חודשים ארוכים שמאות מתגיירים לא יכולים לסיים את הליך הגיור שלהם, בגלל התנהלות המדינה. כדי להשלים את הגיור, מתגיירים צריכים לעבור ברית מילה, אך למעלה מחצי שנה שהמדינה לא מספקת מוהלים שיבצעו את הבריתות.
במהלך שנת 2023 זכה בית חולים אסותא במכרז לביצוע הבריתות, אבל בפועל לא נעשו בריתות בגלל אי-זמינות של הרופאים או מפני שהרבנות לא אישרה אותם. בתחילת 2024 האחריות על התחום עברה לאגף הגיור במשרד ראש הממשלה, אך נכון להיום אין בכלל מכרז לביצוע הבריתות. התוצאה היא שמתגייר שמבקש לסיים את הליך הגיור שלו נדרש לשלם מכיסו אלפי שקלים כדי לעבור ברית מילה.
2 צפייה בגלריה
יואב זיתון ברצועת עזה, חאן יונס
יואב זיתון ברצועת עזה, חאן יונס
כוחות צה"ל ברצועת עזה. "איך יכול להיות שחייל צריך לממן את ברית המילה בעצמו?"
(צילום: זיו קורן)
במסגרת המלחמה, כמה חיילים וחיילות – גם בסדיר וגם במילואים – יצאו מרצועת עזה כדי להופיע לפני בית הדין לגיור. לפחות אחד מהם שעבר את בית הדין וחזר לרצועה נאלץ לממן בכוחות עצמו את ההליך הכירורגי (בבית חולים באופן פרטי), מפני שמערך הגיור לא הצליח להתארגן. "זו שערורייה", אומר הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון עתים. "התקציבים של מערך הגיור הם עשרות מיליוני שקלים. איך יכול להיות שחייל צריך לממן את ברית המילה בעצמו? לא נעים לדבר על זה, אבל זו לא דרכה של היהדות".
הרב שאול פרברהרב שאול פרברצילום: דודו יצחקי
אנשים טובים ששמעו על המקרה של לוחם המילואים שהתגייר התגייסו ויצאו לקמפיין מימון המונים, כדי לסייע לו לכסות את ההוצאה הזו. "כך שוב אנו רואים את עוצמתה של החברה הישראלית אל מול אוזלת ידו של הממסד בישראל", אומר הרב פרבר.
במקרה אחר, חייל מילואים נאלץ לדחות את חתונתו מאחר שהמדינה לא סיפקה לו שירותי ברית מילה. "שלחנו מכתבים למערך הגיור שהתריעו על היעדר מוהלים ואף דיברנו איתם, אך לא קיבלנו תשובות", מציין פרבר.
מאגף הגיור נמסר בתגובה: "אגף הגיור מלווה את המתגיירים לאורך כל התהליך עד לסופו, מלבד סוגיית ביצוע הבריתות למבוגרים שטופלה על ידי הרבנות הראשית. לאור העובדה כי לא התקיימו בריתות למעלה מתשעה חודשים, ולאור העובדה כי הטיפול בנושא לא התקדם אצל הרבנות – החל מערך הגיור במהלך להעביר את מכרז הבריתות מהרבנות הראשית לאחריותו. בימים אלו מערך הגיור נמצא בעיצומו של הליך להוצאת מכרז לביצוע בריתות ועושה כל מאמץ כדי להשלימו מהר ככל האפשר. יש לציין כי התקציב המיועד לביצוע בריתות אלה, שהיה אמור לעבור מהרבנות הראשית לידי מערך הגיור – טרם הועבר".

98 מתגיירים תקועים באמצע התהליך

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת דנה היום (ג') בנושא. יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), אמר: "שוב קרב האשמות בין שני גופים ממשלתיים מעביר את האזרחים טרטור וגורם להם מפח נפש. במקום לקבל את פני המתגיירים בחיבוק ליהדות, מעדיפים מערך הגיור והרבנות הראשית להתעמת מעל לראשם של המתגיירים. את הדיון הוחלט לקיים כדי לעשות סדר ולהבין איך ומדוע אין פתרון לאבסורד שנוצר".
2 צפייה בגלריה
אין מכרז לביצוע הבריתות, והמתגיירים נאלצים לחכות זמן ממושך
אין מכרז לביצוע הבריתות, והמתגיירים נאלצים לחכות זמן ממושך
אין מכרז לביצוע הבריתות, והמתגיירים נאלצים לחכות זמן ממושך
(צילום: Shutterstock)
הרב יהודה עמיחי, מ"מ ראש מערך הגיור, אמר בדיון: "במערך היו כמה בעיות. בכל 2023 לא היו הטפות דם ברית (פעולה הנעשית כשאין אפשרות לבצע את תהליך המילה כהלכה, כי האדם שרוצה להתגייר כבר נימול, ובה דוקרים או שורטים קלות את מקום המילה), לא היו טבילות ולא היו בריתות. כיום אין שום מניעה כי יש תקציב זמני להטפת דם וטבילות. לגבי הבריתות של המבוגרים, הכול היה בידי הרבנות הראשית מאז שהוקם מערך הגיור. היא זו שנתנה את התקציב ואנחנו היינו מביאים את שמות המתגיירים. זה נעשה בבתי החולים בפרוצדורה כירורגית. מאז 7 באפריל 2023 היו רק שבע בריתות כי הרבנות הראשית התקשתה עם התקציב. מתחילת השנה הנושא הזה עבר אלינו, יצאנו בתוך 23 יום במכרז לבתי החולים וקליניקות פרטיות לקיום בריתות למבוגרים. צריך להעלות את המכרז לוועדת המכרזים, לקבל אישור ולצאת אל הפועל. הבהרנו למי שמתגייר שהוא יכול לבצע ברית באופן פרטי אצל רשימת מוהלים שמוסמכים על ידי הרבנות והוא יאושר".
הבטאמו יוסף מהסוכנות היהודית אמר בדיון כי בין 98 המתגיירים הממתינים לברית מילה יש 55 עולים מאתיופיה. לדבריו, בשונה מזכאי שבות שמקבלים תעודת זהות מיד בהגיעם לארץ, העולים הללו מאתיופיה קיבלו מעמד של תושב קבע עד שיסיימו את התהליך במלואו ולכן כל עיכוב הוא גורם משמעותי.
ד"ר יקיר קאופמן ממשרד הבריאות אמר בדיון: "הבנתי מהוועדה הבין-משרדית לפיקוח על המוהלים שהעלות שהוצעה לביצוע הפרוצדורה לא הייתה מספקת ומבחינה תקציבית זה לא היה משתלם. בתמחור הקיים אין תמריץ לאף אחד לעשות זאת. מנהל אגף הגיור במשרד ראש הממשלה הוסיף שעובדים כעת לשנות את הסעיף התקציבי, כי כרגע על פי הערכת משרד הבריאות מדובר על 3,500 שקל לברית, אבל בפועל בבתי החולים מדברים על עלות של 8,000 שקל בערך".
יהודה כהן, מנכ"ל הרבנות הראשית, אמר כי בית החולים אסותא לא רצה לחדש את ההתקשרות משום שהסכום של 3,000 שקל לא היה מתגמל. הוא ציין כי במשך שמונה חודשים היה מו"מ בנושא והושג לבסוף רק יום אחד שבו ייעשו בריתות, ובו נעשו לפני כחודש וחצי שמונה בריתות. לדבריו, הבקשה להעברת השורה התקציבית נמצאת באגף התקציבים, זהו חלק מהתקציב של 2024 וייקח זמן, לפחות עד אפריל, עד שהתקנה התקציבית תעבור למערך הגיור.
חבר הכנסת פורר אמר בדיון לגבי המתגיירים: "בסופו של דבר הם תורמים את חלקם למדינה, הם חלק מהעם היהודי ורוצים להיכנס לעם בדרך המלך. הסיפור הזה הוא עוד נקודה של בירוקרטיה מכעיסה שמקשה עליהם. זהו הדבר האחרון, הקשה והמורכב בהליך הגיור, והוא דבר שהרבה פעמים לא נעים לדבר עליו בפומבי. לקראת הדיון הנוכחי התברר כי הבעיה קיימת כבר מאמצע שנת 2023 וכי לא מתבצעות בריתות במימון המדינה. כמו שהצבא מטפל בחייל חולה ודואג לכל צרכיו, גם לחיילי מילואים הצבא צריך לדאוג. אי-אפשר להשאיר את הדברים תלויים ועומדים – אני דורש מכל הגופים לפעול לצמצום פערים ולקצר את ההליכים".
לדבריו, "אם כל אחד ייתן את חלקו, זה יתקצר משמעותית. צה"ל למען החיילים, הסוכנות היהודית למען העולים, וגם מערך הגיור אינו צריך ללכת למכרז בשביל זה כי יש תקרת פטור ממכרז עד סכום של 100 אלף ש"ח. צריך להתחיל לעשות. אם ימתינו שבאגף התקציבים יעבירו את תקנת התקציב מהרבנות למערך הגיור, זה יכול להימשך עוד שנה".
פורסם לראשונה: 17:33, 22.01.24