כרך תלמוד נדיר של מסכת פסחים שניצל בשואה ועבר מדור לדור במשפחתו של נשיא המדינה, יצחק הרצוג, הופקד ביד ושם. היום (ד') ייערך במקום טקס הסרת הלוט מהתצוגה החדשה במוזיאון לתולדות השואה, בנוכחות הנשיא ומשפחתו, יו"ר יד ושם דני דיין ואישי ציבור.
2 צפייה בגלריה
 כרך התלמוד הנדיר
 כרך התלמוד הנדיר
כרך התלמוד הנדיר
(צילום: יד ושם)
הכרך, מן התלמוד הבבלי, נכתב בשנת 1807 ונמצא ב-1945 במרתף הבירה במינכן, מקום שהיה סמל לעלייתו של היטלר ושבו נערכו ישיבות המפלגה הנאצית. הוא נמצא לצד אלפי ספרי קודש שנשדדו מספריות, ותשמישי קדושה רבים ויצירות אמנות שנבזזו מבתים פרטיים. הספר נמצא על ידי הרב הצבאי הראשי של הבריגדה היהודית, הרב יעקב ליפשיץ, וראש מחלקת העלייה בסוכנות היהודית אליהו דובקין.
שנה אחר כך הפקיד דובקין את מסכת הפסחים בידי הרב הראשי האשכנזי של ארץ ישראל, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג, סבו של הנשיא הנוכחי, ומשם הוא עבר לנשיא השישי חיים הרצוג. כעת משפחת הרצוג החליטה כי המקום הראוי והמתאים עבורו הוא יד ושם.

2 צפייה בגלריה
מסכת פסחים בתלמוד
מסכת פסחים בתלמוד
מסכת פסחים בתלמוד הבבלי
(צילום: יד ושם)
"גלגולו של הספר, שנמצא במרתף הבירה של היטלר, מספר במובנים רבים את סיפורה של משפחה, משפחתי, אבל לפני הכול הוא מספר את סיפורה של אומה וסיפורו של עם", אמר הנשיא הרצוג, "עם ששורשיו חזקים ועמוקים יותר מכל אסון. זה סיפור על שואה ועל תקומה, על שבר ועל גאולה, על אבל ועל בנייה".
"הפקדת מסכת פסחים מיוחדת זו ביד ושם, והצגתה בגלריית החזרה לחיים במוזיאון, מקבלות עבורנו משמעות כפולה", אמר דיין, "הן את העברת מורשתנו מדור לדור, היום, מספר ימים לפני חג הפסח – והן את התקומה, החרות והעצמאות שאנו צריכים לזכור ולהזכיר במיוחד בימים אלו. אני מודה לנשיא המדינה ולכל משפחת הרצוג שבחרו להפקיד פריט זה ביד ושם ולחלוק אותו ואת משמעותו עם כל עם ישראל".
פורסם לראשונה: 00:00, 17.04.24