשע.
שגריר ישראל בהונגריה, יעקב הדס, דיבר על כך שהונגריה לא נהגה כמדינות אחרות והתעמתה עם העבר שלה. לדבריו, "הונגריה לוקחת אחריות על התנהגות הממשלות באותה תקופה כלפי אחינו האזרחים ממוצא יהודי". עוד אמר הדס כי הדבר בולט מאוד היום, בנוגע למצבם של היהודים החיים במדינה והשקט בהונגריה. "הונגריה מיישמת מדיניות של אפס סובלנות כלפי אנטישמיות, הקהילה היהודית פורחת בלי עין הרע, ואנשים לא פוחדים להזדהות כיהודים", הוא אמר.
נשיא הארגונים היהודיים בהונגריה, ד"ר אנדור גרוס, נשא נאום מרגש מעל אותה במה שבה התקבלו החוקים המגבילים נגד היהודים, ובהם חוק נומרוס קלאוזוס המפוקפק, שקבע כי שיעור הסטודנטים היהודים לא יעלה על 6% מכלל הסטודנטים. זה היה חלק מגל האנטישמיות ששטף את הונגריה באותה תקופה.
גרוס אמר בנאומו כי "בשואה לא רק מאות אלפים נרצחו, האסון של השואה לא היה רק האסון שלהם, לא רק איבוד של קרוביהם, לא רק הסבל של יהודים אשר הצליחו לשרוד את השואה, ולא רק הכאב לאין שיעור שעבר בירושה בדורות. הטרגדיה של השואה היא גם אובדן העתיד, הצמיחה והשגשוג המבוססים על חיי האדם. האובדן קיים עד היום ולא ניתן למדוד את הכאב העצום. על פי דברי התלמוד: החטא אינו עובר בירושה, הדורות של היום אינם אחראים לחטאים של אבותיהם, אך הם אחראים במידה רבה למניעת התרחשות מעשי אבותיהם ושהם לא יחזרו על עצמם".
3 צפייה בגלריה
תפילה לזכר הנרצחים
תפילה לזכר הנרצחים
תפילה לזכר הנרצחים
3 צפייה בגלריה
בטקס השתתפו נציגי קהילות יהודיות
בטקס השתתפו נציגי קהילות יהודיות
בטקס השתתפו נציגי קהילות יהודיות
גם הוא התייחס ליהודים החיים כיום בהונגריה: "יהודים חיים כאן כיום במספרים הרבה יותר קטנים, אך עם זאת יש חיי קהילה יהודיים פורחים. אלו שניסו להרוג את אבותינו נכשלו, וזה חשוב במיוחד עכשיו, כשפיגוע חסר תקדים פגע בישראל ובעם היהודי. כשמונה עשורים לאחר השואה שוב נשפך דמם של חפים מפשע, תינוקות וקשישים נרצחו או נחטפו מבתיהם, וכאשר להבות האנטישמיות מגיעות לשיאים גבוהים וחסרי תקדים ברחבי העולם – יש לחסום אותה עכשיו. למדנו על זה כל כך הרבה מההיסטוריה".
הרב הראשי של הונגריה, פטר קארדוש, אמר שאותם חוקים שהתקבלו במקום הזה בתקופת מלחמת העולם השנייה נרמלו למעשה את רצח היהודים בהונגריה. קארדוש הקריא מכתב דמיוני, שאותו כביכול כתב לאביו, שנרצח בשואה: "אבא שלי היקר. ‎היום אני כותב לך לרגל 80 שנה לרציחתך... ‎תאר לעצמך שאני עומד כאן בפרלמנט עם כיפה על הראש ונזכר במה שקרה אז. ‎אני בפרלמנט שבו נולדו החוקים נגד היהודים, מה שאומר שאתה שהכי אהבתי נרצחת באופן חוקי. אבא יקר שלי – תאר לעצמך שהיחסים בין ישראל להונגריה הם יחסים מצוינים, שמעולם לא היו כאלו, ולמרות האנטישמיות בכל העולם הונגריה עומדת לצידה של ישראל".