פרס חדש בעולם יהדות התפוצות: הסוכנות היהודית משיקה את "פרס מקס מ. פישר", שיוקיר את התרומה האדירה של נדבנים ופעילים יהודים מהעולם לביסוסה של מדינת ישראל במשך 75 שנות קיומה. הפרס נקרא על שמו של התעשיין והפילנתרופ מקס מ. פישר ז"ל, אחד ממנהיגיה הגדולים של יהדות ארצות הברית, שכיהן כיו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית והקדיש את חייו למען העם היהודי ומדינת ישראל. הוא יוענק מדי שנה לפילנתרופים בולטים בעולם היהודי, שמגלמים את המורשת הפילנתרופית שלו ותורמים באופן יוצא דופן לחיזוקה של מדינת ישראל. הראשונה שתקבל את הפרס היא המנהיגה היהודייה ג'יין שרמן, בתו של פישר, שהמשיכה את דרכו של אביה ובמשך 50 שנה תמכה במדינת ישראל במגוון יוזמות פורצות דרך, תוך התמקדות בילדים בסיכון.
2 צפייה בגלריה
ג'יין שרמן. הראשונה שזוכה בפרס
ג'יין שרמן. הראשונה שזוכה בפרס
ג'יין שרמן. הראשונה שזוכה בפרס
(צילום: באדיבות הסוכנות היהודית)
מקס פישר (פיטסבורג 1908 – דטרויט 2005) היה מהמנהיגים הגדולים של יהדות ארה"ב ונחשב לאחד ממגייסי התרומות החשובים בעולם היהודי. פישר, שנודע כידידם של נשיאי ארצות הברית ושל ראשי ממשלות בישראל, ייסד את חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית ואף עמד בראשו שנים ארוכות. הוא השפיע על המעורבות של יהדות התפוצות בביסוסה של מדינת ישראל לאורך עשרות שנים, בתחומים אסטרטגיים וחשובים. בין השאר, הוא גייס את יהדות העולם למען גלי העלייה מברית המועצות ולמען מבצעי העלייה הגדולים של יהודי אתיופיה, ואף הוביל בשנות ה-70 את הפעילות של הסוכנות היהודית ויהדות התפוצות לשיקום שכונות, שיזם ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל.
הראשונה שתקבל את הפרס היא כאמור בתו של מקס פישר, הפילנתרופית ג'יין שרמן מדטרויט, שהמשיכה את מורשתו של אביה ופעלה ב-50 השנים האחרונות למען חיזוקה של מדינת ישראל ושגשוגם של החיים היהודיים בתפוצות. בין השאר, היא תרמה באופן יוצא דופן להעצמת ילדים ובני נוער בסיכון בישראל והשקיעה בחינוך יהודי ובטיפוח הדור הבא של המנהיגים היהודים. שרמן מילאה מגוון תפקידי מפתח בקהילה היהודית בארצות הברית, בפדרציית דטרויט ובחבר הנאמנים של הסוכנות היהודית שבו היא מכהנת כחברת כבוד. פעילותה הייתה פורצת דרך ובזכות היוזמות שהובילה זכתה בפרסים בולטים לאורך כל שנות פעילותה.
2 צפייה בגלריה
מקס פישר. הקדיש את חייו למדינת ישראל
מקס פישר. הקדיש את חייו למדינת ישראל
מקס פישר. הקדיש את חייו למדינת ישראל
(צילום: Reuther Library/Wayne State University)
אירוע הענקת הפרס ייערך בדטרויט, במעמד יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית האלוף במיל' דורון אלמוג ויו"ר חבר הנאמנים של הארגון מארק וילף. התרומות שיגויסו במהלך האירוע יוקדשו למען קליטתם של עולי אתיופיה בישראל ולהבאת צעירים מהתפוצות לתוכניות בישראל בפרויקט "מסע" – שני תחומים הקרובים לליבה של שרמן.
שרמן הגיבה בהתרגשות להודעה על החלטת הסוכנות היהודית להשיק את פרס מקס פישר לזכר מורשתו של אביה ועל ההחלטה להעניק לה ראשונה את הפרס: "אני גאה מאוד להיות הראשונה שמקבלת את פרס מקס מ. פישר. אבי, מקס פישר ז"ל, השפיע על חיי יותר מכל אחד אחר ואני גאה לקבל את פרס המנהיגות הזה שנקרא על שמו. הפעילות שלי עם הסוכנות היהודית למען חיזוק מדינת ישראל ולמענם של הישראלים היא התשוקה של חיי ואני שמחה מאוד לחלוק את האהבה הזו והתשוקה הזו עם משפחתי ועם הידידים שלי באירוע הענקת הפרס".
יו"ר הסוכנות היהודית, דורון אלמוג: "מקס פישר וממשיכת דרכו ג'יין שרמן הם מנהיגים פורצי דרך שמגלמים בפעילותם הפילנתרופית ארוכת השנים את המחויבות והאהבה ללא תנאי שיש ליהודי התפוצות כלפי מדינת ישראל. מאז הקמת המדינה, הסוכנות היהודית השקיעה מתרומות של יהדות התפוצות ובראשם הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, קרן היסוד, קרנות משפחתיות ותורמים פרטיים מאות מיליארדי דולרים בפיתוח מדינת ישראל וחיזוק החברה הישראלית כולה".