בשיתוף התנועה הרפורמית
חגי תשרי מהווים הזדמנות עבור ישראלים רבים להתחבר למסורת ולזהות היהודית. רבות מהמשפחות לוקחות את ילדיהן לבית הכנסת, מחפשות משמעות בטקסים ובתפילות, להיות יחד בקהילה ורוצות לחוות את העושר הנפלא של התרבות היהודית. עבור מי שמחפש חוויה שוויונית, בתי הכנסת של קהילות היהדות הרפורמית ברחבי הארץ מציעים אפשרות ישראלית מרעננת ומודרנית.
אנה קיסלנסקי, מנכ"לית התנועה הרפורמית בישראל ואחת הנשים הבודדות בישראל שעומדת בראש תנועה דתית, מובילה תנועה אשר כוללת כ-300 אלף ישראלים וישראליות מעל גיל 18 שמזדהים כרפורמים. התנועה פועלת ב-54 קהילות ברחבי הארץ, ולה תנועת נוער, מכינה קדם צבאית, תכניות חינוך בבתי הספר ותכניות קשר עם יהדות התפוצות. תחת הנהגתה, הפכה התנועה הרפורמית לגורם מרכזי המעניק שירותי דת מגוונים ומוביל שיח ישראלי על יהדות שוויונית, פתוחה ומתקדמת. "חגי תשרי זה חודש מאוד משמעותי בעשייה החברתית והקהילתית בתנועה הרפורמית", מסבירה קיסלנסקי.
3 צפייה בגלריה


"חודש מאוד משמעותי בעשייה החברתית והקהילתית" | אנה קיסלנסקי ובתה בטקס בת מצווה
(צילום: התנועה הרפורמית)
ראש השנה: תקיעת שופר לכל המשפחה וטקס תשליך
ראש השנה בתנועה הרפורמית מציע פתיחה מחודשת לשנה היהודית, עם תפילות הנערכות ללא מחיצות ובהובלת נשים וגברים יחד. תקיעת שופר פתוחה בפני נשים, והקול הנשמע מבטא שותפות מלאה של כולם. "סביב תקיעת השופר אנחנו מקרבים את הילדים, נותנים להם להסתכל ולגעת, מדברים על הנושא בשיח פתוח", מתארת קיסלנסקי את החוויה. "בואו כמו שאתם ואתן, זו לא סיסמא, זו הבקשה לבאים בשערי קהילותינו".
לצד הפיוטים והתפילות, הסידור של התנועה הרפורמית כולל גם שירה עברית מודרנית, כך שהחוויה שנוצרת מחוברת ל"כאן ועכשיו", לתרבות ולזהות היהודית של ימינו, תוך שמירה על מקומם של טקסטים מסורתיים ותפילות עתיקות.
מנהג התשליך מקבל פרשנות ייחודית בקהילות התנועה הרפורמית. משמעות הטקס היא השלכת הדברים הלא טובים שהיו וברכה לתחילת השנה, והוא קורה לרוב ליד מקור מים, בטבע. זו דרך נהדרת להתחבר כקהילה, לטייל יחד, ולקיים את טקס התשליך שהרבה מאוד אנשים מזדהים איתו".
יום כיפור: מעגלי שיח ותפילות מחוברות ל'כאן ועכשיו'
יום הכיפורים מדגיש התבוננות פנימית, כאשר הצום נתפס לא רק כמנהג הלכתי אלא ככלי רוחני ותרבותי. "בתי הכנסת של התנועה מקבלים את כולם וכולן, אנשים באים, לוקחים חלק בתפילות המאוד נוגעות לרוח וללב, לצד תפילות כמו 'כל נדרי' ו'נעילה', נשמעים גם ניגונים ופיוטים אשכנזיים וספרדיים גם יחד", מספרת קיסלנסקי.
מנכלית התנועה הרפורמית, אנה קיסלנסקיצילום: תומר קצבמעבר לתפילות, ביום הכיפורים מתקיים שיח קהילתי משמעותי. "בקהילה שלי באבן יהודה, למשל, אחרי 'כל נדרי' פותחים מעגל שיח, מדברים על יום הכיפורים לאורך הדורות, על מלחמת יום הכיפורים. זו גם הזדמנות לאנשים שחוו את מלחמת יום הכיפורים לחלוק את הסיפור שלהם, ומתוך השיח אנחנו נוגעים במה שהופך את יום הכיפורים בשנתיים האחרונות ליום קצת אחר, בהשוואה ליום כיפור לפני המלחמה בעזה".
לצעירים וצעירות ומי שמבקשים לציין את יום כיפור בדרך אחרת ולאו דווקא בבית הכנסת מציעה התנועה 'ריטריט' כיפור מיוחד - יום כיפור עם תפילות וחיבור מיוחד לטבע בשלושה מקומות ברחבי הארץ.
סוכות: אושפיזות נשים וסוכת שלום
חג הסוכות בתנועה הרפורמית מרחיב את רשימת האורחים המסורתית. "יש לנו פעילויות בסוכה בהן אנחנו שואלים איזה אושפיזין היינו מביאים לסוכה שלנו השנה", מסבירה קיסלנסקי. "אנחנו מקפידים שיהיו אושפיזות, להזכיר את הנשים, מנהיגות מהתקופה העתיקה כמו דבורה הנביאה, האימהות, וגם מנהיגות עכשוויות בחברה הישראלית - כמו התצפיתניות ששבו במהלך השנה האחרונה".
החג מדגיש גם את הערכים החברתיים שמאחורי התנועה הרפורמית. "חג סוכות מציף את הרעיון של סוכת שלום, מילה שהולכת ונשמעת פחות ופחות במקומותינו, במיוחד בתקופת המלחמה. חשוב שיהיה שלום בין אדם לחברו, שלום בין אזרחים יהודים לאזרחי ישראל הערבים. אנחנו מייחלים לימים של שלום – וחג סוכות מזכיר לנו את זה".
שמחת תורה: התורה ניתנה לכל עם ישראל
שמחת תורה היא אחד מהמועדים המרכזיים של פעילות התנועה. הדגש באירועים אלו הוא על אירוע פתוח ומזמין לכולם ולכולן. "אצלנו נשים וגברים רוקדים יחד עם התורה. לילדים והילדות פורסים את ספר התורה, נותנים להם להתקרב, לקרוא, להסתכל. התורה לא בשמיים, היא שייכת לכל עם ישראל, ואנחנו מנגישים את ספר התורה, נותנים להתקרב אליו ודרכו לערכים היהודיים ", מדגישה קיסלנסקי.
3 צפייה בגלריה


"התורה לא בשמיים, היא שייכת לכל עם ישראל" | קהילת 'ואהבת' בשהם
(צילום: התנועה הרפורמית)
בשנתיים האחרונות, לאחר הטבח ב-7 באוקטובר שהתרחש בשמחת תורה, החג קיבל משמעות נוספת. כתנועה שעומדת לצד משפחות החטופים מזה שנתיים, הקפה אחת מוקדשת למען שחרור החטופים וסיום המלחמה, והקפות נוספות מוקדשות לחיילי וחיילות צה"ל וכוחות הביטחון.
מענה לצורך חברתי עמוק
מאז 7 באוקטובר מרגישים בתנועה הרפורמית עלייה בביקוש לקחת חלק בפעילויות הקהילתיות, ובחגים אנחנו רואים זאת עוד יותר. "מסקר שערכה התנועה הרפורמית, שליש מהיהודים בישראל אוהדים את התנועה הרפורמית, רובם הגדול חילונים", מציינת קיסלנסקי. "יותר מרבע מהחילונים יגידו שהם מעדיפים טקס בת-בר מצווה רפורמי בו האמא יכולה לעמוד לצד בנה או ביתה שעולים לתורה, ולא להתחבא מאחורי וילון ולזרוק סוכריות. 60% יגידו שמעדיפים בית כנסת בלי מחיצות, בו הם יכולים להרגיש כמו בבית, בלי הפרדות".
החל מ-7 באוקטובר, התנועה מנהלת כל מוצאי שבת טקס הבדלה בכיכר החטופים."לאחרונה, לצערנו הרב, ציינו את טקס ההבדלה ה-100 שאנחנו עורכים בכיכר החטופים", מספרת קיסלנסקי. "להבדלה הזו מגיעים מאות ישראלים שזקוקים לביטוי של הכאב, להישען, לבכותו ולהתפלל יחד, וכל מוצ"ש אנחנו מתפללים שזה יהיה הטקס האחרון שנקיים בכיכר ".
על רקע קולות המלחמה והצורך הגובר בקהילתיות מציעה התנועה הרפורמית בחגי תשרי חוויה שמשלבת מסורת עם ערכים מודרניים של שוויון וקהילתיות. כפי שמסכמת קיסלנסקי: "הישראלים תמיד חיפשו את החיבור לחגים ואנחנו שם כדי לתת החיבור הזה. אני מזמינה כל אחת ואחד להכנס לאתר התנועה הרפורמית, למצוא היכן ולחגוג את חגי תשרי קרוב לבית, ולציין את החגים בחיבור למסורת, ברמה האישית והקהילתית – היהדות היא של כולנו.
בשיתוף התנועה הרפורמית






