1 צפייה בגלריה
רחבת הכותל בימי קורונה
רחבת הכותל בימי קורונה
רחבת הכותל חוזרת לקפסולות
(צילום: רון פלד)
ראש הממשלה, נפתלי בנט, אישר היום (ב') את מתווה קיום אירועי הסליחות בכותל המערבי, שגובש על ידי השר לשירותי דת, מתן כהנא. על פי המתווה, שיאושר הערב בקבינט הקורונה, תוחל מגבלת משתתפים על המאמינים הנוהרים לסליחות, ולרחבת הכותל יורשו להיכנס 8,000 מתפללים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
גם הקפסולות חוזרות, והכותל יחולק שוב למתחמי תפילה. המתפללים יחויבו לעטות מסכות, והמתווה מבטיח אכיפה אקטיבית לשמירה על הסדר וההנחיות.
לכתחילה דרשו במל"ל להגביל את מספר המתפללים ל-5,000, לפי מגבלה הכללית שחלה על אירועי תרבות וספורט (5,000 בחוץ ו-1,000 בפנים). ואולם הקרן למורשת הכותל המערבי דרשה שיאפשרו למינימום 15 אלף מתפללים להגיע לרחבה. השר לשירותי דת ניסה להוביל פשרה שאם הכותל יציג מתווה המאפשר לעשרת-אלפים איש להתפלל בצורה בטוחה, זה יהיה המספר המוסכם. ואולם לבסוף עומדת המגבלה המוצגת במתווה, כאמור, על 8,000 אנשים.
מאות-אלפי יהודים בארץ ובעולם, בני קהילות אשכנז, התחילו באמירת "סליחות" במוצאי השבת - אחד הביטויים המובהקים לתשובה הנעשית, על פי המסורת, לקראת ראש השנה. בכך הצטרפו אל בני עדות המזרח, הנוהגים כן כבר מתחילת חודש אלול (לפני כשלושה שבועות). לרחבת הכותל נוהרים, מאז ראש חודש אלול, אלפים רבים של מאמינים מידי יום.
ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) תקף את ההחלטה על ההגבלות בכותל: "לממשלת בנט, כהנא, אורבך ועבאס חשוב יותר חילול השבת באצטדיוני הכדורגל, מאשר תפילות הימים הנוראים בכותל המערבי", אמר. "התרענו כבר שבועות ארוכים שבכוונת הממשלה לפגוע בחגי ישראל, בתפילות ובאווירת החג, והנה זה הגיע - פותחים את השמיים וסוגרים את הכותל. בנט חלש בקורונה, חלש בזהות היהודית, חלש בביטחון. אני מקווה שההצעה לא תאושר בקבינט".