בשיתוף עמותת יוצאים לשינוי
70 אלף – זהו מספרם של אוכלוסיית יוצאי החברה החרדית בישראל. אין ספק כי כבר לא מדובר בתופעה שבשוליים, היציאה מהחברה החרדית היא תנועה הולכת ומתרחבת. גם מחקרים שנערכו לאחרונה מעידים על הגידול: כ-12% מהחרדים עוזבים את הדת מידי שנה ומבקשים להשתלב בחברה הישראלית הכללית.
רובנו שומעים על היציאה מהחברה החרדית דרך סיפורים אישיים ומרגשים - על התעוררות השאלות האמוניות, על תהליך היציאה מקהילה סגורה אל עולם מלא אפשרויות ועל משברי הזהות והקונפליקטים עם המשפחה. אולם חקר תנועת היציאה כתופעה בעלת השפעה על החברה הישראלית נמצא עדיין בחיתוליו, ורק לאחרונה מתחיל לתפוס תאוצה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עמותת יוצאים לשינוי)
כך למשל, בחודש יוני האחרון פורסם מחקר ייחודי שערכו ד"ר ברוך ולן, אביחי מרציאנו ותמר טרוזמן בשיתוף עמותת "יוצאים לשינוי". הסקר בחן לראשונה את היציאה מהחברה החרדית בפרספקטיבה של 20 שנים על ידי ניתוח מידת ההשתלבות של היוצאים בשאלה בחברה הישראלית הכללית.
"עזיבת הקהילה החרדית היא למעשה הגירה סוציו-תרבותית", מסבירים עורכי המחקר. "עם ההיפרדות, הופכים היוצאים לחברים בקבוצת מיעוט חדשה, והם מוצאים את עצמם חיים בעולם שבו שולטת קבוצת הרוב. היוצאים צריכים בשלב זה להגדיר את מעמדם אל מול הנורמות והערכים של החברה השולטת.
"התיאורים של משתתפי המחקר חושפים נרטיבים הקשורים להיטמעות בחברה הישראלית, לחיפוש אחר מובחנות ולפיתוח תפיסה דו-תרבותית. בסך הכול, הנרטיבים הללו משקפים מסלולי חיים המרוכזים סביב תהליכי קבלת ההחלטות. נקודת המפנה בחייהם של מי שעוזבים את החברה החרדית היא למעשה אקט של בחירה, והמוטיב הזה מופיע שוב ושוב בחייהם".

האם היוצאים מצליחים לגשר על הפערים?

ביום חמישי הקרוב יצוין בארץ ובכל העולם "יום הבחירה", שמטרתו להעלות את תנועת היציאה למודעות הציבורית. האירועים ייפתחו כבר מחר (26.10) בכנס השנתי EXIT של תנועת היציאה מהחברה החרדית. הכנס, בשיתוף עמותת "יוצאים לשינוי" ו"יום הבחירה" יספר את סיפורה של תנועת היציאה ויציג תמונה פנורמית מקיפה על אוכלוסיית היוצאים מהחברה החרדית, בהמשך למחקר שפורסם ביוני האחרון.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עמותת יוצאים לשינוי)
במושבי הכנס ייחשפו נתונים על אוכלוסיית היוצאים מהחברה החרדית ההולכת וגדלה: מי הם היוצאים, מה מצבם המנטלי, הכלכלי והאישי, כמה מהם עובדים ובאילו סוגי עבודות, האם רובם הצליחו לגשר על פערי ההשכלה ולהשתלב באקדמיה, כמה יוצאים שירתו בצה"ל, מה ההבדלים בין יוצאי החברה החרדית ויוצאי החברה הדתית-לאומית ועוד.
בכנס ישתתפו אנשי תקשורת, חברי כנסת, אנשי ציבור ופעילים חברתיים, שידונו בדרכים להגדלת הפוטנציאל הגלום באוכלוסיית היוצאים, וכן בשינויי המדיניות שקודמו בשנים האחרונות.
הכנס יכלול, בין היתר, פאנל אתגרי השכלה ותעסוקה ופאנל פוליטי בהשתתפות ח"כ אפרת רייטן, ח"כ מיכל רוזין ווח"כ אלכס קושניר, שיעסוק בשאלת אחריות המדינה לשילוב היוצאים ולגישור פערי ליבה. בסיום הכנס יחולק פרס "יוצאים לשינוי" לדמות מעוררת השראה ומשפיעה בקרב אוכלוסיית היוצאים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עמותת יוצאים לשינוי)
יו"ר עמותת "יוצאים לשינוי" ד"ר שמוליק הס: "יום הבחירה הוא יום משמעותי עבור יוצאי החברה החרדית שהפסיקו להמתין לחסדים והחלו לעמוד על שלהם, ולדרוש את המגיע להם מהמדינה והרשויות. יש ליום הזה משמעות נוספת ומיוחדת לא פחות, שכן במסגרת האירועים הרבים שצפויים להתקיים בארץ ובעולם, ייחשף הציבור הרחב ויראה מי הם יוצאות ויוצאי החברה החרדית, בתקווה לזרז את שילובם המלא והאיכותי בתוך הציבור הכללי".
כנס EXIT יתקיים מחר, רביעי 26.10, במוזיאון אנו באוניברסיטת תל אביב בין השעות 20:00-16:30 ויועבר בשידור חי ב-ynet. להרשמה לכנס ללא עלות >>
בשיתוף עמותת יוצאים לשינוי