1. הספר הכי ארוך

ספר בראשית הוא החומש הארוך מכל החומשים. יש בו 50 פרקים ו-1,533 פסוקים. אם סופרים את חשבון השנים לפי כל הנתונים שמספק לנו הספר, הרי שהחומש הזה מתעד לנו היסטוריה עולמית ולאומית של 2,309 שנים - מבריאת העולם ועד ירידת משפחת בני יעקב למצרים. כל שאר החומשים יחד מייצגים 40 שנה בלבד, מיציאת מצרים ועד הפרידה ממשה בכניסה לכנען.

2. הספר הכי סופר

ספר במדבר מצטיין במִפְקָּדי אוכלוסין. יש בו שני מִפְקָּדים של בני ישראל ומִפְקָּד אחד מיוחד ללוויים. לא סתם כינו אותו חז"ל "חומש הפקודים", ושמו הלועזי (בעקבות השם שניתן לו בתרגום השבעים) הוא Numeri.
7 צפייה בגלריה
הברית בין רועי יצחק לרועי אבימלך בבאר שבע. מיכל בן חמו איירה את כל פרקי התנ"ך
הברית בין רועי יצחק לרועי אבימלך בבאר שבע. מיכל בן חמו איירה את כל פרקי התנ"ך
הברית בין רועי יצחק לרועי אבימלך בבאר שבע. מיכל בן חמו איירה את כל פרקי התנ"ך
(איור: מיכל בן חמו, מיזם 929)

3. הסיכום של התורה

יש תורה ויש מִשְׁנֶה תורה. ככה מכונה ספר דברים, שעל פי הסיפור המקראי כולל את נאומי משה ערב הכניסה לארץ. בנאומיו חוזר משה ומסכם את התורה, או לפחות את חלקה, ובכך הספר מהווה סוג של תורה שנייה. הרמבם קרא לחיבורו ההלכתי המונומנטלי "מִשְׁנֶה תורה", אולי בגלל שגם הוא התכוון להיות הגרסה המעודכנת של עולם התורה.
7 צפייה בגלריה
 שירת האזינו
 שירת האזינו
שירת האזינו
(איור: מיכל בן חמו, מיזם 929)

4. גם לשומרונים יש תורה

בני העדה השומרונית מחזיקים עד היום בכתבי קודש של חמישה חומשי תורה. התורה של השומרונים בסך הכול דומה לשלנו. יש אמנם כ-6,000 הבדלים, אך רובם קטנים, ורק מיעוטם משקפים הבדלי אמונה בין השומרונים לבינינו.

5. גרסת הפפירוס

אתם בוודאי מכירים ספרי תורה על קלף. כאלה תוכלו למצוא בכל בית כנסת. על קלף כתובות גם המגילות הקדומות מקומרן. אבל יש לנו גם טעימות מהתורה על פפירוס. מדובר בפפירוס קדום מאד מהמאה השנייה או הראשונה לפני הספירה, ויש בו גרסה קדומה של עשרת הדברות וגם של קריאת שמע. הארכיאולוג וולטר נאש קנה אותו מסוחר עתיקות מצרי, ומאז קוראים לו "פפירוס נאש".

6. הכי קדום

כתב היד הקדום ביותר שיש לנו מהתורה הוא קמע ברכת כהנים - שתי מגילות כסף זעירות מימי הבית הראשון (המאה השביעית או השישית לפנה"ס), שעליהן כתובה בכתב עברי קדום ברכת כהנים: "יברך ה' וישמרך..." המוכרת לנו מחומש במדבר.

7. הסלב של התורה

משה רבנו הוא הדמות ששמה מופיע הכי הרבה פעמים בתורה: 613 פעמים. אגב, בתנ"ך כולו משה במקום השני עם 727 מופעים. במקום הראשון נמצא דוד המלך, עם 919 מופעים.
7 צפייה בגלריה
 משה רבנו
 משה רבנו
משה רבנו
(איור: מיכל בן חמו, מיזם 929)

8. הפרק הכי ארוך בתורה

במדבר ז', ויש בו 89 פסוקים, וזה אפילו לא חצי מהפרק הארוך ביותר בתנ"ך - מזמור קי"ט בתהילים, עם 171 פסוקים. פרק י"ז בספר במדבר דן בקורבנות שהביאו 12 נשיאי שבטי ישראל בחנוכת המשכן. מה שמעניין הוא, שהם הביאו קורבנות זהים, והפרק מפרט לנו 12 פעמים את התכולה של כל קורבן.

9. פעם שלישית גלידה (פרווה)

שלוש פעמים בתורה חוזר החוק "לא תבשל גדי בחלב אימו": פעמיים בספר שמות ופעם אחת בספר דברים.

10. כשאבותינו סיימו את התורה בנחת

שיטת קריאת פרשות השבוע הנהוגה היום היא השיטה הבבלית. לפי שיטה זו יש 54 פרשות, ומסיימים את קריאת התורה כולה אחת לשנה. השיטה הבבלית דחקה את השיטה הארצישראלית, שבה הסתיים סבב קריאה אחת לשלוש או שלוש וחצי שנים. בנחת.

11. תעלומת המקדש

בכל התורה כולה לא מסופר שבית המקדש הוא בירושלים. אפילו ספר דברים שמדבר הרבה על המקדש ועל החובה שכל עבודת הקודש תתקיים בו ורק בו, קורא לו בשם המסתורי "המקום אשר יבחר". רמז לכך שמקום המקדש הוא הר המוריה, נמצא בסוף סיפור עקדת יצחק שהתרחש בהר המוריה. אבל זה רק רמז.

12. חתן בר המצווה המקורי

למערכת טעמי המקרא, המלווה את הטקסט המקראי, יש הרבה מסורות קריאה - כמספר עדות ישראל. האם ניתן לשחזר את המנגינה המקורית, זו ששרו בה את הפסוקים בארץ ישראל שלפני הגלות? יש חוקרים שמנסים.

13. לכל איש יש שם – ולאישה?

לנשים רבות בתורה אין שם, והן ידועות רק בתור הייחוס שלהן: אשת לוט, אשת פוטיפר ובנות לוט כדוגמה. למרות זאת, הן דווקא חשובות לא פעם לסיפור. אגב, עוד דמות שחסרה שם בתורה היא כמובן בת פרעה שמשתה את משה מהיאור, אלא שבספר דברי הימים מציינים דווקא את שמה - בתיה.
7 צפייה בגלריה
הצלת משה מהיאור: היה לה שם, בתיה
הצלת משה מהיאור: היה לה שם, בתיה
הצלת משה מהיאור: היה לה שם, בתיה
(איור: מיכל בן חמו, מיזם 929)

14. ג'סיקה? זה מהתורה

רובנו מזהים שמות מקראיים כגון משה, אהרן, אדם, תמר, יהודה, חוה, יעקב, יצחק וכו'. אבל מה עם ג'סיקה? ג'סיקה אלבה, ג'סיקה לאנג, ג'סיקה בייל - כולן חייבות את שמן לדמות אחת מהתורה, ושמה יסכה, בתו של הרן ואחיינית של אברהם אבינו. לפי חלק מהפרשנויות - זו בעצם שרה.

15. המוזיקאי הראשון – והמתנחל הראשון

התורה מציינת שלושה אחים שייסדו כמה מהתחומים החשובים ביותר לאנושות: יָבָל הוא מי שהמציא את רעיון יישוב הקבע, אחיו יובל הוא מי שהמציא את כלי הנגינה, ואחיהם למחצה מצד האב, תובל-קין, הוא מי שהמציא את הנפחות. סך הכל משפחה מוכשרת למדי.

16. חשבתם שבנינו פירמידות במצרים?

התפיסה הרווחת היא שבני ישראל בנו את הפירמידות במצרים. אין ספק שהפירמידות הן מבנה מרשים, ואפשר להניח שהמצרים בהחלט ניצלו לא מעט עבדים כדי לבנות אותן, אבל לפי התורה בנו בני ישראל "ערי מסכנות". למרות הקונוטציה למילה "מסכן", הכוונה היא לאוצרות, כלומר לערים שבהן שמרו המצרים את הרכוש שחשוב להם, וכנראה שהיה מדובר על מחסני תבואה ענקיים.
7 צפייה בגלריה
מכת צפרדע
מכת צפרדע
מכת צפרדע
(איור: מיכל בן חמו, מיזם 929)

17. המספר הנוסף

בתורה כתוב שהעולם נברא בשבעה ימים, אבל נראה כי אהבה לא פחותה קיימת למספר 12: ליעקב היו 12 ילדים, בבגדו של הכהן הגדול היו 12 אבני חושן כנגד 12 השבטים, ואפילו משה שלח 12 מרגלים לתור את הארץ.

18. תיאור מילולי

אם נסתכל על השמות של ספרי התורה באנגלית, נגלה כי הם קשורים לתוכנם של הספרים, ואפילו לשמות נוספים שיש להם בעברית. שמות נקרא Exodus - כלומר "יציאה", ורומז ליציאת מצרים. ויקרא נקרא Leviticus - "תורת הלוויים", ורומז לכך שהספר עוסק בדיני כהונה. ספר דברים נקרא Deuteronomy, ולמרות הדמיון למילה "דברים", המשמעות המילולית היא "החוק המשני", או כפי שספר דברים באמת נקרא לעתים בעברית - "מִשְׁנֶה תורה".

19. עשר על עשר

מאדם הראשון, דרך נוח ועד אברהם יש 20 דורות בדיוק, שגם מתחלקים שווה בשווה לשתי קבוצות של עשרה דורות - מאדם עד נוח, ומנוח עד אברהם.

20. מי אמר "ארץ זבת חלב ודבש"?

כולנו מכירים את הביטוי הזה שמתאר את ארץ ישראל. מקורו בתורה, והוא מופיע לראשונה במעמד הסנה הבוער, כשאלוהים מסביר למשה כיצד הוא יוביל את העם לארץ המובטחת, היא ארץ זבת חלב ודבש.
7 צפייה בגלריה
  הסנה הבוער
  הסנה הבוער
הסנה הבוער
(איור: מיכל בן חמו, מיזם 929)

21. ארבעים כנגד ארבעים

חשבתם פעם למה מתואר שבני ישראל נדדו דווקא 40 שנה במדבר? למה לא 20 או 50? הסיבה קשורה בחטא המרגלים. המרגלים יצאו לשליחות של 40 יום, ורובם חזרו וסיפרו שקרים על הארץ. העם האמין ודרש לחזור למצרים. כנגד אותם 40 ימי נדודים של המרגלים - הם נדדו 40 שנה.

22. ראשי ממשלה מהתורה

לא מעט ראשי הממשלה בישראל נקראים על שם דמויות מהתורה: משה שרת, לוי אשכול, יצחק רבין, יצחק שמיר, שמעון פרס, בנימין נתניהו ונפתלי בנט - והאמת שלמעט משה שרת, רובם אפילו מתמקדים בשמות מספר בראשית.
7 צפייה בגלריה
משה, אהרון ופרעה
משה, אהרון ופרעה
משה, אהרון ופרעה
(איור: מיכל בן חמו, מיזם 929)

23. בטנים מבראשית

המילה בטנים הגיע לעברית שלנו מספר בראשית והיא מילה יחידאית (כלומר, מופיעה בתנ"ך כולו רק פעם אחת). בטנים היו חלק מהכיבוד הארצישראלי ששלח יעקב לשליט המצרי (שהיה בעצם יוסף, בנו): "קְחוּ מִזִּמְרַת הָאָרֶץ בִּכְלֵיכֶם וְהוֹרִידוּ לָאִישׁ מִנְחָה מְעַט צֳרִי וּמְעַט דְּבַשׁ נְכֹאת וָלֹט בׇּטְנִים וּשְׁקֵדִים". אגב, מדובר כנראה בפיסטוקים (פרי אלת הבטנה), ולא במה שאתם קונים בבסטה כבוטנים.
רוצים לדעת עוד? בקרו במיזם 929 המציע קריאה ישראלית בתנ"ך
פורסם לראשונה: 03:22, 27.09.21