"וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ" מהדהדת פרשת תזריע, הרביעית בספר ויקרא. הציווי שבפסוק הזה יהפוך אותנו, בזכות הברית, למועדון החברים הראשון בעולם, עם "כרטיס חבר" שמונפק על כל אחד מחבריו. כרטיס חבר המוצג רק בפני חברה ממין נקבה במועדון, כשהם מדברים, וברצינות – על הרחבת מועדון החברים.
כשהיהודים מחפשים סיבות לאהבת הקב"ה אותם, הרי שהמילה, הברית, היא אחת המרכזיות לכך. עם שמוכן לקשור עצמו בעבותות של אהבה לא-ל, לעשות מעשה שהוא סוריאליסטי, אנטי רציונלי, בבחינת קודם נעשה – ואחר כך נשמע, הוא עם שראוי לאהבתו של הא-ל ולבחירתו כעם סגולה. "וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים" (שמות י"ט, ה'). כעת, אחרי שהבנו את ה"נעשה", הבה נברר את ה"נשמע".
1 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
ברית מילה
(צילום: Shutterstock)
אך לפני כן, הודעה: אנחנו נברר את ה"נשמע" – דווקא מנקודת מבט רציונלית ולא רוחנית, שמתאימה לימינו. לעשות ברית הוא מעשה לא רציונלי. האדם עושה מעשה לא רציונאלי, בוטח באביו שלא יטעה אותו. משום כך "הנשמע" חייב להתברר עם תוצאה אחת בלבד: העובדות על המעשה שעשינו, צריכות להיות ברמה מעוררת השתאות במה שניחשף אליו.
סיום תוצאתי של "הנעשה" צריך להיות, שלא רק שלא נפגענו מהמעשה, אלא שהוא העמיד אותנו בפני עובדות המלמדות על עומק החוכמה המלווה את הציווי ואת הידיעה המוקדמת של הממליץ על עובדות, שהאדם מעולם לא יכול לדעת עליהן כשנצטווה על המעשה.
אז בואו נבין את ה"נשמע" מדוע עושים היהודים את המילה דוקא ביום השמיני? מה היה חשוב לקב"ה לבקש מהם דווקא ביום השמיני להולדת התינוק? לכאורה אמור היה הדבר לקרות ביום הראשון להופעתו של התינוק בעולם. אדם צריך להתחיל להיות יהודי מיד. אז מדוע עושים את ברית המילה ביום השמיני?
העובדות שלהלן נחשפו רק אלפי שנים מאוחר יותר, כשהמדע הצליח להדביק חלקית את פער המידע שהיה לאנושות בנושא. התברר שלתינוק שאך נולד יש רגישות מיוחדת מאוד לדימום. אך למרבה התדהמה – התברר (כמו במאמר של פרופ' אילה אברהמוב) שבשבעת ימי החיים הראשונים – אין בגוף התינוק מנגנון הקרשה. דם האדם נקרש בעיקר בזכות הוויטמין K. ויטמין K אינו מיוצר בגוף עד היום השביעי.
חומר שני הנחוץ גם הוא לקרישת דם תקינה הוא הפרותרומבין (זהו חלבון המוצא של התרומבין, שהוא מרכיב חשוב במערכת הקרישה של הדם). כמות הפרותומבין בימים הראשונים לחיי התינוק היא רק 30 אחוז מן הכמות הנורמלית. כל דימום בימים אלה יכול לגרום הלם לתינוק בגלל אי קרישה. רק ביום השמיני לחיי האדם מגיע הפרותומבין לרמה שהיא אפילו טובה יותר מהרמה הנורמלית הנדרשת, לאחר מכן הוא יורד ומתייצב במאה אחוז הנדרש. מתברר שלתינוק בן שמונה ימים יש יותר פרותומבין מבכל יום אחר בימי חייו של האדם. לפיכך מבחינת מצב הכמויות של הוויטמין K והפרותומבין, היום המתאים ביותר לביצוע ברית מילה הוא היום השמיני.
רמי סימנירמי סימני
כלומר, עכשיו הבנו שה"נשמע" שלנו, שהיה מבוסס על אמון מוחלט בא-ל, נענה בעובדות מעוררות השתאות. שמחדשים את מעגל ההערכה לא-ל וחוזר חלילה. עבותות של אהבה, שבאות מתוך הבנה שאנחנו בידיים טובות. אז מדוע לא מקפידה התורה לגלות לנו את כל הסיבות לכל ההמלצות שנתנו לנו בקורס מדעי ההתנהגות, שמשתרע על פני התורה כולה? ובכן, התשובה פשוטה. הקורס בנוי על יחסים של אהבה.
מנהיגות נבחרת שמבוססת על יראה, מובילה לשנאה. תשאלו כל דיקטטורה מצויה על פני הגלובוס. באופן נדיר רק לעיתים רחוקות מסירה התורה את הלוט כדי להוכיח את אמיתותה. אבוי להורים שילדיהם מכבדים אותם בגלל פחד. אבוי לדת שמבטיחה למאמיניה פחד ואימה, רצח וטבח של אנשים בחודש הכי מקודש להם.
בעוד כשבוע נחגוג את חג הפסח, שהמוטיב המרכזי שבו הוא החירות. הקב"ה שומר על הכללים. מאז שקיבלנו את החירות. היא שלנו לעד. ביהדות לא עושים דברים מפחד ולא מידיעה צפויה של התוצאות למעשיך. אם אתה יודע מראש, אז לא בחרת כאדם שיש לו חירות.
כדי לבחור נכון, תחשוב תמיד מה הקב"ה היה חושב על כך– ויש לך את כל הספר של הקורס כדי להבין את התשובה. היהדות היא הדת היחידה בעולם שמעצימה ומאנישה את הקב"ה בנשימה אחת. תבחר לך. אלוקים נמצא רחוק יותר מהכוכב הכי רחוק ביקום. אך אם רק תרצה, הוא יהיה לידך כל הזמן.