בנוכחות 25 אנשים בסך הכול, בעיר שספגה הפגזות והרס, נישאו אלכסנדר וטטיאנה – צעירים בני העיר דניפרו, הרביעית בגודלה באוקראינה – במה שנחשב לחתונה היהודית הראשונה באוקראינה מאז פרוץ הקרבות. אחרי כמעט חמישה שבועות של אש והרס, בדיוק ביום ה-40 למלחמה, נערך אמש (יום ב') הטקס הצנוע, במתחם "מנורה" בעיר.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אלכסנדר טולקאץ' וטטיאנה גוויניאשוילי, צעירים יהודים, תכננו חתונה עם מאות אנשים. אבל אז תקפה רוסיה, וחבריהם ובני משפחותיהם של השניים נמלטו או גויסו לצבא בשבועות האחרונים. למרות הכול, אלכסנדר וטטיאנה ידעו שאת החתונה שלהם הם יערכו בכל מקרה בתאריך שנקבע ארבעה חודשים מראש, ולא משנה כמה אנשים ישתתפו בה.
3 צפייה בגלריה
חתונתם של אלכסנדר טולקאץ' וטטיאנה גוויניאשוילי
חתונתם של אלכסנדר טולקאץ' וטטיאנה גוויניאשוילי
חתונתם של אלכסנדר טולקאץ' וטטיאנה גוויניאשוילי
"זה אמנם קצת העיב עלינו, כשידענו שכל כך הרבה אנשים יקרים לנו לא יוכלו לשמוח איתנו, אבל אנחנו שמחים להקים בית משלנו מתוך ההריסות שמסביב", אמרו בני הזוג. "העיקר שיש לנו האחד את השנייה".
טולקאץ' וגוויניאשוילי מספרים עוד כי התעקשו להינשא "דווקא לבני זוג יהודים, למרות שזה לא תמיד קל במדינות מחוץ לישראל, אז ברור שהבית שלנו יהיה בית יהודי על מלא. החלום שלנו הוא בית מלא ילדים, שאותם נוכל לגדל בשקט ובשלווה".

"לטעת אופטימיות לעתיד"

שליח חב"ד ורב העיר, שמואל קמינצקי, ערך את טקס הקידושין, ואמר מתחת לחופה: "החתונה הזו מסמלת עבורנו את תחילת השבת החיים למסלולם. אנו תקווה שהיא תהיה דוגמה לרבים, ותיטע בהם אופטימיות באשר לעתיד".
3 צפייה בגלריה
אלכסנדר טולקאץ' וטטיאנה גוויניאשוילי תחת החופה
אלכסנדר טולקאץ' וטטיאנה גוויניאשוילי תחת החופה
"העיקר שיש לנו האחד את השנייה". אלכסנדר וטטיאנה תחת החופה
הרב קמינצקי נשאר בדניפרו שבמזרח המדינה, כדי להיות לעזר לאלפי היהודים שלא עזבו את העיר, ולאחרים שמגיעים אליה כתחנת מעבר לפני בריחתם דרומה או מערבה, אל מחוץ לגבולות אוקראינה. בימים כתיקונם נערכות ב"מנורה" – המרכז היהודי הקהילתי הגדול בעולם – כמה חתונות מדי שבוע, בהשתתפות מאות בני אדם. המרכז עצמו מספק, בין השאר, הן את ההסעדה והן מלון מפואר לקרובים.
הרב מאיר סטמבלר, יו"ר הפדרציה – ארגון הגג של הקהילות היהודיות באוקראינה, נמנה בין המשתתפים הבודדים בחתונה. "היא אמנם הייתה קטנה", הוא אומר, "אבל מרגשת במיוחד, והעניקה לנו הרבה כוחות בימים טרופים אלה.
3 צפייה בגלריה
החופה של בני הזוג
החופה של בני הזוג
"חתונה מרגשת במיוחד". החופה של בני הזוג
"אנחנו מציעים לכל הזוגות היהודים הנמצאים במדינה, לא לדחות את חתונותיהם – אלא לבוא לדניפרו ולקיים אותן אצלנו, במרכז 'מנורה', שבו ימצאו תשתית מלאה לחתונה יהודית כשרה, במחיר מסובסד על חשבון הקהילה. בנייה של חיים חדשים היא הדבר החשוב ביותר שניתן לעשות בעת הזו".