אלכסנדרה קיסלובה בת ה-19, שעלתה לארץ מאוקראינה, חולמת להתגייס לצה"ל, אך היא אינה יכולה לעשות את זה מפני שמשרד הפנים שלל את תעודת הזהות שלה – בנימוק שזו ניתנה לה בכלל בטעות, ובשל כך היא אינה יכולה להתגייס ואף תימצא בעתיד בסכנת גירוש מהארץ.
אלכסנדרה ננטשה על ידי הוריה כשהייתה תינוקת והועברה לבית יתומים. שם, כשהייתה בת שבעה חודשים, פגשה אותה טטיאנה, יהודייה שהייתה לה חנות לבגדי ילדים. היא הייתה מגיעה לבית הילדים עם תרומות באופן קבוע. טטיאנה נקשרה לאלכסנדרה, ובדקה אפשרות לאמץ אותה יחד עם בעלה אנדריי.
2 צפייה בגלריה
אלכסנדרה קיסלובה מתנדבת בבסיס צה"ל
אלכסנדרה קיסלובה מתנדבת בבסיס צה"ל
אלכסנדרה קיסלובה מתנדבת בבסיס צה"ל
מפני ששניהם היו מעל גיל 50 נמנעה מהם אפשרות האימוץ, ולכן קיבלו אפוטרופסות על אלכסנדרה כשהייתה בת שנתיים. אלכסנדרה גדלה כבתם לכל דבר ועניין, וכאשר התחילה המלחמה באוקראינה, והיה ברור שהמשפחה שגרה באזור קרבות – קרוב לאירפין ובוצ'ה – חייבת להימלט ולחפש מקלט במדינה אחרת, הם בדקו את זכאותם לפי חוק השבות. בבדיקה נמצא שבני הזוג זכאים לעלות לישראל.
עוד באוקראינה, הם הבהירו לנציגי משרד הקליטה והסוכנות היהודית שיש להם אפוטרופסות על אלכסנדרה, שהייתה אז בת 16, ושהם יעלו לישראל רק אם גם היא תהיה זכאית לקבל מעמד. לאחר שהובטח להם על ידי משרד העלייה והקליטה שאלכסנדרה תקבל מעמד בישראל, הם החליטו להצטרף לבת הגדולה אירינה שכבר עלתה לישראל.
על האשרה שהונפקה לאלכסנדרה נכתב בבירור שהיא נלווית לבני הזוג ושהם האפוטרופוסים שלה, ובמסמכים שקיבלה ממשרד הקליטה צוין בבירור שהיא מקבלת אשרת א/5, ניתן לה גם מספר תעודת זהות, וכל המסמכים שמנפיקים לעולים חדשים.
בני המשפחה עלו לארץ בשנת 2022, אך שלושה חודשים לאחר שעלו נדהמו לגלות בעת ביקור בקופת חולים שהכרטיס של אלכסנדרה אינו פועל. במקום נמסר לה שתעודת הזהות שלה אינה תקפה עוד.
2 צפייה בגלריה
אלכסנדרה קיסלובה עם בני משפחתה
אלכסנדרה קיסלובה עם בני משפחתה
אלכסנדרה קיסלובה עם בני משפחתה
למרות פניות רבות של המשפחה למשרד הפנים, רק באוגוסט 2023, בביקור יזום של המשפחה בלשכה, "נזכרו" למסור להם החלטה שלפיה המעמד שניתן לה בכניסה לישראל "ניתן בטעות", מפני שההורים לא אימצו אותה, אלא רק קיבלו אפוטרופסות. זאת, למרות שההורים הציגו את המידע המלא על האפוטרופסות והוא אף מופיע על האשרה שקיבלה מהשגרירות הישראלית בקייב לפני העלייה לישראל, וגם במסמכי משרד הקליטה הכוללים גם את מספר תעודת הזהות שניתן לה.
כשפרצה המלחמה בעזה החלה אלכסנדרה להתנדב, בעזרת "יד לעולים", בבסיסי צה"ל במרכז ובצפון, וכאשר ביקשה להתנדב גם בבית חולים – היא סורבה מפני שאין לה תעודת זהות.
עו"ד תומר ורשה, המייצג את המשפחה, אמר: "מדובר בהתנערות של המדינה מהבטחה מנהלית שניתנה להורים, ושעל בסיסה החליטו להגיע דווקא לישראל במקום לקבל מקלט במדינה אירופית. הדבר גם מנוגד לתכלית של חוק השבות, שהיא לאפשר ליהודים לעלות עם בני משפחה לא יהודים, תוך הבטחה שהמעמד שלהם לא יפוצל. למעשה, שלילת תעודת הזהות מאלצת את האמא היהודייה, שכבר עלתה, לעזוב את ישראל כדי לשמור על המשפחה, ולכן הגשנו ערר".
עו"ד תומר ורשהעו"ד תומר ורשהצילום: אוהד דיין
אלכסנדרה אמרה: "כל המשפחה האהובה שלי נמצאת איתי בישראל ואני לא רואה את עצמי חיה בלעדיהם. אני רואה את החברות שלי מתגייסות לצבא בזמן המלחמה ורוצה גם להתגייס איתן ולתרום למדינה שלי".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "מדובר בבני משפחה שהגיעו לישראל בהתאם לחוק השבות וביקשו לצרף אליהם קטינה, שאינה בת משפחה. מבדיקת הנושא, עולה כי לבני הזוג ניתן צו אפוטרופסות, אך הקטינה לא אומצה כנדרש בחוק. לאור האמור, הקטינה אינה זכאית להיכלל בבקשה לעלייה. עם זאת, הובהר מצד המשפחה כי ברצונם להגיש בקשה למעמד במסלול אחר ולכשתוגש הבקשה, היא תטופל תוך התחשבות בכלל הנסיבות".