בית משפט השלום בירושלים קבע כי המאבטחים בכותל המערבי יוכלו לערוך חיפוש לצורך ביטחוני בלבד, ולא לשם אכיפת התקנות במקום. המשמעות היא שמאבטחי האתר לא יורשו למנוע הכנסת ספרי תורה מבחוץ (לנשים ולגברים כאחד). ההחלטה ניתנה במסגרת תביעה שהגיש ארגון נשות הכותל נגד הקרן למורשת הכותל המערבי, בטענה לבידוק מפלה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הצדדים הגיעו להסכמה שמעתה המאבטחים יעסקו אך ורק בפעולות הנחוצות לשמירה על שלום הציבור, והשופטת קרן מילר נתנה לכך תוקף של פסק דין. לפי הסיכום בין הצדדים, אנשי האבטחה לא יוכלו לבצע בתיקים חיפוש במטרתו מציאת ספר תורה ומניעת הכנסתו למתחם. בית המשפט לא ביטל את עצם האיסור על הכנסת ספרי תורה לכותל, אלא קבע כי מאבטחים לא יוכלו לאכוף אותו, היות שאין זה תפקידם.
2 צפייה בגלריה
נשות הכותל
נשות הכותל
נשות הכותל, ארכיון. "החלטה חשובה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בית המשפט קבע שסדרני הכותל יכולים להפעיל את סמכותם כדי לאכוף את הנוהל, אולם הסמכויות הנתונות בידיהם מצומצמות מאוד. עצם האיסור על הכנסת ספרי תורה מבחוץ אל הכותל שנוי במחלוקת, ויש נגדו עתירה תלויה ועומדת שמתנהלת בבג"ץ. חבר הכנסת גלעד קריב ניצל בעבר את חסינותו כדי להבריח ספר תורה לטובת נשות הכותל. הנושא עורר מספר פעמים עימותים קשים במקום, לאורך השנים האחרונות.
ענת הופמן, אחת התובעות ויו"ר נשות הכותל, אמרה: "בית המשפט קבע היום דה פקטו, כי הקרן למורשת הכותל המערבי לא תוכל למנוע מנשות הכותל להכניס ספר תורה לכותל המערבי. זוהי בשורה ענקית לכל מי שחופש הדת והשוויון לנשים חשובים לו. לראשונה, לא תוכל הקרן למורשת הכותל לאכוף מדיניות קיצונית, מפלה ומדירה כלפי נשים בכותל המערבי, ולא יפשפשו בחפציהן של נשות הכותל במטרה לאתר ספר תורה, כאילו היה פצצה מתקתקת. אנחנו מברכות את בית המשפט על ההחלטה החשובה. נמשיך לקרוא בתורה כדרכנו בכותל המערבי ולהשמיע קול נשי בכותל ובכל מקום".
2 צפייה בגלריה
"לראשונה, הקרן למורשת הכותל לא תוכל לאכוף מדיניות קיצונית, מפלה ומדירה כלפי נשים בכותל". ארכיון
"לראשונה, הקרן למורשת הכותל לא תוכל לאכוף מדיניות קיצונית, מפלה ומדירה כלפי נשים בכותל". ארכיון
"לראשונה, הקרן למורשת הכותל לא תוכל לאכוף מדיניות קיצונית, מפלה ומדירה כלפי נשים בכותל". ארכיון
(צילום: דניאל שטרית)
עו"ד אורי נרוב, מנהל המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה, בא כוחן של נשות הכותל, ציין כי "פסק הדין שניתן מבהיר בצורה חד-משמעית וברורה שאסור למאבטחים לבצע בידוק בכניסה לכותל כדי לאתר ספרי תורה בכליהם או על גופם של כלל באי הכותל ובכללן נשות הכותל. הוא מבהיר שכל ניסיון לאכוף באמצעות הבידוק הביטחוני את הנוהל של רב הכותל, האוסר על הכנסת ספרי תורה לרחבה כדי למנוע מנשות הכותל להתפלל בראשי חודשים כמנהגן, הוא בלתי חוקי ופסול".
הקרן למורשת הכותל המערבי מסרה בתגובה: "נשות הכותל הגישו תביעה אישית נגד רב הכותל והקרן למורשת הכותל המערבי, תביעה שנדחתה על הסף. בית המשפט שיקף את המציאות הקיימת בהתאם להחלטת בג"ץ, שבה המאבטחים אוכפים את הביטחון, והסדרנים אוכפים את הנהלים. בית המשפט קבע כי הנוהל של אי הכנסת ספר תורה הוא נוהל חוקי. נשות הכותל הופכות את כישלונן לניצחונן".