בשיתוף עמותת סולמות
ציפי שביט, מולי שולמן, אפרת ארנון, יונתן גוטליב ויובל וין הם משפחת עדן - משפחה חילונית טיפוסית, שיוצאת בעקבות פרשת השבוע למסע קרוואנים פרוע, מצחיק ומרגש ברחבי ישראל. מידי שבוע תוכלו לפגוש אותם רק כאן, ב-ynet, בסדרת הסיטקום "להתחיל מבראשית" (בבימויו של יריב הורוביץ). צפו בפרק ה-44 - פרשת דברים בראש הכתבה.
בני המשפחה נעים בתוך הסיפור הקומי, המתרחש בימינו - לפרשת השבוע, על הסוגיות, השאלות והתובנות העולות מהקריאה בה. הסדרה נולדה במטרה להנגיש לכל ישראלי את הספרות היהודית הקנונית והעתיקה, ולהפוך את העיון בפרשת השבוע לחלק בלתי נפרד מהזהות היהודית והישראלית המשותפת לכולנו.

פרשת דברים

פרשת דברים מלמדת כמה כללים חשובים בענייני משפט. אחד הכללים הוא "לא תכירו פנים במשפט, כגדול כקטון תשמעון" - השופט חייב לשמוע את שני הצדדים במידה שווה, ללא משוא פנים, וללא שיפוטיות בגלל דעות קדומות (בעקבות גיל, מגדר, מעמד, מראה וכדו'). הקשבה ללא שיפוטיות נדרשת מאיתנו לא רק בבית המשפט, אלא גם בסיטואציות אחרות בחיים.
משפחת עדן לומדת להזהר משיפוטיות: יותם עד לתאונה בין רוכב אפניים להולכת רגל. הוא מזעיק את המשפחה לעזרה, והם ממהרים לעזור לאשה הנפגעת ומאשימים את רוכב האופניים בתאונה, ולא מוכנים לשמוע את דבריו. יותם והאשה הנפגעת מצליחים בסופו של דבר להסביר שרוכב האופניים צודק, הוא לא אשם בתאונה אלא האשה, שהיתה עסוקה בפלאפון ונכנסה לנתיב שלו בטעות. משפחת עדן מבינה עד כמה חשוב להקשיב בתשומת לב לפני שמביעים דעה או שופטים בן אדם.

ממש לא לדתיים בלבד

החיבור לתרבות ולערכים יהודיים שמלווים את חיינו אלפי שנים, הוא כבר מזמן לא רק נחלתם של אלה המגדירים עצמם דתיים או שומרי מצוות. המסורת והסיפורים הקנוניים היהודיים הם גם נחלתם של מי שמגדירים עצמם חילונים, וגם הם עשויים למצוא בהם תשובות והשראה.
פרשת השבוע היא מחזור של 54 פרשות מחמשת חומשי התורה, הנקראים לכל אורך השנה. כל פרשה נקראת במלואה מידי שבת, ובכל אחת מהפרשות ניתן למצוא מסר ייחודי שיכול ללמד אותנו רבות, לא רק על המסורת והדי-אן-איי היהודי, אלא גם על חיינו כיום במאה ה-21.

קרדיטים:

יוצרת: שירה פלברט, בימאי: יריב הורוביץ, עריכה: מיכל פארן, צילום: בנימין חירם ואלי זינגר, תסריט: עמית פארן ואורי נמליך, מפיק: צבי יהודה הרלינג
בשיתוף עמותת סולמות