קבוצה של 84 חברי קונגרס אמריקנים משתי המפלגות פנו לשר החינוך האמריקני, מיגל קרדונה, בדרישה שיגן על סטודנטים יהודים בקמפוסים ברחבי ארצות הברית ויפעל מיידית נגד האנטישמיות הגואה באופן חסר תקדים במוסדות להשכלה גבוהה במדינה. במכתב מציינים המחוקקים כי מספר התלונות שהתקבלו במשרד על תקריות אנטישמיות בקרב תלמידים יהודים עלה מכ-10,000 תיקים ב-2019 ליותר מ-19,000 תיקים בשנה שעברה, וכי 54% מהסטודנטים היהודים מרגישים שהם משלמים מחיר חברתי על התמיכה בקיומה של ישראל כמדינה יהודית. "אנו מקווים שאתה מסכים שהממצאים הללו מדאיגים ובלתי מתקבלים על הדעת. תלמידים יהודים, כמו כל התלמידים, ראויים לשוויון זכויות, לחינוך נקי מאפליה ומהטרדה בשל זהותם".
3 צפייה בגלריה
השחתה של אנדרטת שואה בבוסטון
השחתה של אנדרטת שואה בבוסטון
השחתה של אנדרטת שואה בבוסטון
(צילום: AP)
במכתב, שיזמה חברת בית הנבחרים מטעם קרוליינה הצפונית, הדמוקרטית היהודייה קתי מאנינג, יחד עם חבר בית הנבחרים מטעם מדינת ניו ג'רזי, הרפוליקני כריס סמית', כותבים המחוקקים כי הם "מודאגים מאוד מהעלייה של תקריות אנטישמיות באוניברסיטאות ובקולג'ים" ודורשים מהמשרד "לחקור במהירות" תלונות תלויות ועומדות, כמו גם לספק להם תשובות עד סוף ספטמבר לגבי פעילות המשרד על מנת לפתור את הצטברות המקרים ולהסיק אילו משאבים נוספים הכרחיים מהמדינה כדי לטפל בתופעה. הם גם ציינו שתקריות אנטישמיות רבות בקמפוסים נותרות "לא מדווחות באופן מצער" וקראו למשרד לנקוט צעדים משמעותיים כדי לעודד יותר דיווח בקרב תלמידים.

הלימה בין ביטויי אנטי-ישראליות ואנטי-ציונות לאירועים אנטישמיים

בארגונים היהודים מיהרו לברך על הדברים. בוועד היהודי האמריקאי (AJC) ציינו כי בסקרים שלהם עולה בנוסף כי כ-20% מהסטודנטים היהודים מסתירים את זהותם היהודית, מרגישים לא בנוח או לא בטוחים בקמפוס.
"אנחנו מברכים על התחייבויות משרד החינוך להגן על סטודנטים בקמפוס ומעריכים את נציגי היוזמה על הובלת מאמצי הקונגרס להבטיח פתרון מהיר של תלונות על אפליה, ולמוסדות האקדמיים שלנו יש את המשאבים לזהות תקריות אנטישמיות ולהגיב עליהן", אמרה בהצהרה ל-ynet ג'ולי ריימן, אחראית על מדיניות פוליטית ב-AJC.
3 צפייה בגלריה
צלב קרס שנחרט על גבו של ילד בלאס וגאס
צלב קרס שנחרט על גבו של ילד בלאס וגאס
צלב קרס שנחרט על גבו של ילד בלאס וגאס
משרד החינוך האמריקני מסר בתגובה ל-ynet שמכתב המחוקקים התקבל וייענה ישירות לכותבים. במשרד ציינו כי מכתב מדיניות שיצא במאי חוזר ומדגיש את המחויבות החוקית של בתי ספר לספק סביבה נטולת אפליה על פי חוק זכויות האזרח האמנה האמריקאית. הוא מדגיש את הצורך להבטיח אווירה נטולת הטיות לכל התלמידים, כולל אלה שהם יהודים או נתפסים ככאלה.
בוועד היהודי האמריקאי (AJC) ציינו שבסקרים שלהם עולה כי כ-20% מהסטודנטים היהודים מסתירים את זהותם היהודית, מרגישים לא בנוח או לא בטוחים בקמפוס
לפי נתונים של הליגה נגד השמצה, המובאים גם הם במכתב המחוקקים, התקריות האנטישמיות בקמפוסים של המוסדות להשכלה גבוהה בארצות הברית גדלו בשנת 2022 ב-41 אחוזים לעומת השנה הקודמת. סקרים אחרונים שנעשים בקמפוסים אף הם מאשרים שסטודנטים יהודים רבים מתמודדים עם אפליה או סביבה עוינת במהלך לימודיהם. סקר האנטישמיות בקמפוסים האחרון של הליגה נגד השמצה וארגון הסטודנטים היהודים הלל מצא שכמעט שליש מהסטודנטים היהודים חוו באופן אישי אנטישמיות שהופנתה אליהם בקמפוס או מחוצה לו על ידי מישהו מקהילת הקמפוס. התקריות האלה כוללות לרוב התקפות מילוליות, ציורי צלבי קרס או סממנים אנטישמיים אחרים ברחבי הקמפוס והטלת פחד על סטודנטים יהודים המביעים עניין בישראל או עונדים סממנים יהודיים. גם ברשתות החברתיות של האוניברסיטאות גילויי אנטישמיות כבר הפכו לדבר שבשגרה, וכמוהם הדרה של סטודנטים יהודים מקבוצות שונות בקמפוס.
3 צפייה בגלריה
שלטים אנטישמיים באוניברסיטת דייוויס בקליפורניה
שלטים אנטישמיים באוניברסיטת דייוויס בקליפורניה
שלטים אנטישמיים באוניברסיטת דייוויס בקליפורניה
הליגה נגד השמצה מזהה מגמה הולכת וגברה של הלימה בין ביטויי אנטי-ישראליות ואנטי-ציונות לאירועים אנטישמיים, החל בהאשמות שלפיהן ישראל מבצעת "רצח עם" או "טיהור אתני" – וכלה בנידוי סטודנטים יהודים ממוסדות הקמפוס, בטענה כי הם תומכים בישראל או בציונות. "הארס האנטישמי שמכוון כלפי הסטודנטים התומכים בישראל מטריד באופן עמוק, והוא הופך את הקולג'ים והאוניברסיטאות שלנו לכאלה הנחווים פחות בטוחים ומוגנים מבחינת הסטודנטים היהודים", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה.