אגודת חסידי חב"ד בארצות הברית מרחיבה את מאבקה להשבת "אוסף שניאורסון", והגישה בבית המשפט המחוזי בירושלים תביעה נגד רוסיה, שבה היא מבקשת לאכוף פסק דין שניתן בארה"ב – כך שיתאפשר לעקל נכסים רוסיים בישראל בשווי של עשרות מיליוני דולרים. לתביעה עשויות להיות השלכות מדיניות.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בחודש יולי פורסם לראשונה ב-ynet כי האגודה פנתה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, בדרישה להקפאת ההליכים להעברת בעלות במקרקעין בירושלים לממשלת רוסיה, ובהתנייתם בהשבת "אוסף שניאורסון" לחסידות. במשך תקופה ארוכה ניסה מרכז החסידות העולמי של חב"ד להפעיל את ישראל כדי שתסייע במשבר מול רוסיה. משכשלה בכך, החליטו בחב"ד לפנות לבית המשפט.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בתביעה שהוגשה כעת על ידי עורכי הדין אורי קידר ואבי בלום ובליווי עורך הדין האמריקני נט לואין, מבקשת האגודה החב"דית לעקל נכסים של רוסיה הנמצאים בישראל. התביעה מבקשת ליישם בישראל את פסקי הדין וההחלטות שניתנו בארצות הברית נגד ממשלת רוסיה, המורים לה להשיב את "אוסף שניאורסון" לחזקת החסידות, ומטילות קנס משמעותי בגין ביזיון בית המשפט בארה"ב שגובהו עומד כיום על למעלה מ-170 מיליון דולר.
2 צפייה בגלריה
פוטין עם רבה הראשי של רוסיה, הרב ברל לזר, כשברקע תמונת הרבי מלובביץ'
פוטין עם רבה הראשי של רוסיה, הרב ברל לזר, כשברקע תמונת הרבי מלובביץ'
פוטין עם רבה הראשי של רוסיה, הרב ברל לזר, כשברקע תמונת הרבי מלובביץ'
(צילום: מאיר אלפסי)
"אוסף שניאורסון" הוא אוסף היסטורי של חסידות חב"ד העולמית. הוא כולל את ספרי האדמו"ר החמישי של חב"ד, המוחזקים במוזיאון היהודי במוסקבה – ועוד כ-12 אלף ספרים וכתבים מקוריים, שנאספו בהדרגה ונשמרו מאז סוף המאה ה-18 ועד ימינו, ומעל ל-30 אלף דפים שנבזזו מידי חב"ד. מסיבות היסטוריות, מאז תום מלחמת העולם הראשונה, האוסף מצוי בחזקת השלטונות הרוסיים – בעבר המשטר הסובייטי בברית המועצות, וכיום ממשלת רוסיה.
בחב"ד דורשים זה עשרות שנים מהשלטון במוסקבה להשיב את אוסף שניאורסון לחזקת מרכז החסידות, הממוקם כיום בארה"ב. הרבי מלובביץ' אף מינה משלחת מיוחדת להשבת הספרים, בראשות הרב שולם דובער לוין, הרב שלמה קונין, הרב יוסף יצחק אהרונוב והרב יצחק קוגן, והם פועלים מאז בדרכים שונות להשגת המטרה.
בסיום כתב התביעה המפורט שהגישו עורכי הדין הודגש "הצורך לאכוף את פסק הדין דווקא בישראל, בשים לב לחשיבות ההיסטורית, המסורתית, הקהילתית והתרבותית של אוסף שניאורסון לחסידות חב"ד ולעם היהודי כולו".

"אין עיכוב או מניעה שיעמדו בדרכנו"

הרב יוסף קונין שמנהל את המאבק, אומר כי "האירוניה העצובה היא שחלק מהספרים הוא מה שהיטלר בזז מיהודים, והתכוון ליצור איתו מוזיאון – וכעת הוא נמצא כ'שלל מלחמה' ב'מוזיאון סובלנות' ברוסיה". הרב שלמה קונין, חבר אגודת חסידי חב"ד, מוסיף: "הרבי הטיל עלינו משימה – להשיב את הספרים מרוסיה. אין לנו ספק שהמשימה תושלם כפי רצונו, והספרים ישובו לספרייתו של הרבי, ברצונם או שלא ברצונם של הרוסים. אין עיכוב או מניעה שיעמדו בדרכנו לבצע את המשימה הקדושה הזו".
2 צפייה בגלריה
הרבי מלובביץ'
הרבי מלובביץ'
הרבי מלובביץ', רבי מנחם מנדל שניאורסון. מינה שליחים לביצוע המשימה
(צילום: ישראל-זאב גולדשמיד)
הרב יוסף יצחק אהרונוב, שמונה גם הוא באופן אישי בידי הרבי מלובביץ', אומר: "מה שמדריך אותנו כל השנים הללו הוא להשיב את הספרים כמצוות הרבי. זו המשימה שלנו. אנחנו עוסקים בעניין עשרות שנים ואנו מסורים לכך. דבר לא ירפה את ידינו".
עורך הדין אורי קידר, שמנהל את הליך התביעה בארץ ובאירופה, מציין כי "המהלך שנעשה בישראל הוא צעד ראשון להכרה בינלאומית של פסק הדין שנקבע בוושינגטון, והמהלכים הבאים ינוהלו במדינות נוספות באירופה, לפי הצורך".
עורך הדין סטיב ליברמן, שמנהל את הליך התביעה בארה"ב מטעם אגודת חב"ד, מסכם: "אנחנו לא מדברים על דולרים, אנחנו לא מדברים על חביות נפט. אנחנו מדברים על ספרים המוערכים בעיני חברי תנועת חב"ד ומיליוני יהודים ברחבי העולם".