הפסקות החשמל שפקדו את אוקראינה בעקבות תקיפות הרוסים בתשתיות חשובות, מורגשות בערים הגדולות בחלק מהיממה, אבל בפריפריה המצב חמור הרבה יותר – והאוכלוסייה נשארת ללא חשמל וכתוצאה מזה לעיתים גם ללא מים במהלך ימים ארוכים. בקהילה היהודית באומן מספרים על ההתמודדות עם הפסקות החשמל הארוכות, שיכולות להימשך עד 24 שעות מדי יום.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"כבר מאז שבת יש באומן הפסקת חשמל, משאבות לא עובדות וכתוצאה מזה גם המים לא מגיעים לקומות העליונות בבניינים", מספר נשיא איחוד ברסלב באומן, הרב נתן בן-נון, שמוסיף להתגורר בעיר. "אני ישן במשרד שלנו בבית הכנסת. בלילה הטמפרטורה יורדת ל-2 מעלות ולכן אני ישן עם מעיל. מתרחצים במקלחת במקווה, לשירותים יוצאים עם הפנס של האייפון".
קראו עוד בערוץ היהדות:
המצב משפיע גם על הנעשה בציון קברו של רבי נחמן מברסלב: "בציון ובבית הכנסת הגדול שלנו כל החימום הוא חשמלי, אז גם הוא לא פועל. קר מאוד, אנשים נשארים לבושים בביגוד חם. יש לנו שלושה גנרטורים שנותנים תאורה לציון ולבית הכנסת – רק הדלק שהם צורכים עולה לנו 150 דולר ל-24 שעות. הגשנו בקשה לממשלת אוקראינה לבטל את המכס לייבוא גנרטורים. היום באוקראינה יש ביקוש מטורף למנורות חירום, נרות, עצים להסקה, פילטים (יחידות של שבבי עץ) וכל מקור חלופי לאור ולחום".
4 צפייה בגלריה
הפסקת חשמל באומן
הפסקת חשמל באומן
הפסקת חשמל באומן. "אי אפשר להשיג כאן נרות או מקורות תאורה חלופיים"
(צילום: איחוד ברסלב אומן)
לדברי הרב בן-נון, "היום אי אפשר להשיג כאן נרות או מקורות תאורה חלופיים – לא בחנויות ולא בשוק. הגנרטור מאפשר להטעין את הטלפון. למען האמת בחורף שעבר כבר הבנתי שתפרוץ מלחמה, אבל לא יכולתי לדמיין שבשנת 2022 תהיה מלחמה כה קשה וממושכת באירופה".

אחד המאבטחים נהרג בחזית

הלחימה גובה מחיר כבד מהעמותה האחראית על תחזוקת מתחם הקבר באומן. "בחור אחד שהיה אצלנו בצוות האבטחה התגייס לצבא ונהרג בחזית", הוא מספר. "כל הכבוד לחבר'ה המקומיים שעומדים יפה במבחן הזה. המון אנשים עזבו, אבל אני נשאר באומן למרות הכול. אומן זה מרכז החיים שלי".
4 צפייה בגלריה
עלטה בציון קברו של רבי נחמן באומן
עלטה בציון קברו של רבי נחמן באומן
עלטה בציון קברו של רבי נחמן באומן
(צילום: איחוד ברסלב אומן)
העובדים שנשארו באומן נאלצים להתמודד עם תנאים לא קלים. "יש לנו צוות של שישה מנקים. הם בדרך כלל מנקים את הציון באמצעות מכונה חשמלית. במצב של היום הם מוכנים לעשות את כל העבודה בצורה ידנית, באותם התנאים, רק כדי לא לאבד את העבודה", מספר בן נון. "השומר בבודקה, שהיה מתחמם מחימום חשמלי, פשוט מתלבש טוב. אבל עוד מעט הטמפרטורה תרד מתחת לאפס, ואז יהיה לנו קשה יותר. אתה לא יודע מתי המלחמה תיגמר? מה יהיה בסוף?" הוא שואל בייאוש.
הרב נתן בן נוןהרב נתן בן נון
לרגע הוא מקבל בשורות טובות. "עכשיו בזמן השיחה חזר החשמל. זה טוב, המים בבוילר יתחממו", הוא מדווח. "את החשמל נותנים לנו לשעתיים-שלוש ביום. יש לו"ז של אספקת החשמל מהעירייה, אבל הם לא עומדים בו ונותנים פחות ממה שרשום. יש בעיה עם הבנקים, שאי אפשר להוציא יותר מ-500 דולר ליום. הרי יש לנו לא מעט הוצאות, צריך לשלם חשבונות: מים, חשמל וכל היתר. הגבייה ממשיכה לעבוד – ויש לנו גם עובדים שאנחנו משלמים להם שכר".

מנתקים את התאורה כשמתחיל העוצר

חבר אחר בקהילה היהודית באומן, חיים חזין, עשה את דרכו בחזרה לאומן מאודסה – לשם נסע במיוחד 280 קילומטר לכל כיוון, רק כדי להשיג לכל הקהילה את ציוד התאורה שאזל באומן וסביבתה. "באומן אין גנרטורים ואין כלום, אז הבנתי שצריך לנסוע לאודסה. נסעתי במיוחד לשוק הסיטונאי הגדול באוקראינה, סמוך לאודסה, כדי להביא לנו תאורת רחוב ומנורות לד נטענות. גם שם לא היה כלום", הוא משחזר. "עברתי חנות אחר חנות, עד שהגעתי לספּק. שמחתי כל כך שמצאתי את הסחורה, שקניתי ב-2,000 דולר על חשבוני לכל הקהילה".
"תיאמתי עם סגן ראש העיר שאתקין את פנסי הרחוב ברחוב פושקינה שמוביל לקבר של רבי נחמן", חזין מציין. "הרי חייבים לפתור את הבעיה של חושך מוחלט, שאנשים יוכלו ללכת בלילה ולא ליפול. כשאני אומר לילה – הכוונה כמובן עד השעה 23:00. עם כניסת העוצר ננתק את התאורה".
4 צפייה בגלריה
חושך בבית הכנסת באומן
חושך בבית הכנסת באומן
חושך בבית הכנסת באומן. תאורת רחוב הובאה מרחוק – "מתנה מהקהילה היהודית לתושבים המקומיים"
(צילום: איחוד ברסלב אומן)
"תחושת מלחמה אין כאן, אבל גם חשמל אין", הוא מוסיף, בריאיון לאולפן ynet. "יש לנו ביום בין שעתיים לארבע שעות חשמל. השיח הציבורי עכשיו מתמקד בשאלה איך משיגים גנרטורים ותאורה – 'הקרב על המטענים', מה שנקרא. קנינו תאורת רחוב שהולכת לעבוד על אנרגיה סולארית. זו מתנה מהקהילה היהודית לתושבים המקומיים. גם כשאין שמש, האור נותן איזשהו אפקט. זה דולק מהשעה 19:00 בערב ועד 23:00, יש מספיק אנרגיה בשביל זה, וזה ייתן מספיק אור".
איך מסתדרים עם שעתיים חשמל ביום? "קשה מאוד, אבל מתרגלים. מביאים גנרטורים, תאורות, לומדים להסתובב עם מטענים גדולים. אין מה לעשות, זה המצב. כל העולם הולך לעבור לאנרגיה סולארית, כדאי לעשות את זה כבר מעכשיו מאשר יותר מאוחר".
4 צפייה בגלריה
באומן נעזרים בגנרטורים כדי להאיר את המתחם
באומן נעזרים בגנרטורים כדי להאיר את המתחם
באומן נעזרים בגנרטורים כדי להאיר את המתחם
(צילום: איחוד ברסלב אומן)
אתה אומר שהמלחמה באוקראינה אולי מקדמת את הפתרון למשבר האקלים, לפחות בנקודה הזאת. "כן, כל אירופה עכשיו נכנסת בדיוק לאותו מתכון – באירופה חסר בנזין כי פוטין לא מוכר להם בנזין, והוא לא מוכר להם גז. מה שקורה זה שכל העולם עכשיו נמצא בכוננות, ולדעתי מי שיפסיד מזה היא רק רוסיה, מכיוון שאנשים יתרגלו לחיות בלי זה. הם יתרגלו להשתמש באנרגיה שקיימת כרגע".

הפנים כבר לחנוכה

אם שמים בצד את המחסור בחשמל, "החיים רגועים לחלוטין. היום הייתה אזעקה, אבל סתם. אין פה לא נפילות ולא כלום", אומר חזין, "אבל כמו שאפשרות לראות – אין אנשים והרחוב שומם. זה המצב".
חודש חשוון רק החל, ובקהילה היהודית באומן מתכוננים כבר לחנוכה, לקראת זרם של ישראלים שצפויים להגיע ולפקוד את הקבר בחג. "אנחנו כבר יודעים על לפחות אלף איש שקנו כרטיסים לחנוכה. זה ילך ויגדל. ראש השנה היה הפתעה, היו קרוב ל-25 אלף איש".
אתם עוד מעודדים אנשים להגיע בחנוכה לאומן? "אנחנו אומרים את הנתונים האמיתיים של מה שקיים בשטח – אומן רחוקה מאזורי הקרב. כמו שמסוכן באשקלון, מסוכן באומן. יש סיכוי גבוה יותר שתרוויח בלוטו מאשר שטיל ייפול עליך. אבל מי שמגיע – שייקח בחשבון שאין חשמל, בינתיים. יש חשמל רק בשעות מסוימות, אבל אנחנו פה מתארגנים וקונים גנרטורים. בדיוק עכשיו קונים גנרטור בליטא. בעזרת ה', כשהאורחים יגיעו, הכול יהיה מוכן ומסודר".