"בגיל 6 שאלתי את אמא אם יש אלוהים. היא ענתה: 'הלוואי והיה'", מספר המוזיקאי דניאל סלומון, בשיחה בתוכנית "אלוהים שלי" ב-ynet radio. במסגרת הפרק הוא שיתף ביחס שלו לאמונה, למסורת ולזהות היהודית, כבן הדור השני לשואה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אימו ברחה דרך אוזבקיסטן והצליחה להינצל מאימת הנאצים. בהמשך הגיעה לפולין, שם פגשה את אביו – והם התחתנו ועלו לארץ בשנת 1957. "אביו של אבא שלי נהרג בהתנגדות הפולנית לנאצים בתחילת מלחמת העולם השנייה, כשהוא בן פחות מ-40", שיתף.
"אבי ובני משפחתו ברחו על אדמת פולין והצליחו להינצל בעזרת תעוזת ליבה של אמא שלו. אחרי המלחמה, אמא שלו התחתנה עם שכן שלה, שלפני המלחמה גר קומה מתחתיה ובשואה איבד את כל משפחתו. הוא היה איש דתי, שהפך לאביו החורג של אבי ולסבא החורג שלי. הדודה של אבי הפכה לנזירה כדי לשרוד, אך לא שבה ליהדות עם תום המלחמה".
1 צפייה בגלריה
דניאל סלומון ויצחק טסלר באולפן ynet רדיו
דניאל סלומון ויצחק טסלר באולפן ynet רדיו
דניאל סלומון ויצחק טסלר באולפן ynet רדיו
על השאלה האם השואה גרמה לאובדן האמונה של הוריו, הוא משיב בשלילה. "הם גדלו בסביבה חילונית, זו הייתה צורת החיים שלהם, ומבחינתם מה שאתה רואה ומה שאתה יודע – קיים; מה שאתה לא רואה – סיפורים דמיוניים".

השורה מההפטרה לא נשכחה

"עליתי לתורה בבר מצווה, כמו רוב חבריי, ונראה לי הגיוני לעלות גם", סיפר סלומון. "היו לנו שכנים דתיים, משפחת ברגר, בבניין שבו גרתי, ברחוב פינסקר בחיפה. הם גרו בקומה הכי עליונה, הכי גבוה וקרוב לשמיים. אב המשפחה לימד אותי את הטעמים, והמשפט הראשון שהוא אמר לי זה 'אתה תראה שכל חייך אתה תזכור את השורה הראשונה של ההפטרה שלך' – וַיִּבְרַח יַעֲקֹב שְׂדֵה אֲרָם וַיַּעֲבֹד יִשְׂרָאֵל בְּאִשָּׁה וּבְאִשָּׁה שָׁמָר (הפטרת פרשת ויצא)".
סלומון דיבר גם על השיר החדש שלו, "חלומות פשוטים", שהתפרסם לאחרונה – ואפילו על המחקר שמגלה כי בכל העולם, ילדים בגילי הגן מקניטים את חבריהם בעזרת אותה מנגינה. הוא גם חשף טיפ שיאפשר להורים להביא ילד מוזיקאי לעולם ("לדאוג שהוא ייוולד אחרי ילד מוזיקאי, או שיהיה לו אח גדול-ארכיטיפי שהוא מוזיקאי").
על "בא מכאב", השיר מתוך אלבום הבכורה שלו שכולל את השורה "אם יש אלוהים בליבי אז למה הוא בורח", הוא סיפר: "אמונה היא לא דבר יציב. היא סימן שאלה. אתה תמיד צריך לשאול את עצמך האם אתה מאמין. אמונה היא בעצם משהו שמאוד מתעתע. צריך לעבוד בו. בשיר הזה ניסיתי לעסוק במקום שממנו אני בא – האם אני מאמין או לא".