איך הייתה נראית הקמת מדינת ישראל והסיפור הציוני אם הייתה מוצגת על ידי בינה מלאכותית? במסגרת הקונגרס הציוני העולמי של ההסתדרות הציונית העולמית, שנערך בסוף השבוע בירושלים, הוצג מיצג מיוחד שממחיש את הסיפור של מדינת ישראל באמצעות סרטון שהוכן על ידי AI.
במסגרת המיצג הוצג הסיפור הציוני בליווי המילים הבאות: "הכול כמובן מתחיל במצרים העתיקה, עם של עבדים עבריים התאחד כנגד אימפריה אכזרית, חוצה את ים סוף אשר נפער לשניים והולכים יחדיו במדבר שנים רבות, לעבר הארץ המובטחת. ציון – אשר מוצגת כנקודת 'הגעת ליעד' באפליקציית Waze. עם הגעתם לאדמה המובטחת, הם מתחילים בהקמת ממלכת ישראל, אך כמובן שלא הכול ורוד – מה שמציגה הבינה בצורת משקפיים ורודים מיד לאחר מכן עולה באש בשל פילוג ושנאת חינם, שחלו בין היהודים העולים לארץ המובטחת. היהודים מתפזרים בכל קצוות תבל, העין נותרת צופייה לציון והלב נשבר ומתפוצץ מגעגועים".
(במאי ומנהל אומנותי: אסף אלמוג, עיצוב ואנימציה: נמרוד בנצור, כתיבה וקריינות: אבי רוזנבלום, הפקת פס קול: גדי גולדמן)

אנשי הקונגרס מסבירים כי בהמשך ביקשו מהבינה להריץ קדימה כמעט 2,000 שנות גלות: "בסוף המאה ה-19, קצין יהודי בשם אלפרד דרייפוס מואשם בפרשת ריגול חמורה, על לא עוול בכפו, ונשלח למאסר באי השדים. האדם שנחשף לפרשה זו והזדעזע ממנה היה תיאודור בנימין זאב הרצל, עיתונאי צעיר, שבתגובה החליט שעליו להקים מחדש את המפעל הציוני".
הרצל עומד על המרפסת ומשקיף על עבר העתיד. אט-אט עולה במוחו ההבנה: רק מדינה עצמאית תגן על היהודים מפני האנטישמיות הבלתי-פוסקת. בבאזל שבשווייץ ייסד הרצל את מדינת היהודים – ושם הוא מקים את ההסתדרות הציונית העולמית. החלוצים הציונים, שמוצגים על ידי הבינה המלאכותית כשחקני כדורגל במדי כחול לבן, יותר מפריחים את השממה המדברית מאשר מבקיעים כדורים בשער.
ההסתדרות הציונית העולמית מקימה את הקרן הקיימת לישראל, אשר רוכשת קרקעות להתיישבות יהודית, מסייעת בייבוש ביצות והחלפתן ביערות. ישנה קרן נוספת, קרן היסוד, זרוע של ההסתדרות הציונית העולמית שמטרתה לגייס כספים לטובת המתיישבים ולאחר מכן לטובת המדינה. נוסף על כך, מוקמת הסוכנות היהודית שמכינה את התשתית להקמת המדינה, ושותלת זרעי ידידות בין הקהילות היהודיות בעולם.
במקביל לזמן זה באירופה – האנטישמיות מרימה את ראשה. הבינה מציגה בצורה חזותית את הצורר הנאצי ואת זוועות השואה במלחמת העולם השנייה, אשר מביאות את האנושות לתהום נוראה שמחזקת בקרב יהודי התפוצות את ההבנה שהם חייבים להגיע להקמת מדינה יהודית עצמאית ובטוחה.
משם עוברים לכ"ט (29) בנובמבר 1947 – אומות העולם הצביעו בעד הקמת מדינה יהודית במדינת ישראל: ארצות הברית כן, אוסטרליה כן וכן הלאה. הבינה מציגה זו בצורת מפה ועליה דגלונים עם תשובות – כן ולא.
בתגובה – ערביי ישראל מתקיפים את היישוב היהודי. ביומו האחרון של המנדט הבריטי הכריז דוד בן גוריון על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. כבר למחרת פולשים צבאות מדינות ערב לארץ ישראל, מה שמוצג בעזרת הבינה בצורת כאוס ומלחמה רבה, אורות ופיצוצים שמורגשים היטב, עד הסכם שביתת הנשק.
מרגע הקמת המדינה ועד לימינו, ממשיכים יהודים ציונים מהתפוצות לתמוך במדינת ישראל, לסייע בהקמות של בתי חולים, כפרי נוער, אוניברסיטאות וכמובן צה"ל. הבינה מציגה את תמונות השלום המפורסמות, בעיטור יונת השלום ועלי הזית. המוסדות הלאומיים עוזרים לייצר חברת מופת, ממשיכים לסייע לכל יהודי העולם להגן על זכויותיהם, להיאבק בביטוי האנטישמיות ולעזור לכל החפץ לעלות למדינת ישראל, להיקלט בה ולהשתתף בפסיפס הענק והמרשים שמציגה הבינה כפסיפס של מדינת ישראל המורכב מאבני דרך, אנשי מפתח בחברה הישראלית.
הסרטון מסתיים במבט לעתיד, הפיכת הטכנולוגיה המתקדמת בעולם לחוזה בעצמה. הבינה בוחרת להציג זו כשמיים כחולים, שבהם נכתב בעננים שהשמיים הם הגבול.
את הסרטון המיוחד הכין הצוות הבא - במאי ומנהל אומנותי: אסף אלמוג, עיצוב ואנימציה: נמרוד בנצור, כתיבה וקריינות: אבי רוזנבלום, הפקת פס קול: גדי גולדמן.

האירוע נערך בבניין ההיסטורי

לאורך הכנס שנערך בסוף השבוע הגיעו כ-1,000 איש, והוא נפתח באירוע במעמד נשיא המדינה, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל ויו"ר הסוכנות היהודית האלוף במיל' דורון אלמוג. האירוע נערך למרגלות הבניין ההיסטורי שבו הוקמה מדינת ישראל, ועל קירותיו הוצג מיצג אור-קולי שמצדיע להיסטוריה של הקמת המדינה וביסוסה.
1 צפייה בגלריה
יעקב חגואל, הנשיא הרצוג ודורון אלמוג
יעקב חגואל, הנשיא הרצוג ודורון אלמוג
יעקב חגואל, הנשיא יצחק הרצוג ודורון אלמוג. 1,000 משתתפים באירוע
(צילום: עומרי סגן)
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר בטקס: "זה לא סוד שאנו נמצאים בעיצומם של ימי מחלוקת, ומחלוקת עמוקה, אבל מתוקף תפקידי כנשיא מדינת ישראל אני פועל ימים ולילות כדי להשיג הסכמה רחבה ככל האפשר, שתשמור על מדינתנו כיהודית ודמוקרטית לתמיד. זוהי משימה אדירה. חובה עלינו לשמור על דו-שיח מכבד ועל שאיפה להסכמה רחבה, ואומר לכם דבר נוסף: דווקא כאן במקום הזה למדנו שהצלחת התנועה הציונית הייתה תמיד בכך שהיא יצרה מסגרת לדיון ובירור מחלוקות באופן שמבוסס על כבוד הדדי, שיווין והקשבה. היא תמיד הקפידה על ייצוג הולם של מאוויי העם, של קבוצות המיעוט בעם, והכי חשוב, תמיד חתרה התנועה הציונית לפתרונות הסכמיים, לפשרות, להבנות. אני מקווה שאכן גם במקרה הנוכחי, במשבר הנוכחי, נוכל ליישם את אותו רעיון של פשרה רחבה, דיאלוג והסכמה".
יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל: "האבנים היציבות האלו, שראו כל כך הרבה תקוות מתגשמות, הן סמל לכך שלמרות כל הזעזועים והמשברים – הציונות של שנת 2023 צועדת בעוז קדימה. שנת ה-75 לישראל היא רק ההתחלה, רק הראשית. עוד יישובים רבים יש לבנות, עוד תלמים רבים נותרו לחרוש, עוד אחדות ואהבת ישראל יש להוסיף. מי שבנו את הבניין המפואר הזה – כבר אינם. הם הורישו לנו את האבנים האלו, ואיתם חזון ותקווה. עכשיו תורנו. כעת – זו המשימה שלנו".
יו"ר הסוכנות היהודית, אלוף במיל' דורון אלמוג: "אנו נמצאים בפתח הימים הלאומיים, בזמן של קיטוב חברתי. ימים אלה מסמלים מעל לכול את תקומתה של מדינת ישראל. לכולנו יש אהבה משותפת ל'נס האחד אין שני', אהבה גדולה ללא תנאי. כולנו חולקים את רוח האומה ולכן לכולנו יש משימה משותפת – להגביר את האחדות במדינת ישראל. על כולנו מוטלת האחריות לא לתת לאף מחלוקת לקרוע אותנו".