תוכנית "שורדים מספרים" – כדי שלא נשכח לעולם: ארגון ועידת התביעות הודיע הבוקר (יום ה') על השקת תוכנית נרחבת, במסגרתה כ-250 שורדי שואה ושורדות שואה יספרו את סיפורם האישי בפני תלמידי בתי ספר ברחבי העולם.
מדובר בתוכנית שמטרתה לחבר בין שורדי שואה לסטודנטים במפגשים פנים אל פנים, ובמפגשים וירטואליים, בלא מעט מדינות שלבתי הספר בהן אין גישה או קשר עם שורדי שואה. בוועידת התביעות אמרו כי מתן פלטפורמה לשורדי השואה לחלוק את עדותיהם עם הקהלים המעוניינים לשמוע את סיפורם היא חיונית ובעלת השפעה משמעותית על זיכרון השואה, גם בקרב הדורות הבאים.
1 צפייה בגלריה
מצעד החיים באושוויץ
מצעד החיים באושוויץ
מצעד החיים באושוויץ
(צילום: AFP)
שורדת השואה חנה הולסטן מארצות הברית אמרה: "יש הבדל משמעותי בין לקרוא על השואה בספר לימוד, עם מספר פסקאות על מלחמת העולם השנייה, ההיסטוריה של אירופה ופוליטיקה עולמית, ובין לשבת בחדר עם מי שגורשה מעיר הולדתה, כלל רכושה נלקח ממנה, חיה במחבוא, או סבלה במחנה ריכוז. לכן, אם שיח ישיר עם שורדי שואה כמוני יכול לייצר השפעה ולו אצל בן אדם אחד, אני יותר מאשמח להשתתף".
שורדת השואה אווה סזצפי מגרמניה הוסיפה: "לאור האירועים האחרונים בעולם, אנו רואים שחינוך לשואה הוא דבר הכרחי. אני בחרתי לשתף את סיפורי האישי, כדי להמחיש לא רק את השפעת השואה, אלא את ההשפעה האנושית שיש לכל מעשי השנאה והגזענות מסביב לעולם. עבורי, השיתוף של אותם דברים מזעזעים שעברתי יהיה שווה את זה, ולו רק אם בעקבות שמיעת העדות שלי, יהיה בן אדם אחד שיבין את ההשלכות שיכולות להיות למה שמתרחש בקהילה שלו עצמו, ויהיה מודע להכרח להתעקש על מה שנכון וצודק. לכן, אני מאמינה שחשיפת הסיפורים המזעזעים שלי אכן שווה את המאמץ".
מוועידת התביעות נמסר כי הארגון רואה חשיבות גבוהה בחינוך הדור הצעיר בנושא השואה. בשל כך, הסכימה ועידת התביעות עם ממשלת גרמניה על סכום ייעודי שילך ויגדל מדי שנה לטובת חינוך. הסכום שעומד היום על 30 מיליון אירו (לשנת 2024), יגדל ב-2025 ל-35 מיליון אירו ולאחר מכן הסכומים יגיעו ל-38 מיליון אירו ו-41 מיליון אירו.
בסקר שנערך בקרב בני 18 ומעלה מ-50 מדינות בארצות הברית נבדקו הנשאלים על היכרותם עם נושא השואה. כ-64% מבני דור ה-Y ודור ה-Z השיבו שהם מאמינים שחינוך על השואה צריך להפוך ללימודי חובה בבתי הספר, וכ-80% מכלל הנשאלים מאמינים שכדי שאותם אירועים לא יקרו שוב, חשוב להמשיך ללמד על השואה.
גרג שניידר, סגן נשיא בכיר בוועידת התביעות, אמר: "דווקא היום, חשוב יותר מתמיד שכל תלמיד בכל בית ספר, בכל מקום, יזכה להזדמנות לשמוע עדות ממקור ראשון של שורדי השואה שעדיין חיים עמנו. אותן עדויות הן חיוניות לשימור זיכרון השואה, ולהבטיח שאנשים מבינים את ההשפעה של קנאות, אנטישמיות, ושנאה".
גדעון טיילור, נשיא ועידת התביעות, סיכם: "בזמן שאנו רואים עלייה דרמטית באנטישמיות, מטרת התוכנית שהשקנו היא לדאוג לעתיד באמצעות חינוך. עדויות של שורדי השואה חשובות במיוחד בימים אלה, גם עבור הדור הצעיר וגם עבור הדור הוותיק. גם היום שורדי השואה חשים את הצורך העצום בשיתוף הסיפורים מאותם ימים קשים. אנו כמובן מברכים על כך ושמחים שבתי ספר רבים מביעים את הרצון לארח שורדי שואה ולתת מקום לעדויות ממקור ראשון".