בכיר רבני אוקראינה, הרב משה אסמן, הנצור בכפר היהודי אנטבקה שליד קייב, צולם בסרטון מצמרר שבו הפציר ביהודים ברוסיה ובפרט ברבנים שם להשמיע קול ולקרוא לעצירת המלחמה. אסמן אף האשים את רוסיה בביצוע פשעי מלחמה נגד העם האוקראיני. זמן קצר לאחר מכן, רבה הראשי של רוסיה, הרב ברל לזר, פרסם הודעה משלו – ובה קריאה "לעצור את הטירוף", למנוע מוות של אנשים נוספים ולהתפלל לשלום.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
דבריו של אסמן תועדו בבית הכנסת בכפר הפליטים, כשהוא מחזיק ספר תורה צמוד לחזהו. הוא התרגש מאוד ולא אחת קולו נשבר מדמעות. "אני אב ל-11 ילדים ויש לי 24 נכדים. הדודים והדודות שלי הכו בנאצים כפרטיזנים ביערות. אני פונה לרבנים ברוסיה, ליהודים ברוסיה, לאנשים ברוסיה, במסר אחד: תעצרו את המלחמה!"
4 צפייה בגלריה
אוקראינה חרקוב תוצאות הרס אחרי הפצצה רוסית באזור בניין הממשל
אוקראינה חרקוב תוצאות הרס אחרי הפצצה רוסית באזור בניין הממשל
הרס כתוצאה מהפצצה רוסית באזור בניין הממשל בחרקוב
(צילום: רויטרס)
"אל תאמינו למה שאומרים לכם בטלוויזיה, משקרים לכם. כאן מתרחש פשע מלחמה", המשיך הרב בדבריו. "הצבא הרוסי, שהכה בנאצים במלחמת העולם השנייה, היום מפציץ אוכלוסייה אזרחית – בקייב, בחרקוב ובאודסה".
אסמן תיאר את המצב הקשה בעקבות המלחמה ואת מאמצי המתנדבים לעזור למי שחסרים להם מזון או תרופות, והצהיר שלא יעזוב את הקהילה שלו. "אני רב באוקראינה ואני גאה שנפל בחלקי הכבוד להציל אנשים ולהיות בצד של האור, ולא בצד שהורג", אמר. "אני לא יכול לשתוק יותר. אני פונה אליכם – רוסים יקרים, יהודים יקרים, כל מי שאינו אדיש. תזכרו שכל מי שאדיש וכל מי שמסכים בשתיקה או שלא בשתיקה הוא שותף לפשע, פשע מלחמה".
"אני מספר לכם לא ממה שנראה בטלוויזיה, אלא ממה שאני רואה במו עיניי", הדגיש. "אני לא מפחד למות, אני לא מפחד לאבד את חיי. אבל בחלומותיי השחורים ביותר לא חשבתי שאיאלץ למות תחת הפגזים של רוסיה, שבה נולדתי, בה למדתי ובה יש לי חברים רבים, ששותקים. כמעט אף אחד מהם לא התקשר ולא שאל. ומכל העולם מתקשרים, יהודים ושאינם יהודים. גם ערבים מישראל מתקשרים ושואלים לשלומי".
4 צפייה בגלריה
הרב משה אסמן
הרב משה אסמן
הרב משה אסמן. "אני לא מפחד למות, אבל בחלומות השחורים ביותר לא חשבתי שאמות תחת פגזים של רוסיה"
(צילום מסך)
"כשהצבא הישראלי מפציץ מחבלים, הוא עושה זאת באמצעות תחמושת מדויקת ונזהר כמה שאפשר לא לפגוע באוכלוסייה אזרחית. כאן יש גראדים, טנקים, טילים בליסטיים", הוסיף אסמן. "אנשים, תתעוררו, אני מבקש. אני מברך את כל אלה שלא אדישים. אם חס וחלילה אני איאלץ למות – שתרבוץ קללה על אלה ששותקים, ובשתיקה שלהם משתתפים במעשה הנורא הזה".
"אני עומד כאן עם התורה הקדושה, את התורה הזאת נתן לנו הקדוש ברוך הוא ועם התורה הזו אני מבקש שתתעוררו", המשיך בדבריו, "אני אגיד את המילים שאמרו אבותינו כשהם הובלו לבאבי יאר. הם אמרו: 'שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד'. את הפסוק הזה אומרים יהודים לפני מותם. אני אחיה, אני רוצה לחיות ורוצה לעזור לאנשים. אני ידוע ומאמין שאם כולנו ביחד נלך עם האור, עם קצת אור אפשר לגרש הרבה מהחושך".

הרב המקורב לפוטין בקריאה להתפלל לשלום

סביר להניח כי הרב אסמן התכוון בפנייתו לרמוז בין השאר לרבה הראשי של רוסיה, ברל לזר, עימו הוא מיודד בימים כתיקונם. הרב לזר נחשב מקורב לנשיא ולדימיר פוטין. תגובתו לא איחרה לבוא – והוא פנה היום (ד') בקריאה לראשי הדתות השונים להתפלל יחד לשלום.
4 צפייה בגלריה
פוטין ראש השנה הרב הראשי רוסיה ברל לזר
פוטין ראש השנה הרב הראשי רוסיה ברל לזר
נחשב למקורב. הרב ברל לזר בפגישה עם פוטין, ארכיון
(צילום: AFP)
הקריאה נכללה במכתב ששוגר היום אל ראשי הדתות המונותאיסטיות, ובו נכתב כי "בלב כל דת עומדת הידיעה שכולנו בנים לאל אחד, ואם כן, כולנו אחים. אמנם אנו אנשים שונים, יכולות להיות לנו השקפות שונות לחלוטין בנושאים רבים, אך בדבר אחד עלינו להיות מאוחדים: חובתנו לבוראנו ולשאיפה בכל כוחנו להבנה ולכבוד הדדי, ובשום מקרה לא להניף חרב על צוואר אחינו. אחד היסודות העיקריים של אמונה באל אחד הוא האמונה שכל סכסוך יכול וצריך להיפתר רק באמצעים שלווים ומקובלים".
"אחד משמותיו של הבורא, כפי הידוע ביהדות הקדושה, הוא 'שלום'", ציין הרב לזר במסמך שפורסם. "זו המטרה שהקדוש ברוך הוא משמיע לנו מדי יום, ועליה אנו חוזרים כמה פעמים ביום בתפילותינו. אבל היום המצב שונה ונורא, בכל יום מגיע מידע משותפינו הרבנים באוקראינה על מה שקורה אצלם, ואנחנו מרגישים את הכאב של אחינו – כל אזרחי אוקראינה, לא משנה לאיזו אמונה הם שייכים".
4 צפייה בגלריה
קייב אוקראינה נשים וילדים במקלט מתחת ל בית חולים לילדים
קייב אוקראינה נשים וילדים במקלט מתחת ל בית חולים לילדים
נשים וילדים במקלט מתחת לבית חולים לילדים בקייב
(צילום: EPA)
לדבריו, "אני מעודד את כולם להתפלל על השלום, אבל זה לא מספיק. כעת ה' מצפה מאיתנו שכל מאמין יעשה כל שביכולתו כדי להציל חיי אדם. אני עצמי מוכן לכל תיווך, ומוכן לעשות כל שביכולתי, ואפילו יותר, רק כדי שהרובים ישתקו והפצצות יפסיקו להתפוצץ. עכשיו זה הזמן לפעולה משותפת. לכן, אני פונה לכל המנהיגים הדתיים – באוקראינה, ברוסיה, באירופה וביבשות אחרות – בקריאה להתאחד לשלום.
"אנו נאמנים לבורא העולם בלבד ומחויבים להשתמש בהשפעה שלנו, בכל האפשרויות שלנו, כדי לעצור את הטירוף, וכדי שלא ימותו עוד אנשים. זו חובתנו הקדושה למי שברא את כולנו ונתן לנו חיים בעולם הזה. בואו נעשה את זה – והקדוש ברוך הוא יעזור לנו".
האיגרת הפומבית באה במקביל למאמצים מצד הקהילות היהודיות ברחבי רוסיה, המשקיעות למען הפליטים שהגיעו אליהן בהענקת מקום מחסה, מזון ובגדים.