עיקרה של היציאה לחירות הוא ההשתחררות מכל גבהות לב, והיא באה רק לאחר ניתוק מוחלט מכל תסיסה וחימוץ, ואפילו מטעם של חמיצות שנטבע בדופן סיר. שתי דרכי ההכשרה העיקריות הן ליבון והגעלה. בליבון, אנחנו מניחים את הכלי באש של ממש, עד שיינתזו מהכלי ניצוצות – ובהגעלה, מניחים את הכלי בתוך דוד מים רותחים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שתי דרכים אלו אינן מתאימות לכלים חשמליים, שכן הן עלולות להזיק לכלי ולפגוע ביכולתנו להמשיך ולהשתמש בו. אם כן, יש לבחון דרכים יצירתיות, שיהיו מקובלות לכתחילה על פי ההלכה, ומאידך ישמרו לגמרי על שלמות הכלי שנרצה להכשיר.

תנור אפייה

רבים נזהרים שלא להכשיר תנור לפסח, שכן האפייה בתנור מתבצעת ללא נוזלים, בדרך כלל, ונדרש ליבון חמור, פעולה שבאופן כללי לא ניתן לבצע בתנור חשמלי. סיבה שנייה נעוצה בעובדה שדלת התנור עשויה זכוכית, וקשה להכשירה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עם זאת, יש למקילים על מה לסמוך. מי שרוצה להכשיר את התנור, ינקה אותו היטב, ימתין 24 שעות מהאפייה האחרונה – ולאחר מכן יפעיל את התנור על החום המרבי למשך קרוב לשעה. מאידך גיסא, אפשר גם לכסות את התבשילים בזמן האפייה בפסח, ובכך למנוע מגע של אדי המאכל בדפנות התנור.
באפייה לפני פסח המיועדת לימות החג, אין צורך לכסות את המאכל אם לא אפו חמץ בתנור במהלך 24 השעות שקדמו לאפייה זו. את תבניות האפייה (ואת הרשת, אם הניחו עליה חמץ ישירות) לא ניתן להכשיר.

תנור אפייה פירוליטי

יש להקפיד לנקות את דלת התנור ואת חיבורי המתכת היטב עם חומרים פוגמים, וכן את הגומי שמסביב. הכשרת התנור מתבצעת על ידי הפעלתו על תוכנית ניקוי עצמי (Self-cleaning). על פי ניסיוננו, אפשר להחשיב טמפרטורה של 450 מעלות צלזיוס לליבון חמור, ו-300 מעלות לליבון קל.

פלטת שבת

הפלטה "בלעה" טעם בעירוי, מגלישת הסירים, ועל כן מומלץ לכסות אותה ברדיד אלומיניום – ולהפעילה למשך כ-40 דקות, כך שהחום שנאצר בחלל שבין נייר הכסף לפלטה יגיע לכ-300º וילבן את הפלטה.
מומלץ שלא לכסות את הפלטה ברדיד אלומיניום לכל החג, מאחר וכיסויה מעלה את חום הפלטה לטמפרטורה גבוהה העלולה לגרום לדליקה במשך הזמן. אפשר להשתמש בכיסוי סיליקון (יש לוודא שהוא עמיד בטמפרטורה של 200 מעלות לפחות).
אם הפלטה מכוסה, אין צורך בהגעלה. פלטה שמחממים עליה חמץ ישירות, הרי היא כתבנית אפיה שצריכה ליבון חמור ואי אפשר להכשירה לפסח.

מדיח כלים

מנקים היטב את המדיח ואת המסננת שבתחתיתו, כך שתישאר ללא שומנים. נמנעים משימוש במדיח בחמץ למשך 24 שעות. יש שנהגו להחליף גם את הרשתות, אך למעשה, ניתן להשאירן במדיח ולהפעילו על התוכנית החמה והארוכה ביותר לשם הגעלה.
בכל השימושים בפסח, רצוי להכניס את הסבון לתא שטיפת הכלים (ולא למקום המיועד לו) משום שהסבון שבתא הקטן נכנס לפעולה רק בשלב מאוחר יותר של השטיפה.
יש שהחמירו שלא להשתמש כלל במדיח בפסח, מחשש שמכיל חלקי חרס – אך רוב המדיחים היום אינם כאלה.

מחבת מצופה טפלון, "שיש" או טיטניום

מחבת רגילה מכשירים בליבון קל. חז"ל אסרו להכשיר כלים עדינים, שיש חשש שההכשרה לא תתבצע כהלכה מחמת שיחששו לשלמותם. כך הדין גם ביחס לחומרי הציפוי הסינטטיים, ועל כן אין להכשיר לפסח מחבתות מצופות.

בר מים, מיחם ומכונת קפה

בר מים המשמש לשתייה חמה בלבד וכן מכונת קפה, אינם צריכים הגעלה לפסח, משום שככלל, המציאות כיום היא שאין מערבים חמץ בתה, בשוקו ובקפה לסוגיו. עצם העירוי מבר המים לכלי חמץ, איננו אוסר אותו לשימוש בפסח.
3 צפייה בגלריה
איש מנקה
איש מנקה
(צילום: Shutterstock)
אך שימוש בבר מים או במיחם להכנת "מנה חמה", לדוגמה (שהיא חמץ גמור), דורש להכשירו. את המיחם יש לנקות היטב, כולל את קרקעיתו, כך שלא יהיה בה אבן. יש להימנע משימוש בחמץ 24 שעות, למלא במים, להרתיחו, לפתוח את הברז על מנת שיזרמו דרכו מים רותחים, להשלים את המים החסרים – ולאפשר להם לגלוש בזהירות על גדות המיחם.
את המכסה יש להגעיל בנפרד.
הכשרת מיני-בר: יש לרוקן את מיכל המים החמים, לנקותו ולהמתין 24 שעות ללא שימוש בחמץ. להרתיח בו מים (במיחם בו יש אפשרויות לחצי או למלא, יש להקפיד להרתיח את המכל במצב מלא), לאפשר יציאת מים רותחים דרך הברז, לרוקן את המכל מהמים החמים, להזרים לתוכו מי ברז – ושוב לרוקן. כעת המיני-בר כשר לפסח לכתחילה.
השוהה בפסח במקום ציבורי, שבו יש חשש לשימוש במיני-בר או במיחם גם לחמץ, לכתחילה לא ישתמש במיחם. אם נחוץ מאוד להשתמש במים חמים אלה, רשאי לסמוך על הכלל ש"כל שעת הדחק כדיעבד דמי". לפני השימוש יש לוודא שהבר נקי.

כיריים קרמיות וכיריים אינדוקציה

בכיריים אלה המשטח שעליו מונחים הסירים עשוי זכוכית. לכן למנהג רוב הספרדים, שכלי זכוכית אינם צריכים הגעלה ודי בניקוי שלהם. למנהג האשכנזים שלא להכשיר כלי זכוכית לפסח, לכאורה אין להשתמש בכיריים הללו בפסח.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עם זאת, יש הסוברים שמכיוון שהזכוכית שממנה עשויות כיריים אלה היא חזקה מזכוכית רגילה, ניתן להכשירה גם למנהג האשכנזים.
הרב מנחם פרל וליאור משולםהרב מנחם פרל
אפשרות הכשרה לשיטה זו – יש להמתין 24 שעות מבישול החמץ האחרון, לנקות היטב את הכיריים, ואז להפעילן:
בכיריים קרמיות – להפעיל את הכיריים למשך כרבע שעה, עד שיגיעו לחום המרבי.
בכיריים אינדוקציה – להרתיח סיר ריק ולהעבירו בעודו רותח על פני כל משטח הזכוכית, כדי שכל המשטח יוכשר, שהרי בכיריים אלה החום עובר מהסיר לכיריים ולא להפך. נוסף על כך, יש להוסיף ולערות מים רותחים על הכיריים בזמן ההגעלה.

כיריים גז

על המגש שתחת הכיריים נשפך במשך השנה מרק ורוטב חלבי, ולכן ממילא הם טרפים. זה לא מפריע לבשל על החצובה, שהיא מוגבהת. אבל אין טעם להכשירה, לדעתי. די לנקות היטב.
את קרני הגז מבעירים למשך כ-15 דקות, כך שכל שארית, אם הייתה, תישרף.
את החצובות, למנהג הרמ"א מחליפים, ומי שמתקשה, ילבן עד שקש או גפרור יישרף מצדו האחר. הכי מהר זה לנקות היטב ולצפות היטב ברדיד אלומיניום.

מקרר

אין צורך להכשירו. לא אוכלים ממנו, הוא לא בולע ולא פולט. אבל מאחסנים בו חמץ ממש במשך כל השנה. לכן יש לנקותו היטב, לשים לב לפינות, לגומיות, וממש לעשות בו בדיקת חמץ עם פנס בחמישי בלילה.

מיקרוגל

בדרך כלל הוא משמש רק לחימום אוכל, ולא לבישול, לכן דפנותיו לא "בולעות" טעם חמץ. די לנקות אותו היטב. מחמת הספק (וישנו) ראוי לצפות היטב כל מאכל שמוכנס אליו בחול המועד בניילון נצמד וכדומה.
את צלחת הזכוכית לדעת מרן אין צורך להכשיר, ולדעת הרמ"א אין להכשיר, אלא להחליף, או לצפות היטב לכל ימי הפסח. למעשה, מיקרוגל קטן לא יקר במיוחד, וטוב שיהיה אחד כזה ייעודי לחג.

סיר לבישול איטי (Crockpot)

סיר לבישול איטי הוא סיר חרסינה או קרמיקה, שנמכר יחד עם מעטפת חשמלית המחממת אותו. אין להכשיר סיר זה לפסח משתי סיבות: ראשית, אין אפשרות מעשית להכשיר כלי חרס לפסח. שנית, המעטפת החשמלית עצמה עשויה להתלכלך משאריות אוכל, בדומה לכיריים, ומכיוון שהיא חשמלית – אין אפשרות לבצע בה הגעלה או ליבון.
  • הכותב הוא ראש מכון צומת להלכה וטכנולוגיה