"ט"ו באב הוא לא חג האהבה", מצהיר הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צֹהר (63), ומי שחיתן לאורך השנים אלפי זוגות. "לכל היותר זהו חג הדייטים, אבל בטח שזה לא הגרסה היהודית של 'ולנטיין דיי', בגרסה הממוסחרת שלו".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אבל מה רע באהבה? "לא רע, להפך; על פי התפיסה היהודית, לאהבה בנישואים יש תפקיד חשוב. בתנ"ך יש אזכורים רבים לאהבה בין בני זוג, וכבר בספר בראשית מסופר על יצחק: 'וַיִּקַּח אֶת רִבְקָה וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה וַיֶּאֱהָבֶהָ'. השאיפה היא רק לחבר את האהבה עם נישואים".
5 צפייה בגלריה
בנות ישראל מחוללות בכרמים
בנות ישראל מחוללות בכרמים
בנות ישראל מחוללות בכרמים. לא נחטפו בניגוד לרצונן
(ציור: Shutterstock)
בניגוד לחגים "אמיתיים" כמו פסח או סוכות, שעליהם נכתבו אינספור מילים בתנ"ך, בתלמוד ובספרי ההלכה, ט"ו באב מוזכר כמועד מיוחד בזכות טקסט קצר מהמשנה שנכתב לפני קרוב ל-2,000 שנים, ובו נאמר כי "לא היו ימים טובים לישראל כחמישה-עשר באב וכיום הכיפורים". בהמשך של הציטוט, מתואר במשנה ובתלמוד כיצד בנות ירושלים היו יוצאות בתאריכים האלה בבגדים לבנים, כדי לרקוד בכרמים, במטרה למצוא שידוך.
"בספר שופטים מופיע פסוק שבו מוזכר 'חג ה' בשילה מימים ימימה', וככל הנראה מדובר על מנהג קדום בט"ו באב שבו הנשים היו חוגגות, רוקדות ומחפשות חתן", מסביר הרב סתיו.
5 צפייה בגלריה
אהבה
אהבה
"על פי התפיסה היהודית, לאהבה בנישואים יש תפקיד חשוב"
(צילום: Shutterstock)
אני מבין למה לרקוד ולחפש שידוך בט"ו באב, אבל ביום כיפור, התאריך הקדוש בשנה? "התפיסה הדתית של זוגיות היא של דבר קדוש, ולכן יום כיפור הוא תאריך מושלם לחיפוש זוגיות. כמו שמציינים ביום הזה את הברית בין אלוקים לעם ישראל, חתונה היא ברית בין אדם לאשתו.
"למעשה בגמרא מתוארים שישה אירועים חשובים שהתרחשו בט"ו באב ומהווים סיבה לשמוח בתאריך זה. אירוע מרכזי קשור לעובדה שבניגוד לתקופת התורה שבה ב-12 השבטים של עם ישראל הנשים היו מתחתנות רק עם גברים מאותו שבט שלהן, בתקופת השופטים הייתה שנה אחת שבה בט"ו באב נקבע כי מותר להתחתן בין השבטים. בתלמוד גם מוזכר שבט"ו באב, אחרי התקופה שבה היה חרם על שבט בנימין בגלל אירוע 'פילגש בגבעה', התירו להינשא גם עם בני שבט בנימין, וזו עוד סיבה לכך שזה הפך למועד משמח".
התיאור הוא שבני בנימין חטפו להם נשים. זה לא נשמע כמו אהבה, אלא כמו נישואים בכפייה. "כל מי שיצאה לחולל בכרמים רצתה 'להיחטף' ולהתחתן, ובוודאי שלא כפו על אישה להתחתן. זה המקום להזכיר כי בניגוד לחוק האנגלי, שבו רק במאה שעברה נקבע כי לגבר אסור לכפות יחסי אישות על אשתו והדבר מהווה אונס, על פי ההלכה היהודית כבר יותר מאלף שנים אסור לגבר לכפות על אשתו יחסים. נוסף על כך, כבר במאה ה-11 רש"י קבע כי ההורים אינם יכולים לכפות על בתם נישואים לגבר והיא חייבת להסכים לכך".

להקדים תרופה למכה

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, קרוב למחצית מהנישואים בישראל מסתיימים בגירושים. בחו"ל המצב גרוע עוד יותר. הרב סתיו משוכנע כי חלק מהאשמה טמון בתפיסה השגויה של אהבה ונישואים בכלל, ושל ט"ו באב כחג האהבה בפרט.
5 צפייה בגלריה
חתונה יהודית
חתונה יהודית
השאיפה ביהדות היא לחבר את האהבה עם נישואים. חתונה
(צילום: Shutterstock)
"מוסד הנישואים מאותגר מאוד בכל העולם, וגם בארץ", לדבריו. "יש לכך מספר סיבות ובהן חוסר יכולת להחליט, רצון להימנע ממחויבות, יכולת לנדוד בעולם בקלות, חוסר רצון להתקבע ורצון להיות חופשי ומשוחרר. לכך צריך להוסיף את העובדה שבתרבות העולמית מקדמים באופן אינטנסיבי את התפיסה שרואה מערכות יחסים בין המינים כסיפוק צרכים, ולא כרצון לכרות ברית בין בני הזוג".
"כלומר, ברית נישואים היא אופציה לבני זוג, אבל לא האפשרות היחידה", הוא מסביר. "לעומת זאת, התפיסה היהודית היא שאין ערך לקשרים חברתיים שלא מיועדים להסתיים בברית. בישראל מוסד הנישואים מתמודד עם אתגר נוסף – החשש של אנשים להתחתן ברבנות, בגלל הקושי להתגרש לאחר מכן".
5 צפייה בגלריה
זוג בטבע
זוג בטבע
"לאהוב זה לא להתמקד במה שאתה לוקח, אלא הנכונות להעניק ולתת זה לזו"
(צילום: Shutterstock)
אז מה עושים ב"צהר" כדי למנוע את זה? "צהר כמובן לא יכולה להיאבק בכל המגמות העולמיות", אומר הרב סתיו בחיוך, "אבל אפשר לסייע בשני מוקדים מרכזיים. במסגרת מיזם הנישואים של צהר שהחל בשנת 1996 התחתנו עד כה כ-60 אלף זוגות. קודם כול עושים הכנה לחתונה, בזמן שבו הרוב המוחלט של הצעירים בישראל לומדים בתקופת התיכון רק על אמצעי מניעה. בהכנות שאנחנו עושים לזוגות יש המון מאמצים כדי להסביר למה נכון להתחתן ואיך ליצור זוגיות בריאה, כולל החובה של הגבר לדאוג לסיפוק של האישה מהיחסים.
"אשר לחשש ולהימנעות מפני נישואים ברבנות בגלל הקושי להתגרש, אנחנו מקדימים תרופה למכה, ומעודדים חתימה על 'הסכמאהבה' – הסכם קדם נישואים שנועד לצמצם אפשרות של סרבנות גט".

חובה לקנות תכשיט לאישה?

במענה לשאלה האם שומרי מצוות פטורים מה"חובה" של קניית פרחים או שוקולדים בצורת לבבות בט"ו באב, הרב דוד סתיו מתחמק באלגנטיות ומבהיר: "ההלכה מחייבת את האדם לקנות מתנות של בגדים ותכשיטים לאשתו, בשלושת הרגלים – פסח, שבועות וסוכות. אבל לשמח את האישה – החובה הזו קיימת כל השנה".
5 צפייה בגלריה
מתנות לכבוד ולנטיין דיי
מתנות לכבוד ולנטיין דיי
"החובה על הגבר לשמח את האישה קיימת כל השנה"
(צילום: Shutterstock)
הוא מציין כי "בספר דברים יש פסוק שקובע כי בשנה הראשונה לאחר החתונה, הגבר פטור משירות צבאי: 'כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה חֲדָשָׁה לֹא יֵצֵא בַּצָּבָא... נָקִי יִהְיֶה לְבֵיתוֹ שָׁנָה אֶחָת וְשִׂמַּח אֶת אִשְׁתּוֹ'. הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל היה אומר בהומור: 'נָקִי יִהְיֶה לְבֵיתוֹ שָׁנָה אֶחָת – הפטור מצבא הוא רק לשנה, אבל שִׂמַּח אֶת אִשְׁתּוֹ – את זה חייבים לקיים כל השנה לאורך כל שנות הנישואים'".
לדבריו, "זה גם המסר המרכזי של ט"ו באב בכל מה שקשור לאהבה. בדיוק כמו שמישהו אומר שהוא 'אוהב דגים' – אתה לא אוהב דגים, אתה אוהב את עצמך ואתה מעדיף דגים. אנחנו צריכים לשנות את התפיסה לגבי האהבה של בני זוג: לאהוב זה לא להתמקד במה שאתה לוקח, אלא הנכונות של הגבר והאישה להעניק ולתת זה לזו, וממילא להיות מחויבים".