בסוף השבוע נאספו בכאב חברי מושב שדה יעקב שבעמק יזרעאל, וליוו למנוחות את מאירה פלטנר ז"ל (95), הבת הראשונה של המושב.
שדה יעקב הוא המושב הדתי הראשון בישראל. הוא הוקם בשנת 1927, ונקרא על שמו של הרב יצחק יעקב ריינס. הוריה של פלטנר, יעקב ומרים זק, חלוצים שעלו ארצה מגליציה ומליטא אחרי מלחמת העולם הראשונה, היו ממקימי המושב, ובתם, מאירה, הייתה הילדה הראשונה שנולדה בו.
2 צפייה בגלריה
מאירה פלטנר  הבת הראשונה של מושב שדה יעקב שניפטרה ביום הולדת 94
מאירה פלטנר  הבת הראשונה של מושב שדה יעקב שניפטרה ביום הולדת 94
מאירה פלטנר ביום הולדתה ה-94
(צילום: באדיבות המשפחה)
"אמא גדלה והתחנכה במושב עד כיתה ח' ואז עברה לפנימייה במקווה ישראל ולמדה חקלאות", סיפר בנה, פיני פלטנר. "משם היא המשיכה ללמוד בסמינר לגננות בחיפה, והוסמכה כגננת. היא התחילה לעבוד כגננת בקריית חרושת שבטבעון, ואחרי כמה שנים נישאה לשלמה פלטנר ויצאה איתו לשליחות בצרפת. הם ניהלו מחנה עולים במרסיי, שאליו הגיעו העולים מצפון אפריקה. ההורים שלי היו בעצם הפנים הישראליות הראשונות שפגשו העולים הציונים בדרכם לישראל".
לדברי הבן, פיני, בין העולים הרבים שהוריו קלטו במחנה העולים היה גם הבבא סאלי ז"ל, ששהה במחנה כשמונה חודשים. "הוריי דאגו לו לכל מחסורו", סיפר פיני. "כבר אז ידעו שמדובר במקובל גדול וחשוב, ואבא זכה אפילו לברכה אישית מהמקובל. אבי ז"ל שמר על קשר עם הבבא סאלי לאורך שנים, ונהג לפקוד את חצר הרב עד ליום מותו.
2 צפייה בגלריה
תמונה של השבט המשפחתי
תמונה של השבט המשפחתי
תמונה של השבט המשפחתי
(צילום: באדיבות המשפחה)
"אמא לימדה את ילדי השליחים במחנה, ואחרי שאבא והיא חזרו מהשליחות הם באו לגור בשדה יעקב. בהמשך הם עברו להתגורר בגבעת שמואל, ולפני כ-18 שנים חזרו לגור בשדה יעקב, שבו אמא נולדה".
בני הזוג פלטנר הקימו משפחה ענפה. מאירה הותירה אחריה ארבעה ילדים, 14 נכדים, 52 נינים ו-27 חימשים. בתה הבכורה עדיין מתגוררת במושב, כמו גם שלושה מנכדיה ו-12 מניניה.
"אמא הייתה במשך שנים הכי ותיקה והכי מבוגרת במושב, וזכתה לראות את משפחתה הולכת ומתרחבת", סיפר פיני. "עד לאחרונה היא הייתה צלולה לחלוטין ונהגה להתקשר לכל צאצא וצאצא ולאחל לו מזל טוב ביום ההולדת העברי שלו. לאורך כל חייה אמא הייתה העזר כנגדו של אבא ואיפשרה לו להקדיש את עצמו לעשייה ציבורית, שכן הוא מילא תפקידים במושבי הפועל המזרחי ובכל הקשור לציונות הדתית".