המסקנות המזעזעות של המחקר המוצג כאן צריכות להדיר שינה מעינינו. בדוח שמתפרש על יותר מ-900 עמודים, מוצגת תמונה מבעיתה של האנטישמיות הגואה בצרפת, הבורות של הדור הצעיר בכל הנוגע לשואה ולישראל, התמיכה בעמדות אנטישמיות ועמדותיהם של המוסלמים בצרפת. הנתונים מתפרסמים בבלעדיות ב"ידיעות אחרונות", ב-ynet ובעיתון הצרפתי "לה פריזיאן".

הנתון המטריד מכולם במחקר של ארגון ה-AJC (הוועד היהודי-אמריקני) בצרפת, הוא זה – 61% מיהודי צרפת נפלו קורבן למעשה אנטישמי, בחיים האמיתיים ממש, בתירוץ כי הם "אחראים או אשמים במדיניות ממשלת ישראל". 44% מסתירים את זהותם היהודית בפומבי, וגרוע מכך – 80% מתלוננים כי אינם סבורים שהמשטרה או מערכת המשפט יטפלו כראוי בנושא.
מעבר לכך, רבע מיהודי צרפת נפלו קורבן לאירוע אנטישמי מאז 7 באוקטובר, 73% מהם סבלו מאיומים ונאצות ברשתות החברתיות. 37% מהיהודים העבירו לפחות אחד מילדיהם לבית ספר פרטי מפני שהם חוששים לביטחונם, ו-20% הסירו את המזוזות בביתם.
הנתונים המטרידים ביותר נוגעים לקבוצות האוכלוסייה – החוק הצרפתי אוסר על דגימה לפי קבוצות אתניות, אך הבחירה של הסקר לנסות לנפק בכל זאת את הנתונים הללו, ולפלח את הדגימה לפי הזדהות עצמית, אפשרה לזהות את הנתון המטריד הבא: 66% מהאוכלוסייה המוסלמית המתגוררת בצרפת היא אנטישמית ו-14% מכלל הצרפתים מתחת לגיל 35 מביעים הזדהות עם חמאס.
למעלה מ-50% מכלל המוסלמים הצעירים חושבים שהיהודים שולטים במדיה ובפוליטיקה, ו-34% חושבים שהיהודים משתמשים בהיותם קורבנות הנאצים כתירוץ.
אך הבעיה היא לא רק מול מוסלמים בצרפת: בעוד מחצית מהצרפתים סבורים, ובצדק, כי היהודים הם הקורבנות העיקריים של גזענות, רק 27% מהאזרחים מתחת לגיל 25 סבורים כך וחלק ניכר מהם סבור כי ישראל היא מדינה קולוניאלית. 37% מהצעירים מחזיקים בעמדות אנטישמיות, וחלקם אף מצדיקים אלימות נגד יהודים. מהסקר עולה שהאוכלוסייה מעל גיל 75 עדיין מודעת לקיומה של השואה, אך הצעירים הולכים ושוכחים את קיומה.
3 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה
הפגנת מחאה
מחאה פרו-פלסטינית בפריז
(צילום: Gonzalo Fuentes / רויטרס)
3 צפייה בגלריה
סטודנטים פרו-פלסטינים חוסמים את הכניסה למכון למדע המדינה בפריז, צרפת
סטודנטים פרו-פלסטינים חוסמים את הכניסה למכון למדע המדינה בפריז, צרפת
סטודנטים פרו-פלסטינים חוסמים את הכניסה למכון למדע המדינה בפריז, צרפת
(צילומים: AFP)
הקבוצה השלישית שמטרידה את יהודי צרפת היא השמאל הקיצוני: "92% מהיהודים סבורים שמפלגתו של ז'אן לוק מלנשון תורמת לאנטישמיות, ורוב היהודים אמרו שיעזבו את צרפת אם זה יקרה. מדובר ב-30% יותר מאלו הדואגים מעליית הימין הקיצוני", מסביר פרדריק דאבי, מנהל מכון IFOP שערך את הסקר.
סימון רודן-בנזקן, העומדת בראש ה-AJC מדגישה כי "יש קפיצה ענקית במספר היהודים שחוו תקיפה אנטישמית. 47% מהם מכירים את האנשים שתקפו אותם. קיים חוסר גדול בחינוך והמילה 'ציוני' נחשבת פעמים רבות לעלבון. שליש מהצרפתים חושבים שהסיבה העיקרית לעליית האנטישמיות היא שנאת ישראל".
אולם ישנה גם נקודת אור: 76% מהצרפתים מודים בבעיה, ומכירים בכך שהאנטישמיות קיימת בצרפת. זו עלייה במודעות ב-12% מהשנה שעברה. 67% מהצרפתים חושבים כי האנטישמיות היא בעיה של כלל החברה הצרפתית ולא רק של היהודים. הטבח ב-7 באוקטובר חיזק את הזהות היהודית של 73% מיהודי צרפת. לדברי דאבי, המטרה הייתה לבדוק "עד כמה הצעירים בצרפת חשופים לדעות אנטישמיות".