גם ב-2023, הראש היהודי ממציא לנו פטנטים – וחלקם נועדו באופן ספציפי להקל על חייהם של יהודים שומרי מצוות. ממוצר שמרחיק את הסירים מהפלטה בשבת, דרך שלט שמתאים במיוחד לשבתות שצמודות לחגים – ועד לחולצה אלגנטית שהיא גם ציצית: אלה הגאדג'טים החדשים שכדאי להכיר.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

הפתרון לבעיות הפלטה

אבישי שושני עובד בהייטק, וכמו רוב הדתיים, גם הוא מחמם אוכל בשבת על פלטה. "בוקר שבת אחת התעוררתי, וכרגיל הלכתי להניח את האלתור הקבוע שלי (כדי שהאוכל לא יהיה מונח ישירות על הפלטה, מסיבות הלכתיות או כדי שהוא לא יישרף, י"ט) – פלטה של פח. כשהנחתי אותה על פלטת השבת הבנתי כמה זה לא הגיוני וחשבתי שלא יכול להיות שאין לזה פתרון. הרי כל מי שמשתמש בפלטה בשבת צריך משהו כזה".
שושני גמל בליבו לעשות מעשה: "החלטתי שבמוצאי השבת אחפש אם יש מוצר שפותר את הבעיה הזו. אם יש – אני קונה, ואם אין – אני עושה". הוא גילה שאין מוצר כזה, אבל יש הגבלות הלכתיות שקשורות לחימום האוכל בשבת. "התחלתי בשיחות עם גיסי, שהיה אז רב צבאי, כדי להבין מה אפשר לעשות ומה לא. בהמשך דיברתי עם אחי הגדול אמיר, וצירפתי אותו כשותף למיזם".
5 צפייה בגלריה
"על-פלטה". במקום לאלתר
"על-פלטה". במקום לאלתר
"על-פלטה". במקום לאלתר
(צילום: יח"צ)
"התחלנו במסע ארוך ומרתק, שבמהלכו יצרנו אב-טיפוס בכמה גרסאות – עד שהגענו למוצר הנוכחי – 'על פלטה', שאותו ייצרנו בצורה מרוכזת, ויצאנו לשוק", הוא מספר. "לקחנו את המוצר לבדיקה של המכון המדעי-טכנולוגי להלכה בירושלים, וכן למספר לא מבוטל של רבנים נוספים, כדי לבדוק אותו מבחינה הלכתית. מכולם קיבלנו אישורים הלכתיים שונים, שחלקם מוצגים באתר".
מה קרה בהמשך? "מכרנו אלפי יחידות מהמוצר (שעולה 139 שקלים), רובן המכריע במכירה ישירה ללקוח, והדבר היפה הוא שרוב מכריע מהלקוחות, אחרי שקנו לעצמם ונהנו – קונים גם לילדים, להורים, לחברים וכו'. יום אחד קיבלנו טלפון מהרב יוסף אלנקווה, הרב של גוש קטיף ותלמידו של הרב מרדכי אליהו. הוא ביקש שנביא אליו את המוצר לבחינה, ואחי נסע אליו. לאחר שניסה אותו, הוא אמר לאחי שיש שני יהודים בשמיים שעשינו להם נחת רוח גדולה – החזון איש, והרב מרדכי אליהו. זה הדבר המשמעותי ביותר הקשור לעל-פלטה שיכולנו לשמוע".

השלט הייעודי לשבתות וחגים

בכל בית של שומרי מצוות שיש בו מזגן, יש שעון שבת שמפעיל את המכשיר ומכבה אותו. הבעיה היא בעונות מעבר, כשמזג האוויר משתנה ולא יציב – צריך לקבוע מראש טמפרטורה ועוצמה. אז יש מי שמכוונים לטמפרטורה נמוכה וקופאים מקור בלילה – או כאלה שמכוונים לטמפרטורה גבוהה יותר ומזיעים ביום. אם יש חג ושבת צמודים, הבעיה עוד יותר מסובכת, כי יכול להיות יום אחד שבו צריך מזגן, אבל לפי התחזית ביום השני יהיה נעים ואז מתרגזים מבזבוז החשמל.
5 צפייה בגלריה
שלט שבת למזגן. מאפשר תזמון של הפעלת המכשיר למשך מספר ימים
שלט שבת למזגן. מאפשר תזמון של הפעלת המכשיר למשך מספר ימים
שלט שבת למזגן. מאפשר תזמון של הפעלת המכשיר למשך מספר ימים
(צילום: יצחק טסלר)
עמית שמיס ומאיר פדידה הם חברי ילדות שבמשך שנה וחצי עמלו על פטנט בשם "שלט שבת". "בכל תוכנית אפשר לשנות טמפרטורה, אוורור, חימום או קירור. יש עד שש תוכניות ליום וכל תוכנית יכולה לפעול למשך יום אחד או יותר", מסביר פדידה. "מעבר לזה, אין ניתוק של המזגן מהחשמל בכל כיבוי או הפעלה, מה ששומר על אורך חיי המזגן. זה גם דגם אוניברסלי שמשמש כשלט נוסף למזגן, ואין צורך בטלפון חכם כדי לתפעל את זה". המחיר של החפיץ הוא 129 שקל, ופדידה מציין שהמוצר הוא בהשגחת הרב אריה שטרן.

חולצה אלגנטית וציצית – במוצר אחד

מיקול בנחמו-נמדר מגדירה את עצמה "אמא מסורה, עובדת, פעילה ואוהבת" שמנסה לפעול כמיטב יכולתה כדי "לעשות את החיים קלים וטובים יותר". זו בדיוק הסיבה לכך שהיא הקימה את חברת KalYehudi ("קל יהודי") שמשווקת חולצות ציצית. למען האמת, כבר שנים רבות שיש בשוק גופיות-ציציות ואפילו טי-שירט ציצית. אבל בנחמו-נמדר הלכה צעד אחד קדימה, ועיצבה חולצות לבנות וחגיגיות בגזרת פולו וגם בגזרת אוקספורד עם כפתורים, שאיתן אפשר ללכת בשבתות ובחגים לבית הכנסת.
5 צפייה בגלריה
חולצת ציצית של "קל יהודי"
חולצת ציצית של "קל יהודי"
חולצות ציצית של "קל יהודי"
(צילום: יצחק טסלר)
בשולי החולצה יש ציציות כשרות, ובצדדים יש חתך שנסגר עם כפתורי תיק-תק, מה שהפך את החולצה הזו לציצית כשרה למהדרין. חולצת פולו עולה 100 שקל, וחולצת שבת 130 שקל. שתיהן, אגב, עשויות 100% כותנה איכותית, שמותאמת לקיץ החם בישראל.
"קל-יהודי נולד מהרצון שלי לעזור לאימהות אחרות כמוני, והמטרה שלי היא להפוך את החיים לפשוטים", היא מצהירה, "יצרנו למשל פטנט של כיסים בשולי החולצה כדי להכניס לתוכם את הציצית. לילדים זה יותר נוח, זה מתאים גם לגברים בחו"ל שלא רוצים‏ ‏להראות ש‏הם לובשים ציצית – וזה גם נוח לאימהות שעושות את הכביסות".

⁦הקופסה שמתאימה את עצמה לתפילין

כל מי שמניח תפילין מדי יום עלול לחוות התקפת עצבים קלה, כשאחת מקופסאות הפלסטיק שבהן מאחסנים את התפילין מתבלה ונשברת. בחנויות אפשר למצוא לפעמים קופסה קצת גדולה שבתוכה התפילין מתנדנדות ועלולות להישחק. אפשרות נוספת היא שהקופסה קטנה מדי, ואז נאבקים מדי יום בזמן קיפול התפילין.
5 צפייה בגלריה
מכסה הפלא לתפילין
מכסה הפלא לתפילין
מכסה הפלא לתפילין
(צילום: יצחק טסלר)
מי שהחליט לפתור את הבעיה אחת ולתמיד הוא ברוך אמינוב (50) מתל אביב, שהמציא את "מכסה הפלא" – מעין קופסת פלסטיק שבתוכה ספוג המתאימה את עצמה לגודל התפילין. הערכה, שעולה 68 שקלים, כוללת שתי קופסאות שבכל אחת מהן מראה קטנה, שבעזרתה אפשר לוודא שהתפילין של ראש מונחות במקום. במוצר יש פתחי אוורור גדולים, עיצוב שמונע החלקה של הרצועות מהקופסה וגם סוגר מיוחד שמונע מצב שבו הקופסה נפתחת מעצמה והתפילין נופלות (מה שעלול להסתיים לא רק בנזק כספי, אלא גם בחובה הלכתית לצום).
"יש לנו מכון סת"ם וחנות לתשמישי קדושה, ואנחנו עוסקים בתפילין ובמזוזות למעלה מ-20 שנים", מספר אמינוב, "הרצון היה גם לייפות את המכסים, כדי לכבד את התפילין במכסים לא סטנדרטיים, בצבעים מרהיבים וגם בדוגמאות מיוחדות על המכסים – כמו למשל כיתוב 'האש שלי' ואיור של הכותל. זה מתאים במיוחד לילדי בר מצווה, כדי שכבר בתחילת דרכם יתחילו ברגל ימין".

כיפות בניחוח של פעם

רחלי קרמר (34) סורגת כיפות למשפחה ולחברים מאז שהייתה תלמידה בבית הספר יסודי. "לא הסכמתי לקחת כסף, באמירה שזה סוג של מצווה – הם ילכו עם כיפות על הראש, אז אני את שלי עשיתי", היא נזכרת. "במשך שנים חבר ממש טוב ישב עליי ודחף שאתחיל למכור, כי כולם תמיד שואלים אותו מאיפה הכיפות ואיך אפשר להשיג אותן. בתקופת הקורונה החלטתי שהגיע הזמן לנסות לפתוח את זה לקהל".
5 צפייה בגלריה
כיפות בסגנון רטרו
כיפות בסגנון רטרו
כיפות בסגנון רטרו
(צילום: יצחק טסלר)
למותג של קרמר קוראים "KipHot" (חפשו בפייסבוק ובאינסטגרם). מה שמיוחד אצלה זה שהיא מסוגלת לסרוג כיפות עם דוגמאות מהסוג שהיה פופולרי בציבור הדתי-לאומי לפי שלושה וארבעה עשורים. "הראשון שפנה אליי ביקש לשחזר כיפה, ובערך שנה אחר כך ביקש שוב את אותה כיפה", היא מסבירה. "השני הוא בעלה של חברה ממש טובה של אמא שלי. הוא חבש בחגים את הכיפות של אבא שלו שנפטר, אלא שהכיפות הפכו למרופטות והוא ביקש ממני לשחזר אותן".
קרמר מוכרת גם כיפות בסגנון הישן וגם על פי הזמנה, עם התאמה מבחינת צבע, גודל ודוגמה, כולל אפשרות לתוספת של שמות או סיסמאות, במחיר של 80-50 שקל לכיפה.