4 צפייה בגלריה
הפעילות עם השלטים
הפעילות עם השלטים
פעם מסורבות גט – היום משוחררות
(צילום: דביר צדרבוים)
הדרך לשחרור מסורבות הגט עודנה ארוכה, אבל כל ניצחון הוא עולם ומלואו. לפני שנה בדיוק, ביום העגונה התשפ"א, יצאו 10 נשים למבצע לילי כדי לעורר מודעות לתופעת הסרבנות ולמאבק בה, וביטאו את כאבן באמצעות ציורי קיר אומנותיים וכתובות גרפיטי בנושא ברחובות תל אביב. הבוקר (ד'), תענית אסתר, יום העגונה התשפ"ב, תשע מהן כבר סוגרות מעגל וחגגו בחודשים האחרונים את גירושיהן ואת שחרורן מהנישואים הכושלים – לאחר 86 שנות "מאסר" במצטבר. למרות אנחת הרווחה האישית הן לא מניחות את הרולרים, ומבטיחות להמשיך להילחם למען חברותיהן שעדיין ממתינות לגט.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בפברואר 2021, לקראת תענית אסתר, שהוכרזה כיום המודעות לסבלן של העגונות, התגבשה קבוצה של נשים השותפות למצוקה והן החלו לפעול כמעין "מחתרת". מאז, כאמור, זכו כמעט כולן להתגרש, בסיוע ארגון "יד לאישה" של רשת אור תורה סטון, המלווה ומייצג אותן, וכעת הן התכנסו שוב – הפעם במטרה להשמיע את תרועת החופש.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הנשים החופשיות יצאו בשנית אל חוצות העיר, ותלו מחדש את הכרזות עם האיורים שעיצב עבורן אומן הרחוב DODO, תוך שהן מוסיפות להן את המילה "משוחררת". "כשתליתי אותן בשנה שעברה, לא האמנתי או חשבתי שאת יום העגונה הבא כבר אציין כאישה חופשייה", אמרה אסתי סומפו (36), שהתגרשה השנה לאחר חמש שנים כמסורבת.
4 צפייה בגלריה
אסתי סומפו והכרזה
אסתי סומפו והכרזה
אסתי סומפו והכרזה. "לא האמנתי"
(צילום: דביר צדרבוים)
"הופתעתי מאוד כמה השתנה בחיי מאז הגט. זו תחושה מאוד מרגשת. אני עדיין לא ממש מאמינה שהיום הזה הגיע", הוסיפה סומפו. "כל השנים חשבתי שהעובדה שאני מסורבת גט מפריעה לי בהתנהלות ומערימה עליי קשיים ביורוקרטיים, אבל שזה בעיקר עניין של סטטוס. אך מאז שזכיתי לחופש אני מוצאת את עצמי במסע חדש של חיפוש עצמי, וזה תהליך ממש מרגש".

"עכשיו אני ישנה טוב בלילה"

אורלי ויטל (42), שהתגרשה לאחרונה לאחר 14 שנות ציפייה, סיפרה: "בחיי היום-יום שלי כלום לא השתנה מאז הגט, כי כבר לפניו קיבלתי החלטה להמשיך לחיות חיים מלאים ועצמאיים. אבל השחרור הוא בתודעה, בחופש מההתעסקות והדאגה מהדיונים בבית הדין, מהשאלה האם הוא יגיע הפעם ומהפחד איזה תנאי חדש הוא יעלה. עכשיו אני ישנה טוב בלילה – משוחררת בראש ובחלומות. היה מרגש מאוד לראות את הפוסטרים שתלינו בשנה שעברה עם הכיתוב 'משוחררת' עליהם, ולתלות אותם עם חיוך אמיתי ומשוחרר – ובלב רחב".
4 צפייה בגלריה
אורלי ויטל
אורלי ויטל
אורלי ויטל. "השחרור הוא בתודעה"
(צילום: דביר צדרבוים)
פנינה עומר, מנכ"לית ארגון "יד לאישה" שליווה את המסורבות, אמרה: "אנחנו מציינות בשמחה גדולה את שחרורן של הנשים האמיצות האלו, אולם באותה נשימה אי אפשר שלא להזכיר את ר', שעל הכרזה שלה עדיין לא מופיעה המילה משוחררת והיא עדיין כלואה בכבלי העגינות. המסע הארוך שבו היא צועדת זה 19 שנים לעבר החופש טרם הסתיים, ואנחנו לא ננוח עד שנביא אותו לקיצו. יום העגונה המצוין השבוע ברחבי העולם היהודי הוא הזדמנות להשמיע את זעקתה של ר' ושל נשים נוספות, הממשיכות במלחמה על חירותן".
4 צפייה בגלריה
כך זה נראה בשנה שעברה
כך זה נראה בשנה שעברה
כך זה נראה בשנה שעברה
(DODO)
הרב כתריאל ברנדר, נשיא וראש מוסדות "אור תורה סטון", סיכם: "תופעת העגינות וסרבנות הגט, הכולאת נשים במערכות יחסים נגד רצונן, היא אחת הבעיות העצובות והכואבות ביותר בחברה היהודית כיום. זו האחריות שלנו לעשות כל העולה בידינו כדי לסייע לאותן נשים, עד שניתן יהיה לגבש ולאמץ פתרון הלכתי מקיף ומקובל שישים את התופעה מאחורינו".
הוא הוסיף כי "אנו מחויבים להמשיך לפעול בכל המישורים האפשריים להשגת מטרה זו, אולם עד אז עבודתם של ארגונים דוגמת 'יד לאישה' תישאר הכרחית וחשובה מאין כמוה לכל כך הרבה נשים ומשפחות".