משרד העלייה והקליטה עצר במפתיע את האפשרות לקבל שוברים ללימוד עברית באולפנים הפרטיים לעולים חדשים. לטענת העולים החדשים והאולפנים הפרטיים, הצעד הזה נעשה ללא התראה מוקדמת וללא אפשרות להתארגנות מתאימה הן מצד העולים והן מצד האולפנים. מעבר לעצירה הפתאומית של מימון השוברים, עולים חדשים רבים מתלוננים כי הם לא מקבלים את התשלום שכבר הובטח להם ללימוד באולפן פרטי.
היום (ג') דנה ועדת העלייה והקליטה של הכנסת במשבר האולפנים. אלכס ללוש, מנכ"ל אולפן שלי, אמר: "כבר היום יש מאות עולים שרוצים ללמוד באולפנים הפרטיים, אך הם לא מקבלים מימון מטעם המדינה". עמי שטיינברגר, מנכ"ל אולפן "לעניין", הוסיף: "בלי תוכנית השוברים יהיו אלפי עולים שלא יוכלו ללמוד באולפנים הפרטיים במסלול שמתאים להם. יש אצלי הרבה מאוד תלמידים שהתחילו ללמוד, אך אין להם את המימון מטעם המדינה".
2 צפייה בגלריה
עשרות עולים חדשים מאוקראינה נחתו בארץ
עשרות עולים חדשים מאוקראינה נחתו בארץ
עולים חדשים מאוקראינה. ארכיון
(צילום: AFP)
קרולינה, תלמידה עולה חדשה, אמרה: "אני אמא לתינוק קטן והלמידה באולפן הפרטי מאפשרת לי ללמוד בשעות נוחות ובלמידה מקוונת, דבר שלא מתקיים באולפנים הממלכתיים".
סיון גולדשטיין הבר, סמנכ"לית במשרד העלייה והקליטה, הסבירה: "החל מ-6 במרץ עולים חדשים לא יכולים לבקש שובר לאולפן פרטי. יש לנו אחריות על הקופה הציבורית ולכן סגרנו באופן זמני את האפשרות לקבל את השוברים לאולפנים הפרטיים. בשבועות הקרובים אנחנו נגבש את המדיניות החדשה לקבלת השוברים הפרטיים. אין לנו כוונה לסגור את האולפנים הפרטיים. אנחנו מקווים להגיע לחלוקה של 5,000 שוברים בשנה. אנחנו נמצאים בתוך מציאות מורכבת תקציבית, כל מי שקיבל זכות לשובר יקבל את כספי המימון לאולפן הפרטי".
ח"כ זאב אלקין (הימין הממלכתי) הביע זעם על ההחלטה שלא לחלק שוברים: "במקור, האולפנים הפרטיים צריכים לתת מענה ללמידה מתקדמת של עברית לאחר האולפן הבסיסי, שמתנהל תחת משרד החינוך. הביקוש לאולפנים הפרטיים הוא גבוה, מכיוון שהעולה בוחר את האולפן שמתאים לו, בזמן שמתאים לו ובשיטה שמתאימה לו. כך זה היה לאורך השנים, עוד לפני גל העלייה במלחמה. אני מקבל בתדהמה את הנתונים שאומרים שזה לא כך השנה. אסור לקחת מהעולה את האופציה ללמוד באולפן פרטי כאלטרנטיבה או כתוספת ללימוד באולפן ממלכתי".
יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), סיכם את הדיון: "אני מברך על היעד של חלוקת 5,000 שוברים ללימוד באולפן פרטי. העצירה המיידית של חלוקת השוברים ללא הודעה מוקדמת היא תקלה מנהלתית, שלא נותנת לעולים ולאולפנים החדשים זמן התארגנות למדיניות החדשה. אנחנו נקיים דיון מעקב במהלך הפגרה ונרצה לקבל עדכון מסודר על מצב הלימוד באולפנים הפרטיים. משרד העלייה והקליטה חייב לשתף את האולפנים הפרטיים בשיח עוד בטרם קבלת ההחלטות על שינוי בחלוקת השוברים".
2 צפייה בגלריה
נחיתת מטוס עולים מארה"ב
נחיתת מטוס עולים מארה"ב
נחיתת מטוס עולים מארה"ב
(צילום: מוטי קמחי)
ממשרד העלייה והקליטה נמסר, כי בכוונתו להשיק רפורמה בתחום האולפנים שתיתן מענים מגוונים לצרכים השונים של העולים וגם של מועמדי העלייה בחו"ל. "במסגרת התוכנית, כיום, משרד העלייה והקליטה משיק את תוכנית הרפורמה בעברית, במסגרתה יתוגברו אולפני העברית של משרד החינוך, יוקמו אולפנים חדשים תוך שיתוף פעולה עם רשויות מקומיות, תוך כדי מענה של לימודים גם בשעות אחר הצהריים והערב", נמסר.
עוד נמסר ממשרד העלייה והקליטה: "המשרד צופה כי ב-45 הרשויות המקומיות הזכאיות יוקמו כ-68 כיתות שבהן ילמדו כ-1,700 תלמידים בסך הכול. נכון להיום כ-10 רשויות כבר התחילו להפעיל את האולפנים. בנוסף, במסגרת הרפורמה משיק משרד העלייה והקליטה לימודי עברית און-ליין כך שעולים יוכלו ללמוד את השפה עוד בטרם עלייתם, כחלק מתהליך טרום העלייה לישראל. מהלך חשוב זה יגרום לכך שכעת יוחזרו אולפני השוברים לתפקידם המקורי, כשלב המשך בלבד לאולפנים הממשלתיים. לאור שיתוף הפעולה רב השנים תמוה כי גופים, שחרטו על דגלם שהם פועלים למען העולים ממניעים אידאולוגיים, כעת פועלים מאינטרסים כלכליים צרים".
שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, התייחס גם הוא לדיון: "ידיעת השפה העברית היא צורך בסיס להתאקלמות העולים בישראל, הן מההיבט החברתי והן מההיבט התעסוקתי, ובטח בכל הנוגע לתחושת השייכות. חשוב לנו שכל עולה, מבוגר או צעיר, יוכל ללמוד עברית בשלב מוקדם ככל האפשר בסמוך למועד עלייתו ארצה או אף קודם לכן. הרגשנו שהפתרונות הקיימים לא יענו על הצרכים הגדלים ככל שהעלייה גוברת, ולכן השקנו את התוכנית החדשה עם מגוון פתרונות יעילים שיענו על הצורך הראשוני והאלמנטרי כל כך של כל עולה ועולה".
"משרד העלייה והקליטה פועל להציע מגוון פתרונות לימוד עברית לעולים חדשים בישראל, ולראשונה עוד לפני הגעתם לארץ", אומר אביחי כהנא, מנכ"ל המשרד. "המשרד מקדם לראשונה פתרונות חדשניים שמשלבים התאמה אישית ללימודי העברית ותוך חיבור לקהילה. הרפורמה בלימודי העברית היא חלק ממהלך כולל שרואה את צורכי העולה בצורה הוליסטית. אנו מוכנים ונערכים לקבל גם את גל העלייה בעקבות אירועי המלחמה".