בשם הלורד: זו הייתה הפעם הראשונה שהם נפגשו כך פנים אל פנים, מאז נפטר רבם הנערץ, הרב הפרופסור והלורד הבריטי, יונתן זקס זצ"ל (2020-1948), מי שהיה הרב הראשי של בריטניה למעלה משני עשורים. עשרים ושישה אנשי החינוך, ההגות והדת מרחבי העולם התקבצו בירושלים לסמינר הכשרה מיוחד, שיאחד אותם ל"כוח זקס" – כוח המשימה בשמו של הרב, להפצת הגותו בקרב האנושות ובמדינת ישראל בפרט.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כוח זה מבקש לקחת ולהפיץ את תורתו, חוכמתו ומורשתו של אחד מהוגי הדעות הגדולים ביותר ביהדות שחי בינינו עד לפני כשנתיים ונלקח במפתיע. במשך ארבעה ימים, עד ליום ראשון האחרון, הם התמסרו ל"ריטריט" שבו בחנו את הדרכים לממש את קריאתו האלמותית של הרב זקס לדת יהודית שמעורבת בעולם ויודעת לתת מענה של רוח לכאביו ולאתגריו.
4 צפייה בגלריה
‏הרב יונתן זקס ז״ל
‏הרב יונתן זקס ז״ל
‏הרב יונתן זקס ז"ל. זכה להכרה בינלאומית
(צילום: Blake Ezra)
הרב זקס נודע כאחד ההוגים היהודים החשובים והמפורסמים במאה ה-20 ובתחילת המאה ה-21, והוא זכה על כך להכרה בינלאומית. הוא הרבה להרצות ולכתוב על האמונה היהודית בעולם המודרני והיה פעיל בולט לקיום דיאלוג בין-דתי בהשתתפות רבנים ומנהיגים רוחניים בני דתות שונות.
מתוך הבנה כי הדור כעת זקוק לדבריו החיים, קרן מורשת הרב זקס משיקה יחד עם בני משפחתו את מיזם "Sacks Scholar" שבו כשלושים מתלמידיו המובהקים ובהם מנהיגים, מחנכים, רבנים וראשי קהילות יהיו כשגרירים, מנחילי מורשתו, שימשיכו להפיץ בעולם את מסריו ומשנתו של מי שהיה מורה תורה, קול מוסרי ומנהיג של מנהיגים, והותיר אחריו עשרות ספרים שבהם תרופה פילוסופית לכאבי הדור ולתיקונו.

ראשון מאז אברהם אבינו

"הרב זקס לא היה דמות של רב במובן הרגיל שכולנו מכירים, אלא כונה 'הלורד רבאיי פרופסור ג'ונתן זקס'", מתארת ד"ר טניה וויט, מרצה בכירה במדרשת "מתן" לנשים ומלמדת תנ"ך ופילוסופיה יהודית. היא חברה ב"כוח המשימה של רבאיי זקס", וכאחת מתלמידותיו היא נרתמה למשימתו. "מה שהוא הצליח לעשות זה לחבר את העולם האוניברסלי – אפילו החילוני והאתאיסטי – יחד עם הנאמנות לתורה ולהלכה, ולהוציא מהמכלול הזה מסרים ועקרונות שנובעים מהתורה ומדברים לכל האנושות ועונים על דילמות של משבר דת, קהילה ואפילו האקלים".
4 צפייה בגלריה
מימין : הרב גדעון סילבסטר, הרב אביעד תבורי, ד״ר טניה וויט
מימין : הרב גדעון סילבסטר, הרב אביעד תבורי, ד״ר טניה וויט
מימין: הרב גדעון סילבסטר, הרב אביעד תבורי וד"ר טניה וויט. התאבלו על מותו כמו על מות אב
(צילום: אינגריד מולר)
היא סבורה כי תורתו של הרב זקס מדברת לאנשים שונים, מנהיגי עולם ומחנכים בקצוות תבל המוצאים בה מים חיים, גם אם אינם יהודים. "לא אחת סיפרו המלך צ'רלס וראשי ממשלת בריטניה לשעבר כמו טוני בלייר וג'ון מייג'ור שהם קוראים את הרעיונות שלו ומיישמים אותם", וויט מציינת.
גם הרב אביעד תבורי, מי שהיה במשך שני עשורים הרב הראשי של תנועת בני עקיבא באנגליה ועבד לצידו של הרב זקס, הוא חלק מכוח המשימה היהודי החדש. "מאז אברהם אבינו לא היה בעולם אדם שהשפיע והאיר במסר אוניברסלי מתוך דמות תורנית דתית שמבקשת לחבר ולהציג דרך של הגות פילוסופית שרלוונטית לעולם כולו", הוא אומר.

תורה של סובלנות

כחבורה מגובשת של גברים ונשים שלמדו את רזי תורתו ודרכו של הרב זקס מפיו, הם סבורים כי מסריה פונים לכל האומות היום, במיוחד בעולם שנמצא תחת תופעות כמו משבר זהות וערכים מתנגשים. "התורה שהרב הפיץ היא לא תורה שמתחילה ביציאת מצרים, כפי שרבים ביהדות סבורים, אלא בבריאת העולם", מסביר תבורי.
לדבריו, תורת יציאת מצרים הייתה נכונה לשעתה: "ההיסטוריה שלנו במדינה הכריחה אותנו לפתוח בלאומיות ובסיפור יציאת מצרים שהפך אותנו לעם ובמסגרתו הובטחה לנו ארץ ישראל, אבל כעת אנחנו בשלים לשמוע דברים מבחוץ ולהבין שיש פה משהו הרבה יותר גדול. ספר בראשית פונה לכל העולם ויש בו הגות שחסרה היום בעולם, לדעתי, ובטח שבמדינת ישראל שכותבת בימים אלו את הסיפור החדש שלה".
הרב גדעון סילבסטר, שכיהן כרבה של לונדון ועבד תחת הרב זקס, עוסק כיום בלימוד תורה בבתי מדרש שונים ונחשב לנציג הקהילה הבריטית האורתודוקסית בישראל: "הרב זקס לא ידע רק לתת תשובות לשאלות בנות זמננו, אלא שדבריו יצאו מתוך גישה סובלנית שנוצרה מעולמות הפסיכולוגיה, הפילוסופיה והסוציולוגיה שרגליו היו נטועות בהם. הוא הפך את החוכמה הזאת ל'תורה של סובלנות'. הוא ידע לראות למרחקים ולזהות את הבעיה של זמננו במציאות של פנאטיות דתית בעולם ואלימות בשם הדת, וביקש להתוות דרך למורכבות הדתית הלאומית שצריכה להביא לאיחוד בעולם ולא לפירוד".
תורתו של הרב זקס מדברת לאנשים שונים, מנהיגי עולם ומחנכים בקצוות תבל, גם אם אינם יהודים: "לא אחת סיפרו המלך צ'רלס וראשי ממשלת בריטניה לשעבר כמו טוני בלייר וג'ון מייגור שהם קוראים את הרעיונות שלו ומיישמים אותם"
אנחנו יושבים לשוחח ומפליגים יחד בדברים ובכתבים שהותיר אחריו הרב זקס. עיניהם של השלושה מאירות בגעגוע ובהערצה. "אתמול היינו בביקור במוזיאון הסובלנות, ואחד החברים בקבוצה התבדח שרק בישראל הסובלנות יכולה להיות מוצגת במוזיאון", מספר תבורי וחבריו פורצים בצחוק. הוא ממהר להסביר: "בדרך כלל הוגים יהודים מהעולם ובמיוחד דתיים לא מתקבלים בארץ בסובלנות רבה. הגישה הרווחת בישראל היא 'אין לנו מה ללמוד ממך, קודם תעלה לארץ ואז נתייחס אליך'. אני חושב שהגישה בהחלט משתנה, ואחרי פטירתו פתאום יש התעניינות רבה בהגותו ופרויקטים רבים עוסקים ביתר שאת בתרגום ספריו והתאמתם לשפה הישראלית-עברית".
תבורי רואה בכך נקודת אור באבל על פטירת רבו, אבל גם היבט טרגי עמוק: "ההשפעה שלו והעולם שבו פעל היו באנגלית, ורק בסוף ימיו החלו לתרגם את ספריו לעברית. זו טרגדיה גדולה, שבשלב שבו החל את מסעו לתודעה של הציבור הישראלי, הוא נפטר. התחושה שלנו היא שלא הספיק די, שאנחנו לא הספקנו די".
4 צפייה בגלריה
הרב יונתן זקס והמלכה אליזבת
הרב יונתן זקס והמלכה אליזבת
הרב יונתן זקס עם המלכה אליזבת במהלך חנוכה
(צילום: AP)
כאמור, במשך ארבעה ימים נערך הסמינר המיוחד והאינטימי, שהתקיים בשיתוף עם ארגון גשר ובסיוע מנהל החינוך בעיריית ירושלים. בסופו התפזרו חברי המשימה לבתיהם בישראל וברחבי העולם. בהמשך יתכנסו לעוד עשרה סמינרים מקוונים חודשיים, שבהם יפגשו מנהיגים יהודים מרחבי העולם וידברו יחד על נושאי חינוך יהודי, אקדמיה ועוד.
הם פועלים על פי הפילוסופיה של הרב זקס שגרסה כי מנהיגות הופכת למשפיעה וטובה יותר כשהנושאים בה מבקשים להיות אנשים טובים יותר ואדיבים יותר, ולהשיג כך את ההשפעה על הציבור. "מה שעלה מתוך הסמינר המשותף שלנו כאן הוא שהאתגר הגדול שהצבנו הוא להכיר את הרב זקס למדינת ישראל, כי המציאות כיום דורשת מנהיגות אחרת והגות שונה", מוסיף הרב תבורי. הוא מסביר כי במידה רבה הקדים הרב זקס את זמנו, כאשר דיבר על משברי זהויות ולאומיות והתשובות למשברים אלו, בזמן שעדיין לא עסקו בהם בישראל.
כעת, בין השאר על רקע המחאות הפוליטיות הנרחבות בין ימין לשמאל בשאלות של דמוקרטיה, זכויות הרוב והמיעוט, שלטון ומערכת המשפט, זה הזמן לחזור לכתביו ולזהות את הרלוונטיות הגדולה שלהם. "המשבר הזה מביא למחשבה: מה הלאה ולאן אנחנו הולכים אחרי שבנינו מדינה? הכתבים שלו עוסקים הרבה בשאלות מה זה להיות יהודי, מה זה עם ישראל, מה הזהות של היהודי כלפי העולם והקשר בין העולם היהודי לעולם הרחב. עד לשנים האחרונות לא היה לנו כאומה זמן לעסוק בזה, כי בנינו מדינה ונאבקנו על הקיום שלנו. הרב זקס התווה בהגותו לאן המדינה הזאת צריכה ללכת, מה הקשר שלה עם העולם ואיפה אנחנו נמצאים במרחב של האוניברסליות. בהגות היהודית לא היה אף אחד שעסק בזה עד אז".
"ההשפעה שלו והעולם שבו פעל היו באנגלית, ורק בסוף ימיו החלו לתרגם את ספריו לעברית. זו טרגדיה גדולה, שבשלב שבו החל את מסעו לתודעה של הציבור הישראלי, הוא נפטר"
בערב ראש השנה תשפ"א אמר הרב זקס לעוזריו שהוא לא יכול להמשיך וחש עייפות וכאב. הוא עבר סדרת בדיקות ואובחן כחולה בסרטן. חודש בלבד חלף מאז התוודע לבשורה הקשה ועד פטירתו, בגיל 71, ב-7 בנובמבר 2020, כ' במרחשוון תשפ"א. "ידענו ממש זמן קצר לפני פטירתו שהוא חולה", מציין תבורי.
הרב גדעון סילבסטר מוסיף כי "זה היה שוק עבורנו שהתבקשנו פתאום להתפלל עליו. הוא היה איש צנוע מאוד ושמר מאוד על הפרטיות שלו". הבשורה על מותו הכתה אותם בתדהמה והם התאבלו עליו כאילו היה אב עבורם: "זה היה במוצאי שבת, וכששמעתי על הבשורה בכיתי והילדים שלי היו המומים ולא הבינו. אבי נפטר שנתיים לפני כן, והם לא הבינו למה שוב אני בוכה על אדם שבכלל לא היה אבא שלי".
אז מדוע לקח לכם שנתיים לצאת לדרך עם כוח המשימה המיוחד שהקמתם? הרב אביעד תבורי: "לקח זמן ועוד לוקח זמן לחשוב מה הלאה, וגם בסמינר כולנו ישבנו וחשבנו הרבה מה עלינו לעשות הלאה ואיך מדייקים את הכיוון ואת המסרים שאנחנו מבקשים להעביר מדברי הרב. גם כעת, אנחנו יודעים שנידרש למחשבה ולעצה משותפת, איך אפשר לקחת את הרעיונות וההגות שלו וליישם אותה הלאה". ד"ר טניה וויט מוסיפה כי "מורשת אי אפשר לבנות בשנה, זה לוקח זמן".
"המשבר הפוליטי הזה מביא למחשבה מה הלאה ולאן אנחנו הולכים אחרי שבנינו מדינה. הכתבים שלו עוסקים הרבה בשאלות מה זה להיות יהודי, מה זה עם ישראל, מה הזהות של היהודי כלפי העולם והקשר בין העולם היהודי לשאר"
בהספד שנשא במלאת חודש לפטירתו של הרב זקס, סיפר המלך צ'רלס על המכנה המשותף ("אנחנו בני אותו גיל, נולדנו בשנה שבה נוסדה מדינת ישראל") ועל הידידות העמוקה ביניהם: "הרב זקס נגע בחייהם של אינספור אנשים בזכות החוכמה האינסופית שלו ועמדתו המוסרית, שבעולמנו המבולבל הייתה נדירה כל כך", תיאר המלך צ'רלס. הוא הסביר כי "באמצעות הרצון שלו ללמוד והכישרון הבלתי ייאמן שלו לספר סיפור, הוא הגדיר את האתגרים וההכרעות המוסריים שעומדים בפני החברה שלנו. הוא דיבר על נושאים שונים תוך שהוא מצליח לחצות את גבולות המגזר והדת, מעבר לדורות ולגילים. הוא לימד אותנו כיצד להאזין לאחרים וללמוד מהם בלי להתפשר על עקרונות. הוא לימד אותנו להעריך את השותפות שלנו בחיי השגרה של האומה, ויותר מכול הוא לימד אותנו לכבד את ההרמוניה שביצירת האל".
4 צפייה בגלריה
מעגלי שיח לזכר הרב זקס
מעגלי שיח לזכר הרב זקס
מעגלי שיח על מורשת הרב זקס
(צילום: יונית שילר)
שלושת בני שיחי משוכנעים שאין דרך טובה יותר לסכם את מפעל חייו של רבו האישי של מלך אנגליה, אלא בדבריו. לפני הפרידה והיציאה למסע בשליחותו של הרב זקס ובאורו, ביקשה אלמנתו לצייד את תלמידיו ונושאי משנתו בתפילה להצלחתם. "אני ומשפחתי מעריכים כל כך את המחנכים הנפלאים האלה, שבאו מרחבי העולם ומחויבים להעביר את תורתו של בעלי היקר", אמרה לנו איילין. "הם ודאי יוכלו לחלוק את תורתו עם עוד אנשים, במיוחד עם הדור הבא, ולהוסיף עוד על מורשתו והשפעתו".