האם היא תהיה האישה שלנו בקונגרס? מזי מלסה פיליפ, אמריקנית־ישראלית ממוצא אתיופי ששירתה בצנחנים, תהיה נציגת המפלגה הרפובליקנית בבחירות מיוחדות למושב בבית הנבחרים ממדינת ניו יורק, שייערכו ב־13 בפברואר. מדובר במרוץ קריטי במיוחד לאור היתרון הזעום שיש לרפובליקנים בבית הנבחרים. אם פיליפ תנצח, היא תחליף את ג'ורג' סנטוס, שסולק לפני שבועיים מהקונגרס.
2 צפייה בגלריה
yk13719672
yk13719672
יודעת לעשות קמפיין. מזי מלסה פיליפ במסיבת עיתונאים בסוף השבוע
(צילום: Adam Gray / AFP)
פיליפ, 44, אורתודוקסית ואם לשבעה ילדים, עלתה לישראל במבצע שלמה כשהייתה בת 12. היא שירתה בצנחנים, ולמדה ריפוי בעיסוק ודיפלומטיה באוניברסיטאות חיפה ותל אביב. היא הייתה ראש איגוד הסטודנטים של יוצאי אתיופיה בישראל במשך שנתיים, וסיפרה בעבר כי "הייתי קולם של הרבה ילדים צעירים שרצו שוויון הזדמנויות והמיקוד העיקרי שלי היה במיוחד חינוך". באוניברסיטה הכירה את בעלה האוקראיני־אמריקני שהיה אז סטודנט לרפואה, והשניים עזבו לארצות הברית. ב־2021 רצה פיליפ לראשונה לתפקיד פוליטי במועצת מחוז נסאו שבלונג איילנד. לדבריה, החליטה להיכנס לפוליטיקה כיוון שבנה נתקל באנטישמיות בבית הספר. בחודש שעבר היא נבחרה מחדש למועצה.
פאנל של ראשי המפלגה הרפובליקנית בניו יורק בחר בפיליפ מבין 20 מועמדים, שעברו בדיקת רקע אינטנסיבית במיוחד כדי למנוע הישנות של מקרה סנטוס – שהודח בעקבות מעשי נוכלות ולאחר שהתברר כי שיקר לגבי הביוגרפיה שלו, בין השאר לגבי היותו יהודי כביכול. הרפובליקנים מאמינים שעם סיפור רקע של יהודייה שנמלטה מאתיופיה, שירתה בצה"ל והתבססה היטב בארה"ב, יש לה פוטנציאל להפוך לכוכבת לאומית, בייחוד בתקופה הנוכחית. "היא סיפור הצלחה אמריקני", אמר פיטר קינג, לשעבר חבר קונגרס רפובליקני בניו יורק, שהיה מעורב בבחירת מועמדים, "לחלק מהאנשים יש פשוט תכונות של סופרסטאר. היא נכנסת לחדר, אנשים מבחינים בה ומקשיבים לה. היא יודעת לעשות קמפיין, היא מישהי שעבדה לאורך הריונה וחזרה מיד אחרי שנולדו לה תאומים, והיא יודעת להשיג קולות".
2 צפייה בגלריה
yk13719296
yk13719296
מזי מלסה פיליפ בזמן שירותה הצבאי בישראל
(צילום: מתוך פייסבוק ואתר Forward)
העובדה שמדובר במחוז שממנו הגיע ג'ורג' סנטוס, ששיקר לגבי כמעט כל פרט בחייו, תציב את פיליפ בפני תשומת לב מיוחדת של התקשורת בניו יורק, שנכשלה לחלוטין בחשיפת שקריו של סנטוס לפני הבחירות הקודמות. פיליפ עצמה הייתה מראשוני הרפובליקנים בלונד איילנד שדרשו את התפטרותו של סנטוס. היא תגיע למרוץ ללא כל ניסיון פוליטי או קשרים בממסד, ותצטרך להציג את דעותיה למעשה לגבי כל נושא. מעבר לתמיכתה במלחמה של ישראל בעזה ותמיכתה במשטרה חזקה, לא ברור היכן היא עומדת בנושאים מרכזיים, כולל דונלד טראמפ.
פיליפ גם תצטרך להסביר את עובדת היותה רשומה כדמוקרטית, אם כי לא מדובר בתופעה יוצאת דופן במדינת ניו יורק, שבה מצביעים של מפלגה אחת נרשמים לפעמים במפלגה השנייה כדי שיוכלו להצביע בפריימריז. מעבר לכך, הרפובליקנים שתמכו בפיליפ פעמיים בבחירות למושב בית המחוקקים של מחוז נסאו הסבירו כי למרות הרישום שלה, בדעותיה היא רפובליקנית. "העובדה שהיא רשומה כדמוקרטית יכולה להיות יתרון כי מסורתית זה מחוז עם נטייה דמוקרטית", אמר קינג.
אירוע ההכרזה של פיליפ על ריצה לקונגרס

האלמוניות של פיליפ עומדת בניגוד חד ליריבה הדמוקרטי, טום סוזי, חבר קונגרס לשעבר ומועמד לתפקיד המושל, המקושר מאוד בפוליטיקה של לונג איילנד. "החיים המדהימים של מזי עומדים בניגוד מוחלט לפוליטיקאי המנוסה טום סוזי", אמר ריצ'רד הדסון, חבר קונגרס מצפון קרוליינה, המשמש כיו"ר זרוע קמפיין בית הנבחרים של המפלגה הרפובליקנית, "עם מזי בקונגרס, לתושבי לונג איילנד יהיה נציג שיעמוד מול סדר היום הקיצוני של הדמוקרטים, שהופכים את ניו יורק לפחות בטוחה ויותר יקרה".
היא תגיע למרוץ ללא כל ניסיון פוליטי או קשרים בממסד, ותצטרך להציג את דעותיה למעשה לגבי כל נושא. מעבר לתמיכתה במלחמה של ישראל בעזה ותמיכתה במשטרה חזקה, לא ברור היכן היא עומדת בנושאים מרכזיים, כולל דונלד טראמפ
מאט ברוקס, מנכ"ל "הקואליציה היהודית־רפובליקנית", הארגון הפוליטי היהודי הגדול ביותר בצד הרפובליקני, התייצב במהירות לצד פיליפ ואמר: "זכייה במושב זה קריטית לשמירה על הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, וכשהאנטישמיות ממשיכה לעלות ברחבי המדינה, בחירת מועמדים כמו מזי פיליפ חשובה יותר מאי פעם".
פורסם לראשונה: 00:00, 17.12.23