"אנשים ניסו לבלות בזמן הפנוי המועט שהיה להם, ממסדר הערב להכרזת העוצר. שחמט וקלפים היו משחקים פופולריים שאנשים יכלו לעשות לעצמם באמצעות פיסות קרטון. המיצגים עוזרים לנו להבין את הדחף העצום לברוח מהמציאות של המחנה". כך מספרת מגדלנה אורבניאק, מראשי צוות התערוכה שתציג את הניסיונות של האסירים לקיים מעט שגרה במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.

תגלית מצמררת נמצאה במחנה ההשמדה ששוחרר לפני 79 שנה: במהלך עבודות שימור בבלוק 8 במחנה, נמצאו לאחרונה 35 ריבועי קרטון בגדלים שונים, שעליהם צוירו ביד כלי שחמט מיניאטוריים. האוסף, שנמצא מתחת לרצפת הקומה הראשונה של הבניין ההיסטורי, שימש את האסירים היהודים באושוויץ: "ייתכן שכמה רישומים קצת מטושטשים, אבל עדיין אפשר להבחין בקלות בציורים של צריח, רגלי, פרש ורץ. עם זאת, הסט אינו שלם ובכמה ריבועים אין עוד עקבות של הציור. החפצים נמצאים במצב שימור טוב, כעת הם יהיו נתונים לטיפול", אמרה אלז'בייטה קאז'ר, ראש אוספי המוזיאון, והוסיפה: "כלי השחמט שהתגלו הם ייחודיים בכך שהם נוצרו מקרטון בצורה פרימיטיבית יחסית. אנו מניחים שההתמקדות לא הייתה באיכויות האסתטיות אלא בפונקציונליות".
1 צפייה בגלריה
yk13883437
yk13883437
כלי השחמט המאולתרים שנמצאו
(צילום: מוזיאון אושוויץ)
מוזיאון אושוויץ יציג את כלי השחמט בתערוכה חדשה שתציג את חיי היום-יום במחנה ותוצג באתר המקורי שבו התגלו: בלוק 8. אדמת מחנה אושוויץ ממשיכה עד היום, 80 שנה אחרי השואה, לפלוט חפצים שהיו שייכים לאסירים היהודים. "יש כל הזמן חפצים חדשים שאנו מוצאים במהלך תהליך השימור", סיפר בעבר מנכ"ל קרן אושוויץ-בירקנאו, וויטק סוצוויצ'ה. "זה אזור בוצי ובכל פעם, במיוחד אחרי גשם ואחרי שהשלגים מפשירים, האדמה פולטת חפצים".
כך למשל מספר סוצוויצ'ה כי במהלך עבודות השימור של אחד מביתני האסירים נמצאה טבעת זהב עם סימן ספציפי. "לאחר בדיקה גילינו שאת הטבעת הזאת הכינו תכשיטנים שעבדו בגטו לודז'. אסירה החביאה אותה מתחת לרצפה באחד הביתנים. 75 שנה אחרי שחרור אושוויץ-בירקנאו, פעלנו לשקם את הביתן והוצאנו את האבנים כדי לבודד אותן מגשם ובוץ, ואז לפתע התגלתה הטבעת המרהיבה הזאת".
בעבודות השיקום של ביתן 7 מצאו אנשי השימור תגלית מדהימה אחרת: אולר עם כיסוי מעץ שעליו נחרט השם "יעקב זליקו". בדיקה העלתה שמדובר ביעקב זליקו, אסיר מספר 117966. הוא הגיע לאושוויץ בטרנספורט מצ'כוסלובקיה ב-24 באפריל 1943. ידוע שהועבר ב-25 באוגוסט 1944 למחנה נוינגמה בגרמניה ולבסוף הגיע לבוכנוואלד.
"האולר נמצא בין תקרת הביתן לגג שלו. כאשר הנאצים תיכננו את הביתנים הם השתמשו בחומר מיוחד לבידוד מלחות. הוא עשוי מבטון, חתיכות עץ וחול. הדביקו את הכול ביחד והתקרות היו שבירות מאוד. כאשר המשמרים הסירו את התקרות, מצאו את האולר. אחד העצירים החביא את הסכין", סיפר סוצוויצ'ה.