4 צפייה בגלריה
חמץ בבית עסק. העתירה דורשת לשנות את כללי הצבא בפסח בנוגע למרחב האישי
חמץ בבית עסק. העתירה דורשת לשנות את כללי הצבא בפסח בנוגע למרחב האישי
חמץ בבית עסק. העתירה דורשת לשנות את כללי הצבא בפסח בנוגע למרחב האישי
(צילום: מוטי קמחי)
בדרך למהפכת חמץ בצה"ל? בית המשפט העליון הורה השבוע לצה"ל להסביר ולנמק בתוך 60 יום מדוע לא ניתן, לטענת הצבא, לאפשר הכנסה וצריכה של מזון חמץ בתוך מתחמים מוגדרים וסגורים בבסיסים בימי חול המועד פסח – ומדוע לא ניתן לקבוע שהגבלות החמץ בבסיסים ייכנסו לתוקפן מדי שנה ב-י"ג בניסן (ערב החג ותחילת האיסור ההלכתי), בניגוד למצב עד היום, שבו נאסר על צריכת חמץ בבסיסים גם בימים שלפני החג.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בכך, דחה הרכב השופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות את דרישת המדינה לדחות את העתירה שהגישו עמותות חדו"ש לחופש דת ושוויון, הפורום החילוני ו-14 הורים לחיילים ולמלשב"ים, באמצעות עו"ד שגיא אגמון והרב עו"ד אורי רגב.
העתירה הוגשה בתחילת 2021 כפי שדווח לראשונה ב-ynet, על רקע הפסיקה התקדימית של בית המשפט לחייב בתי חולים להכניס מזון חמץ בשעריהם בחול המועד פסח, אם אדם שמבקר במוסד הרפואי הציבורי יחפוץ בכך. בצה"ל טענו כי הרבנות הצבאית קבעה שלא ניתן להבטיח את מימוש כללי ההלכה אם תאושר הכנסת חמץ, אפילו בכמות קטנה – וצוות בראשות קצינה בדרגת אלוף משנה שבחן בשנה האחרונה את הסוגיה הגיע למסקנה שאישור הכנסת חמץ לבסיסים בפסח, הגם שמדובר למרחבים האישיים של חיילים שמעוניינים בכך, יפגע בהלכה.
4 צפייה בגלריה
חדר אוכל צבאי בימי שגרה. הוצע להציב שומרים בכניסה כדי לוודא שחמץ לא ייכנס לשם בפסח
חדר אוכל צבאי בימי שגרה. הוצע להציב שומרים בכניסה כדי לוודא שחמץ לא ייכנס לשם בפסח
חדר אוכל צבאי בימי שגרה. הוצע להציב שומרים בכניסה כדי לוודא שחמץ לא ייכנס לשם בפסח
(צילום: תומריקו)
עם זאת, נציג המדינה בהליך, עו"ד נטע אורן, הודה בדיון כי "עדיין ברור שלחיילים שמעוניינים לצרוך מזון שאינו כשר לפסח זו פגיעה באוטונומיה, בחירות ובחופש המידע, לכן התכנס הצוות שבחן את הכללים והאפשרות לשנותם ולייצר מתחמי חמץ. למרבה הצער, מסקנות הצוות הן שלא ניתן למצוא חלופה שתבטיח את כשרות המזון ומצד שני תאפשר צריכת מזון לא כשר בתוך הבסיסים. הרבנות אומרת שלא תעמוד החזקה שלא עובר חמץ לתוך חדרי האוכל".

"חיפוש חמץ בתיקים הוא בניגוד לכללי הצבא"

הנשיאה חיות רמזה כי לא תקבל מצב שבו צה"ל לא ימצא פתרון אמצע מקובל לסוגיה: "קשה לקבל שאין שום פתרון שניתן למצוא כדי לתת מענה לאלה שרוצים לאכול חמץ בפסח וזו זכותם. לא יכול להיות שאם יש רצון לא ימצאו פתרון". נציג המדינה, עו"ד אורן, אמר: "ניתן למשל להציב שומרים בכניסה לחדר האוכל, לוודא שאף חייל לא הלך לחדר אוכל עם פירורי החמץ. הרצון לייצר מתחמים עבור חיילים שומרי מצוות זו אחת התגובות היותר משמעותיות, כי זה יגרום לכך שחיילים לא יוכלו למשל להתקרב למועדון בבסיס, וישפיע על האחדות שצריכה להיות בין חיילים".
העותרים טענו מתחילת ההליך כי הצבא לא נדרש מבחינתם להכניס חמץ בפסח למטבחים או לחדרי האוכל בבסיסים, אלא רק לאפשר לחיילים שאוכלים חמץ בפסח לעשות זאת במתחמים סגורים בבסיס או במרחב הפרטי של החייל, כמו בחדרו. כך מאפשרים בצה"ל לחיילים שאינם צמים לאכול ביום הכיפורים, באמצעות השארת מזון, לרוב יבש, באחת מפינות הבסיס.
4 צפייה בגלריה
חמץ שנזרק לאשפה במוצב בדרום. הסוף לחיפוש בתיקי חיילים?
חמץ שנזרק לאשפה במוצב בדרום. הסוף לחיפוש בתיקי חיילים?
חמץ שנזרק לאשפה במוצב בדרום. הסוף לחיפוש בתיקי חיילים?
העותרים דרשו מצה"ל שיתחייב להפסיק את מסדרי החיפוש לחיילים בערב החג ובמהלכו, על ידי רס"רים ומפקדים, בתיקים ובארוניות האישיות, כדי לאתר מזון חמץ "שהוסתר" בתוכם. לטענתם, החיפושים הללו "משפילים".
בצבא הכחישו בפני בית המשפט שמתקיים נוהג כזה. "זה בניגוד לכללי הצבא", הודה נציג המדינה, "לא מקובלת פרקטיקה של חיפוש כזה, זו פגיעה דרמטית בצנעת הפרט. לקראת פסח הקרוב תצא איגרת שתבהיר את האופן שבו יש למלא את הפקודות. אך לא נעצום עין אם יהיה חייל שמעוניין לצרוך חמץ בחדרו, כי זה דבר אסור לפי הפקודות".

ההבדל בין בתי החולים לבסיסים

נציג המדינה הזכיר כי מודל הגיוס בישראל הוא חובה לפי החוק, ולכן יש לכבד ולאפשר ככל הניתן את זכויות החיילים, ובהן הזכות לחופש דת: "מכוח הזכות לדת, חיילים יכולים להכניס לחדרם בבסיס מזון לא כשר ולצרוך אותו בימות השנה, ברשות הפרט". נציג המדינה הסביר עוד כי כניסה של חייל למטבח כתורן בפסח לאחר שאכל חמץ תפגע בהכשרת המטבח – הליך ארוך שיצטרכו לבצע מהתחלה: "לכן שונים הבסיסים מבתי החולים, שבהם המטבחים הם מתחמים סגורים שאין כניסת מאושפזים, אחיות או סטודנטים אליהם".
4 צפייה בגלריה
אבולעפיה בחיפה בצאת פסח
אבולעפיה בחיפה בצאת פסח
"דרוש איזון בין הדרישה המוצדקת לאוכל כשר לעיקרון חופש הדת והמצפון". חמץ במאפייה
(צילום: אביהו שפירא)
מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, מסר היום (ה'): "לא מדובר רק בשאלת כשרות המזון אלא באופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. מבחינת הרבנות הצבאית והפרקליטות המאמצת את עמדתה, ברירת המחדל היא כפייה דתית על כל החיילים. התשובה צריכה להיות מעוגנת באיזון בין הדרישה המוצדקת לאספקת אוכל כשר לעיקרון חופש הדת והמצפון המובטח במגילת העצמאות. הצגנו את עמדת הרבנות האורתודוכסית בצבא האמריקאי, שלפיה אין מניעה לחיילים יהודים שומרי מצוות לשרת ולהתגורר בצד חיילים יהודים ולא-יהודים שמחזיקים מזון שאינו כשר לפסח וצורכים אותו בחג. יש לכך בסיס הלכתי מוצק".
יו"ר הפורום החילוני, ד"ר רם פרומן: "הצו על תנאי שהוצא על ידי בית המשפט העליון יבטיח, אם יהפוך לצו קבוע, שחיילים חילונים יוכלו לצרוך בחופשיות מזון פרטי, כשר או חמץ, עד יום לפני החג, ובמתחמים ייעודיים במהלך החג עצמו. חבל רק שבית המשפט לא הוציא צו גם בעניין חיפושי החמץ המשפילים בגופם ובכליהם של החיילים, והסתפק בהצהרת הצבא שזו אינה מדיניותו".
תגובת דובר צה"ל: בתגובת המדינה לעתירה שהוגשה לבג"ץ בנושא איסור הכנסת חמץ לבסיסי צה"ל, הובהרו השיקולים שביסוד ההוראות האוסרות על הכנסת חמץ לבסיסי הצבא בפסח. כן הובהר כי ההוראות הכרחיות לשמירה על כשרות המזון המוגש לחיילי צה"ל בפסח, וכי הן הוצאו כדין ובסמכות.
"ב-28 בפברואר דן בית המשפט העליון בעתירה, ובהמשך לכך ניתן צו על תנאי המורה למדינה להתייחס בתוך 60 ימים לאפשרות שייקבע כי האיסור על הכנסת חמץ יחול רק ביחס לאזורים מסוימים בבסיסים, תוך שמירה על כשרות המזון המוגש לחיילים בפסח. כן התבקשה המדינה להתייחס למועד כניסת ההגבלות לתוקף לפני החג. בקשה לצו ביניים נדחתה על ידי בית המשפט. המדינה תעביר עמדתה לבית המשפט כמקובל".