פרס שזר לחקר תולדות ישראל הוענק היום (א') בבית הנשיא בירושלים לד"ר אלכס ולדמן על ספרו "הגימנזיסטים: חינוך, אקטיביזם ומקורות האינטליגנציה היהודית באימפריה הרוסית". בנוסף הוענקו פרסים נוספים על ידי מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי.
מדובר במסורת שהחלה בשנת 1986, עם היווסדו של מעמד הענקת פרס שזר על חיבור עברי שעניינו תולדות ישראל. באירוע נכחו נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, וכן היו"ר החדש של המרכז אביגדור קהלני, שנכנס זה עתה לתפקיד.
1 צפייה בגלריה
הזוכים עם הנשיא, רעייתו ויו"ר מרכז שזר
הזוכים עם הנשיא, רעייתו ויו"ר מרכז שזר
הזוכים עם הנשיא, רעייתו ויו"ר מרכז שזר
(צילום: בר שחר)
הספר של זוכה הפרס, ד"ר ולדמן, מתמקד בצעירים יהודים ילידי שנות ה-60 של המאה ה-19, שבאו בשערי בתי הספר התיכוניים באימפריה הרוסית. "הגימנזיסטים" מספר את סיפורם של תלמידים אלה ומתאר את השפעתו של בית הספר, שרבים מבוגריו היו לאקטיביסטיים יהודים, אנשי האינטליגנציה היהודית-רוסית.
כמו כן, פרס שזר להוצאת ספר ביכורים ניתן לד"ר אלכסנדרה מנדלבום קופייב על מחקרה "התפתחותה של חסידות ברסלב: מפעלו הספרותי וההגותי של ר' נחמן גולדשטיין מטשעהרין".
במלגה ע"ש פנחס ושיינדיל ולד זכה עוז טמיר על מחקרו "הירונימוס: בין הרבנים, היהודים המתייוונים והיהודים המשיחיים". בציון לשבח ע"ש פנחס ושיינדיל ולד זכתה אפרת לדרפיין גלבוע על מחקרה "השבתאות באיטליה 1726-1675".
הנשיא הרצוג אמר: "הניצחון בא מהרוח, מהיכולת להמשיך לחקור, לכתוב, להגות, לייצר רעיונות חדשים, ואני רוצה להודות לכולכם – על תרומתכם המשמעותית במעשים הללו".
קהלני אמר כי טקס זה, בסימן מצוינות של מחקר היסטורי בתולדות ישראל, מסמל את היותה של מדינת ישראל חזקה בשל השורשים העמוקים שהעם היהודי נטע בה לאורך הדורות. הוא הוסיף כי "איש לא יצליח לפגוע בנו אם עם ישראל יהיה מלוכד. רוח מנשבת בנו והיא אשר מחזיקה את עמודי הבית. לא תהיה גלות נוספת לעם היהודי, אנחנו נמשיך להניף את דגלנו בגאון, דגל כחול-לבן, צבעים המסמלים תקווה ותפילה".
מרכז זלמן שזר הוקם במטרה להוביל את הפצת הידע על תולדות העם היהודי ולהעמיק את התודעה ההיסטורית בחברה הישראלית והיהודית. על פי מורשתו של זלמן שזר, נשיאה השלישי של מדינת ישראל והיסטוריון עברי, המרכז חותר לבסס זיקה איתנה של העם היהודי אל עברו. ברוח זו מעניק המרכז את הפרסים והמלגות מטעמו, בשאיפה לטפח את המחקר האקדמי בתולדות ישראל על נתיבותיה הרבות.