מגילת העצמאות חותמת בפסקה חשובה ומשמעותית המדברת על הקשר שבין העם היהודי בארץ ישראל לתפוצות: "אנו קוראים אל העם היהודי בכל התפוצות להתלכד סביב היישוב בעלייה ובבניין, ולעמוד לימינו במערכה הגדולה על הגשמת שאיפת הדורות לגאולת ישראל".
לפני שנים אחדות נחקק חוק הלאום, שמדגיש את הקשר שבין מדינת ישראל לעם היהודי כולו. אולם, כדי שיהיה קשר אמיתי של שותפות בין המדינה ליהדות התפוצות, אנו זקוקים למודעות לחשיבותו של הקשר הזה. לשם כך, יש צורך לחזק את ברית הגורל של כל העם היהודי ברחבי העולם.

2 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בישראל במסצ'וסטס
הפגנת תמיכה בישראל במסצ'וסטס
הפגנת תמיכה בישראל במסצ'וסטס
(צילום: Joseph Prezioso / AFP)
לצערנו, ישנה אדישות של הרחוב הישראלי להגשמת הברית הזו. החיים בארץ מאתגרים, וקשה למי שחי כאן לדאוג לאחיו הנמצאים בקהילותיהם בחו"ל. זאת ועוד, יש גם ציפייה שכל יהודי יעלה לארץ, ומי שאינו עולה – זה נתפס כבעייתו האישית. סקרים שנעשו בעבר הראו שרק כמחצית מהיהודים בישראל חשים שיש להם וליהודים בתפוצות גורל משותף. יש בכך עדות לכרסום בסולידריות שבין המרכזים השונים של העם היהודי.
המתח בין יהדות ישראל ליהדות התפוצות אינו חדש. זה מתח שהיה קיים כבר בין ירושלים לבבל. חכמי ארץ ישראל הסתייגו משהותם הממושכת של היהודים שהתגוררו בבבל וחיו בתנאים טובים. די אם נזכיר את דברי התלמוד במסכת כתובות (דף קי, ע"ב): "כל הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו אלוה", ו"כל הדר בחו"ל כאילו עובד עבודת כוכבים". אם בעבר הנתק היה בין תורת בבל לזו שבארץ ישראל, הרי שכעת אפשר לומר שהאתוס הציוני הוא הגורם שמפריד בין ישראל לתפוצות. תושבי ישראל מגשימים את החלום, ויהודי התפוצות שנשארים שם מנוכרים לכאורה לחלום הציוני.
בתוך כל הכאוס לנוכח המצב, עם ישראל התגלה בגבורתו, עם הערבות ההדדית המיוחדת שיש לנו. אולם לא פחות מכך ראינו את מסירות הנפש של הקהילות בחו"ל והתגייסותן לטובת המדינה, הן בתרומות כספיות שהגיעו לארץ והן בתחום ההסברה. גילינו שהקהילות היהודיות שנמצאות ברחבי העולם הן נדבך חשוב ואפילו חיוני בהגנה הרב-שכבתית של ישראל.
2 צפייה בגלריה
הפגנה בעד ישראל ברלין גרמניה
הפגנה בעד ישראל ברלין גרמניה
הפגנה בעד ישראל בברלין
(צילום: Liesa Johannssen / רויטרס)
בעוד הצבא נלחם בגזרות השונות והאזרחים תורמים בעורף, יש מעגל שלישי של לוחמים בחזית העולמית – אותן קהילות יהודיות שנלחמות למען ישראל. מצד שני, קיימת התפרצות נוראה של אנטישמיות בעולם, על רקע מלחמת חרבות ברזל. הואיל ויש שנאה כלפי מדינת ישראל עד כדי ערעור על עצם זכות הקיום שלה, נאלצים יהודי התפוצות לספוג את התוצאות הכואבות של התגברות האלימות כלפי היהודים שם. היהודים בתפוצות נמצאים במאבק על זכותם לשמור על הזהות היהודית ועל זכותם להזדהות עם אחיהם שבציון.
כעת בזמן המלחמה נפתח חלון הזדמנויות מיוחד שמאפשר לחזק את הקשר בינינו ובין אחינו שבתפוצות. "ברית הגורל" של העם היהודי נוכחת ומוחשית יותר מתמיד. זו הזדמנות חשובה להעצים את המודעות לכך ולחזק את הקשר – קשר עתיק שעמד בתלאות מרובות, ובזכותו נוכל לשרוד כאומה בעולם בכלל ובארץ ישראל בפרט.
בשבת הקרובה תתקיים בכל הארץ "שבת התפוצות", שתוקדש להיכרות, לחיבור ולסולידריות עם כל אחינו ואחיותינו ברחבי תבל. קהילות מוזמנות להירשם, לקבל גישה למאגר חומרים ומכתבים, לעסוק בנושא התפוצות בשיעורים ובדרשות, ולהתחבר לאחווה יהודית חובקת עולם.
הרב מאיר נהוראי הוא יו"ר ארגון בית הלל. "שבת התפוצות" היא מיזם משותף של מנהלת עמ"י במשרד התפוצות, רבני ורבניות בית הלל וארגון צֹהר