דאבוס, עיירת האלפים במזרח שווייץ, מוכרת בעולם כמוקד תיירות, ובעיקר בשל הפורום הכלכלי העולמי שמתקיים בחודשי החורף מדי שנה ומושך אליו מנהיגים ומפורסמים מכל העולם. עם השנים הפכה דאבוס בחודשי אוגוסט למוקד משיכה עבור אלפי תיירים חרדים שמגיעים לנפוש בעיירה, אלא שבשנים האחרונות גוברת המתיחות בין המקומיים לתיירים היהודים, בשל ריבוי תלונות על התנהגות שאינה הולמת את תרבות המקום מצד המבקרים.
בשבוע האחרון הגיע המתח הזה לכדי פיצוץ של ממש, לאחר שטף תלונות של תושבי המקום ובעלי הצימרים והדירות שהושכרו על זוהמה רבה שהשאירו התיירים ועל התנהגות גסה במרחב הציבורי. מנכ"ל משרד התיירות של דאבוס, רטו ברנשי, מתח אף הוא ביקורת קשה מאוד נגד התנהגות האורחים היהודים בשני ראיונות שהעניק לכלי תקשורת מקומיים. "חלק מקבוצות האורחים הזו מתקשה מאוד לכבד את חוקי המקום ואת חוקי החיים המשותפים כאן", אמר באחד הראיונות.
השיא הגיע כשעיתון מקומי קטן בשם "גיפפל-צייטונג" יצא לאור עם תמונת שער ובה צואה שהשאירו אורחים יהודים במרפסת של צימר ששכרו, תחת הכותרת: "חרא במרפסת". בעיתון ציינו כי "ללא ספק הדבר הזה מגיע מאדם ממוצא יהודי". על פי העיתון, טען בעל הדירה כי בשנותיו הרבות הוא מעולם לא חווה דבר כזה וכי "החליט לא להשכיר יותר דירות לאנשים הללו, והביע תקווה שרשויות התיירות בדאבוס יפעלו בעניין סוף-סוף".
2 צפייה בגלריה
yk13579245
yk13579245
(צילום: Shutterstock)
התפרצות הזעם המקומית נגד התיירים היהודים מדאיגה מאוד את הקהילה היהודית בשווייץ, ובעיקר את יונתן קרויטנר, מזכ"ל ארגון הגג של הקהילות היהודית בשווייץ, שבמשך כמה שנים ניהל פרויקט שנועד לקרב לבבות בדאבוס ולגשר על בעיות התנהגות וחוסר הבנה תרבותי בין האורחים למקומיים. כעת, הרשויות בדאבוס הודיעו לו כי הן מפסיקות את שיתוף הפעולה לנוכח ריבוי התקריות.
"מבחינתי, המצב בדאבוס בכלל לא נוח. אם לוקחים התנהגות לא נאותה של בודדים ומשליכים ממנה על רבים, זה פשוט מעשה גזעני – והם עושים את זה רק במקרה של יהודים, ולכן זה אנטישמי", אמר אתמול (יום ב') קרויטנר ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet. קרויטנר, שגם הגיש תלונה על הכותרת המזעזעת בעיתון שלדבריו "חצתה כל קו אדום", הוסיף: "אנחנו לא מבינים למה משרד התיירות בדאבוס ‏החליט לא לשתף איתנו יותר פעולה. זה רק יחריף את המצב. נראה שבדאבוס החליטו שהם פשוט לא רוצים יותר את התיירים היהודים. פשוט עשו הכללות גסות כלפי כל היהודים בגלל ההתנהגות של בודדים".
שלשום דווח שהתביעה בקנטון גראובינדן, שבו שוכנת דאבוס, פתחה בחקירת התקרית סביב הכותרת בעיתון, פרשת התנהגות התיירים היהודים והטענות לגזענות, והפרשה מסוקרת בהרחבה בתקשורת השוויצרית הכללית. על פי דיווח בעיתון ה"בליק" השוויצרי, סירב עורך העיתון להתנצל על התמונה והכותרת, הכחיש כי הוא גזען ואמר: "אתנצל רק אם מי שעשה את זה יגיע אליי וייתן הסבר סביר למעשה שלו".
2 צפייה בגלריה
yk13578816
yk13578816
תחת הכותרת "חרא במרפסת". שער העיתון המקומי

"אסור להכליל את כולם"

בריאיון ל-ynet Live, הסביר קרויטנר כי "הקונפליקטים מתחילים בדברים קטנים, כמו שרואים בסרטון שפורסם, שבו אנשים בטעות עלו על שביל של אופניים. בשווייץ יש חוקים מיוחדים, לפעמים הם קצת מגוחכים, אבל יש חוקים וצריך להכיר אותם. החוקים בערים הם אולי אחרים מירושלים ומבני ברק. באיגוד שלנו יש מגשרים שמנסים להסביר את החוקים כאן. יש אנשים שלא מסתדרים עם החוקים המקומיים, וזה לא רק רוע לב ולא במטרה להתנגש עם הרשויות. בשווייץ יש למשל חמישה סוגים שונים של פחי אשפה, אלה דברים שצריך להתרגל אליהם".
בתקשורת השוויצרית מזכירים שיש בעיית ניקיון סביב התיירים החרדים. "מסבירים את זה במיוחד בהקשר של הקהל החרדי, אבל יש גם בעיה של ניקיון עם אוהדי הוקי קרח בדאבוס, זה לא עניין רק של חרדים. מי שמגיע בקבוצה גדולה לפעמים משאיר גם אשפה, ואלה לא כולם שעושים את זה. אני מוכרח להגיד לך שגם לתיירים ישראלים צריך להגיד: חבר'ה, אתם מגיעים למדינה זרה, תתנהגו כהלכה ותדעו מה החוקים – אבל כשמנהל משרד התיירות המקומי אומר שכל היהודים משאירים אשפה, זה לא נכון. אני גם נופש בדאבוס, נולדתי בשווייץ, ואני לא הולך וזורק זבל. אי-אפשר להכליל את כולם, לזרוק את כולם לסיר אחד ולהגיד שכולם אותו דבר".
לטענתו, "היו כתבות שהן ממש תת-רמה. את הכתבה עם הכותרת הבעייתית כולם גינו וברור שגם המשטרה והרשויות התנגדו לזה, אבל יש אווירה לא נוחה. זה לא פוגע רק בקהל החרדי, זה פוגע באופן כללי בציבור היהודי שרוצה להגיע לדאבוס. בעיתון המקומי כתבו, בלי הוכחות ובלי כלום, ש'יצור יהודי' הוא זה שהשאיר צואה שם במרפסת".
לסיום, הוא פנה לישראלים שמתכוונים לטוס לדאבוס: "יש אנשים אנטישמים שלא חשוב מה תעשו – תהיה להם מחאה, אבל חשוב שתכירו את החוקים ותתנהגו כהלכה, יותר מאשר בארץ. בארץ לא שמים לב, אבל בחו"ל, אם מגיעים 4,000 יהודים לעיירה קטנה, שמים לב שלא כולם מכירים את החוקים".