נתונים מטרידים: 20% מהאמריקנים מחזיקים בעמדות אנטישמיות, תיאוריות קונספירציה ודימויים אנטישמיים – כמעט פי-שניים ממספרם בסקר שהתקיים בשנת 2019, והנתון הגבוה ביותר שנמדד זה 30 שנה. כך עולה מסקר חדש שמפרסמת היום (ה') הליגה נגד השמצה בישראל (ADL), על עמדות אנטישמיות בארצות הברית. נוסף על כך, תועדה נטייה אנטי-ישראלית משמעותית בקרב אמריקנים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
המשתתפים בסקר – מדגם מייצג של למעלה מ-4,000 אמריקנים בוגרים – התבקשו להביע את מידת ההסכמה שלהם עם אמירות שונות הכוללות דימויים אנטי-יהודיים. כ-20% מהם, המייצגים למעשה 66 מיליון איש, הסכימו עם שישה היגדים או יותר מתוך 11 האמירות האנטי-יהודיות שבהן משתמשת הליגה נגד השמצה במחקריה, מאז 1964.

אחד מכל חמישה: "ליהודים יש יותר מדי כוח"

בין הממצאים: 39% מן המשיבים מאמינים כי יהודים אמריקנים נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר לארה"ב; 20% ציינו כי לדעתם ליהודים יש "יותר מדי כוח" בארה"ב; 21% מסכימים כי "ליהודים לא אכפת מאף אחד חוץ מעצמם" – ולמעלה ממחצית מהנשאלים, כ-53%, טענו כי יהודים ייצאו מגדרם כדי להעסיק יהודים אחרים.
3% מן האוכלוסייה האמריקנית מחזיקים בכל 11 הדימויים שעליהם נשאלו המשיבים. לכאורה, מדובר בנתון לא מרשים, אך בפועל מדובר בכ-10 מיליון אמריקנים – יותר מהמספר הכולל של יהודים בארה"ב כולה.
כלל המשיבים נשאלו עוד לגבי מידת הסכמתם עם תפיסות אנטי-ישראליות, ונמצא כי 23% מאמינים שישראל מצליחה "לעשות ככל העולה על רוחה מבלי לשלם מחיר", וכי היא "שולטת בתקשורת". 18% מהנשאלים הצהירו כי אינם חשים בנוח לבלות זמן עם אדם שתומך בישראל. הנשאלים הצעירים (מתחת לגיל 30) הם בעלי סנטימנט שלילי משמעותי כלפי ישראל ותומכיה, לעומת הנשאלים המבוגרים יותר (21% ו-11% מסכימים עם חמישה היגדים אנטי-ישראליים או יותר, בהתאמה).
באותה קבוצת צעירים, נמצא – בהשוואה למחקר קודם – כי גם דימויים אנטי-יהודיים הפכו לנפוצים יותר (18% מאמינים בשישה היגדים או יותר), אך אצל המבוגרים המצב קשה אף יותר (20%).

"צורה אחרת של אנטישמיות"

הממצאים מצביעים על חלחול של עמדות אנטישמיות המאשימות את היהודים בהיותם חזקים יתר על המידה, אנוכיים, זרים ונוטים להתנהגות המאפיינת כתות. "אלה מאיתנו המצויים בחזית המאבק, ציפו לממצאים האלה מזה זמן – ועדיין מדובר בנתונים מדהימים ופוקחי עיניים", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה.
"אנו עדים לגידול מבהיל בתפיסות אנטישמיות ובשנאה אנטישמית כמעט בכל מדד וברמות שלא ראינו לאורך עשורים. מפיטסבורג דרך שארלוטסוויל, ועד להטרדה כמעט יומיומית של יהודים בערינו הגדולות – תפיסות אנטישמיות מובילות לאלימות. אני מקווה שהסקר הזה יהיה קריאת השכמה לארצות הברית כולה".
על הממצאים בתחום האנטישמיות החדשה, אמר כי "תפיסות אנטי-ישראליות אלו אינן בבחינת התייחסות למדיניות הממשלה הישראלית – הן צורה אחרת של אנטישמיות".

87% מהיהודים האמריקנים חשים לא בטוחים

בתוך כך, במלאות שנה לאירוע בני הערובה בבית הכנסת בעיר קוליוויל שבטקסס, מפרסם היום הוועד היהודי-האמריקני (AJC) סקר אחר, שממנו עולה כי 87% מהיהודים האמריקנים מעידים כי הם חשים לא בטוחים מאז האירוע. צעירים בגילי 29-18 מרגישים הכי מאויימים (כ-67%) לאחריהם בני 65 ומעלה (50%), וכן דתיים (56%) יותם מחילוניים (41%).
“הפיגוע בקוליוויל הדהד בבירור בכל חלקי הקהילה היהודית״, אמר מנכ״ל AJC, טד דויטש. ״אף יהודי לא צריך להרגיש לא בטוח בשום מקום פשוט בגלל שהוא יהודי. כפי שראינו ברמה המקומית והארצית, התקריות האנטישמיות האלה לא קורות בחלל ריק - הן מבוססות על שנאה עתיקת יומין שאינה יכולה לעבור על סדר היום, ולכן אנחנו מברכים על החלטת ממשל ביידן להקים צוות משימה לאומי מיוחד למאבק באנטישמיות״.