בבית חב"ד בסן חוזה (קליפורניה), שעל פי החשד הוצת על רקע אנטישמי ולאחר מכן נבזז, אוספים את השברים לאחר המקרה. מנהל בית חב"ד המקומי, הרב מענדל וינפלד, דיבר בריאיון לאולפן ynet על ההתפתחויות: "זה סיפור קשה מאוד לצערנו, ובקהילה לא יודעים איך לעכל את זה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אנחנו שלוחים של הרבי מלובביץ' כדי להפיץ אור, להפיץ תורה, להפיץ מצוות ולהביא חיוך לעוד יהודי – ולצערנו זה מה שקרה לנו", ציין וינפלד. "יש לנו צילום שבו רואים את האדם שעשה את זה, עכשיו חוקרים את הסיפור. לא יודעים אם זה אנטישמי או שזה בן אדם ששרף בטעות, לא יודעים בדיוק מה היה ואיך היה, נדע רק כשיתפסו אותו".
2 צפייה בגלריה
בית חב"ד שהוצת בסן חוזה
בית חב"ד שהוצת בסן חוזה
"מחזה קשה מאוד". בית חב"ד שהוצת בסן חוזה
השריפה במקום החלה בשעת לילה מאוחרת בין הימים רביעי וחמישי בשבוע שעבר, ובדיעבד התברר כי המצית הוא אדם זר שהגיע לחניון והדליק שם את האש. דקות ספורות לאחר מכן הבחין עובר אורח בלהבות, ונראה היה כי הצליח לכבותן. בבוקר פרצה הדליקה מחדש, ועובד תברואה הזמין את מכבי האש.

"חשבתי, מה עם ספרי התורה – ורצתי"

תיעוד ממצלמות אבטחה במקום, שבו נראה אדם מצית את המבנה – ותקרית נוספת בשבת שבה אלמונים פלשו לבית השרוף, זרעו בו הרס ובזזו את תכולתו – מחזקים כעת את ההערכה כי מדובר בפשע שנאה נגד יהודים. המשטרה וה-FBI פתחו בחקירת האירוע, ולפי שעה לא שמו ידיהם על החשודים במעשה – אך הכיוון ברור. "לא בכל יום רואים בתי כנסת עולים באש", רמזו החוקרים.
2 צפייה בגלריה
החשוד שתועד במצלמות האבטחה
החשוד שתועד במצלמות האבטחה
החשוד כפי שתועד במצלמות האבטחה. "נדע מה הסיפור רק כשיתפסו אותו"
"בצילומים רואים אותו נכנס לשם, מתחילה אש, והוא הולך לו הביתה", מתאר הרב וינפלד את השתלשלות האירועים. "אחרי זמן קצר בן אדם אחר הגיע, וניסה לשפוך קצת מים ולכבות את השריפה, נראה שהוא חשב שהאש כבתה, או שהיא נדלקה שוב אחרי שהוא הלך.
"הדבר הראשון שחשבתי עליו הוא, מה עם ספרי התורה. רצתי לשם. ברוך ה', אחד מהקהילה שלנו כבר הגיע לפני כן. הוא קיבל טלפון ממישהו שדיווח שבית הכנסת שלו נשרף , ובנס הצלנו בזמן את ספרי הקודש. לצערנו היו מזוזות ועוד כמה דברים שנשרפו. המחזה היה מאוד-מאוד קשה".
"אנחנו לא רק חוזרים לשגרה, חס ושלום. צריך עכשיו עוד ועוד, צריך עכשיו לבנות", הדגיש וינפלד. "זה מה שאנחנו הולכים לעשות – לבנות מחדש את המבנה, ולבנות עוד הרבה יותר גדול ממה שהיה".

בלגיה: כתובות נאצה נגד יהודים ברחובות

גם יהודי בלגיה סובלים מגילויי אנטישמיות בתקופה האחרונה, כולל כתובות נאצה וצלבי קרס. "בשכונה מרכזית מאוד שבה גרים אלפי יהודים, היה מישהו שהיה לו דחוף לכתוב על הרצפה בכמה מקומות מרכזיים 'יהודים = נאצים'", סיפר יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה, הרב מנחם מרגולין, לאולפן ynet. "זה מצטרף לשורה ארוכה של דברים שקרו לאחרונה, והאווירה הזאת מדאיגה אותנו".

לדבריו, "כמו שראינו בקורונה – מגפה לא נעלמת לבד, צריך לטפל בה. אנטישמיות היא מגפה שקיימת כבר אלפי שנים, מגפה עם עליות ומורדות, שאם לא מטפלים בה כמו שצריך אנחנו לא רואים נסיגה, רק התפשטות", הוסיף הרב מרגולין.
"המציאות היא שאנו רואים משנה לשנה עלייה תמידית ברמת האנטישמיות, במספר הפגיעות האנטישמיות, באווירה, בתחושה, בכתובות הגרפיטי. ממשלות באירופה חושבות שהדברים האלה יסתדרו לבד, זה לא קורה – ותפקידנו הוא לצעוק ולזעוק כדי לוודא שממשלות כן יעשו את העבודה שלהן".
כשנשאל מדוע לדעתו ממשלות באירופה לא פועלות מספיק בנושא, השיב: "אני מניח שישנן בעיות נוספות באירופה, שמבחינתן נוגעות לכמות גדולה של אנשים. פוליטיקאים מקבלים החלטות לא לפי סדר חשיבותן אלא לפי הייתרון שזה יביא להם בקלפי. היהדות באירופה קטנה, מצומצמת, בעלת יכולת השפעה מזערית בקלפיות, אז מטבע הדברים הדבר הזה נדחק בסדרי עדיפויות למקום האחרון".
"לצערנו הרב, זה המאבק של כולנו לוודא שהסוגיה היהודית תישאר על סדר היום - וההצהרות שלפיהן אירופה ללא יהודים לא תהיה אירופה, יתורגמו למעשים", הדגיש. "יש לנו הצלחות רבות בהרבה תחומים – שחיטה, אנטישמיות, מודעות וזיכרון שואה ועניינים חינוכיים. עובדים קשה כדי שהדבר יתורגם לרמה יומיומית. אנו עובדים על תוכנית חינוך בכל בתי הספר באירופה, שתכלול חומר לימודי על השואה, אנטישמיות ושנאה. אנחנו מקדמים איסור מכירות של מזכרות נאציות ועוד דברים רבים. יש הרבה הצלחות, לצד חוסר עניין לצערנו".