שום דבר לא הכין את הרולד רוד, עובד הפנטגון הוותיק, לכך שהוא עומד למצוא אוצר יהודי. רוד, שנחת בבגדד כחלק ממשלחות משרד הביטחון האמריקני בשנת 2003, בעת הפלתו של הרודן סדאם חוסיין, שימש כמומחה לעולם המוסלמי ויועץ בתחום.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עם הגעתו לבגדד הוא קיבל שיחת טלפון מפתיעה מראש האופוזיציה העיראקית בזמנו, שאיתו היה בקשר מספר שנים עוד לפני כניסת הכוחות האמריקניים. "הוא היה על הקו ואמר לי לבוא בדחיפות אל בניין המוחברת', המודיעין העיראקי. הגעתי למקום והתברר שאיש מודיעין עיראקי חצה את הקווים והוא מוכן לספר לנו מה יש בתוך הבניין. האיש הזה היה אחראי על האגף היהודי של המודיעין ואנחנו בכלל לא ידענו שקיים אגף כזה. ידענו שהם כמובן אוספים חומרים על ישראל, אבל לא ידענו שגם עבור היהודים יש להם אגף נפרד, ושהוא כולל גם ארכיון מיוחד מאוד".
5 צפייה בגלריה
איסוף החומרים בארכיון בעיראק
איסוף החומרים בארכיון בעיראק
איסוף החומרים בארכיון בעיראק
(צילום: הרולד רוד)
5 צפייה בגלריה
ספר תורה שנמצא בארכיון בעיראק
ספר תורה שנמצא בארכיון בעיראק
כיסוי לספר תורה שנמצא בעיראק
(צילום: הרולד רוד)
הקבוצה הקטנה נכנסה לתוך הבניין וירדה למרתף, שם התגלה האוצר: ארכיון ענק של ספרי תורה, סידורים, מגילות קלף, תעודות ומיצגים על יהודי עיראק ועוד חומרים נדירים רבים.
למה העיראקים בכלל אספו את החומרים האלה כל השנים? "האמת היא שעד היום זה לא ברור לגמרי. חשוב לזכור שכאשר יהודי עיראק עזבו את המדינה בשנות ה-50 הם יצאו כמעט בידיים ריקות, ומרבית החומרים וספרי הקודש רוכזו באזור עזרת הנשים באחד מבתי הכנסת האחרונים שעוד פעלו או נשמרו בפרבר של בגדד, שבו הייתה בעבר קהילה יהודית ענפה. על פי אחת העדויות, ביום אחד, בשנת 1984, הגיעו לפתע באמצע הלילה שתי משאיות גדולות אל בית הכנסת ולקחו איתן את כל הארכיון היהודי. כנראה מאז ועד שמצאנו אותו הוא היה בבניין של זרוע המודיעין ונשמר שם".

הטיל פגע, אבל לא התפוצץ

רוד, יהודי אשכנזי ממוצא ליטאי, הבין מיד מה עומד מולו: ההיסטוריה והקדושה של יהדות עיראק. הבעיה העיקרית נבעה מסוג של נס אחר – טיל אמריקני שפגע בבניין המודיעין, אך לא התפוצץ, מה שמצד אחד הותיר את הבניין שלם, אך מצד שני פגע בתשתיות המים וגרם להצפה בקומות התחתונות, בין השאר במקום שבו אוכסן הארכיון.
"מצאתי את עצמי מתבוסס במים עד המותניים כשמסביבי צפים ספרי קודש ומגילות. הבנתי שצריך לפעול מהר לפני שהכול יירקב במים", מסביר רוד.
5 צפייה בגלריה
הטיל שפגע במבנה הארכיון בעיראק
הטיל שפגע במבנה הארכיון בעיראק
הטיל שפגע במבנה הארכיון בעיראק. גרם להצפה במרתף
(צילום: הרולד רוד)
5 צפייה בגלריה
ספרי תורה וסידורים מתייבשים בשמש
ספרי תורה וסידורים מתייבשים בשמש
רוד מול ספרי תורה והסידורים שמתייבשים בשמש
(צילום: צוות הפנגטון)
הוא פנה מיד לאנשי הצבא האמריקני, אך לא זכה לשיתוף פעולה. מי שנחלץ לעזרתו היה ראש האופוזיציה העיראקי, שסייע לו להשיג כמה משאבות כדי להתחיל לרוקן את המים. "אני לא מומחה בשיקום ובייבוש מסמכים, ולכן פניתי טלפונית לגורמים בספרייה הלאומית בישראל, שהתחילו להעביר לי הנחיות איך לייבש את ספרי התורה ואת המסמכים כדי שנוכל להציל אותם. בשלב מסוים הבנתי שאני זקוק לעזרה בשטח, ופניתי לנתן שרנסקי שהתלהב מהסיפור. הוא שאל איך אפשר לעזור ואמרתי לו: תרים טלפון לחבר שלך, דיק צ'ייני, שהוא במקרה סגן נשיא ארצות הברית. מצ'ייני ביקשנו שידבר על הנושא עם מזכיר ההגנה דונלד ראמספלד, ותוך זמן קצר פתאום התחלתי לקבל עזרה. כשאמריקנים נכנסים לאירוע הכול מתחיל לתקתק – החומרים נשמרים, נארזים ונלקחים בקירור לקראת טיסה לארה"ב. אחרי כמה ימים כל הארכיון המריא לטקסס ומשם למחלקת שיקום מקצועית בוושינגטון".

פרשנויות נדירות של התלמוד

החומר הנדיר הגיע סוף-סוף לאנשי מקצוע, אשר השקיעו חודשים בשיקום המסמכים וסריקתם לאמצעים דיגיטליים. מלבד שימור המסמכים, המטרה העיקרית הייתה להעלות את החומרים לרשת כדי שלחוקרים וליהודים יוצאי עיראק תהיה נגישות אליהם.
5 צפייה בגלריה
איסוף החומרים בארכיון בעיראק
איסוף החומרים בארכיון בעיראק
איסוף החומרים בארכיון בעיראק. הועברו לשיקום בוושינגטון
(צילום: הרולד רוד)
לדברי רוד, "המחקר נמשך עד ימינו. כל הזמן מגלים עוד מסמכים ועוד פרטים שלא היו ידועים בעבר. הם מצאו למשל ספרי תלמוד עם הערות בכתב של הרבנים הגדולים של המאה ה-19. כמובן ידעו מיהם הרבנים, ושמם היה מוכר לאנשי הקהילה, אבל למצוא הערות ופירושים, זה דבר נדיר ביותר. נמצאו גם פרטים רבים על אנשי הקהילה עצמם, כמו תעודות של בוגרי בית הספר היהודי ואפילו תמונות. באחד המקרים, חבר טוב שלי ממוצא עיראקי, שעזב יחד עם משפחתו בשנות ה-70 את המדינה, ביקר בתערוכה בארה"ב שהציגה חלק מהממצאים ומצא תעודות של בית הספר שלו. הוא התרגש מאוד, כי הם עזבו את עיראק בלי כלום, ולא נותר לו שום דבר מהמורשת שלו, והנה פתאום, באמצע ארה"ב, הוא מוצא עדות למה שהיה בילדותו".
איפה נמצא הארכיון היום? "החומר הועלה לאינטרנט וכולם יכולים לצפות בו, אבל מבחינה פיזית הוא עדיין בוושינגטון. באופן עקרוני יש איזו בעיה חוקית עם החומר הזה. לפי החוק הבינלאומי אם מדינה פולשת למדינה אחרת, כל החומר שנמצא והמורשת התרבותית צריך להיות מוחזר למדינה שאליה פלשו. מצד שני, זה חומר ששייך לקהילה היהודית העיראקית, שהיא כבר לא נוכחת היום בעיראק. לכן, לדעתי זה צריך להיות מועבר למוזיאון למורשת יהדות בבל שנמצא בישראל, שמרכז היום את התיעוד והארכיון של יהדות עיראק. אני מקווה שזה עוד יקרה בהמשך, כי אומנם אפשר לראות הכול באינטרנט, אבל אין תחליף ליכולת של יוצאי עיראק לגעת ולראות מקרוב את המסמכים והספרים שמהווים את המורשת האישית שלהם".
"בשלב מסוים הבנתי שאני זקוק לעזרה בשטח, ופניתי לנתן שרנסקי שהתלהב מהסיפור. הוא שאל איך אפשר לעזור ואמרתי לו: תרים טלפון לחבר שלך, דיק צ'ייני, שהוא במקרה סגן נשיא ארה"ב. מצ'ייני ביקשנו שידבר על הנושא עם מזכיר ההגנה דונלד ראמספלד, ותוך זמן קצר פתאום התחלתי לקבל עזרה"
מה דעתך על מה שקורה היום בעיראק? האם יש לה סיכוי לתקומה? "צריך לבחון את המצב לא בעיניים מערביות, אלא דרך פריזמה ערבית-מוסלמית. זאת אחת הטעויות של האמריקנים, שניסו לבנות שם סוג של ממשל אחרי המלחמה, אבל לא הבינו את המצב האמיתי בשטח. מה שחשוב שם הוא המשפחה שלך והחמולה שאליה אתה שייך. כרגע אנחנו רואים שם מלחמת שבטים ארוכה, ועד שלא יהיה מנצח חד-משמעי המדינה לא תוכל להתקדם. בעולם המוסלמי צריך מנהיג אחד חזק שיכתיב את התנאים שבמסגרתם יחיו המנצחים והמפסידים, ועד שזה לא יקרה המצב הנוכחי ימשיך להתקיים".
  • ד"ר הרולד רוד יעביר הרצאה בנושא "הארכיב של יהודי עיראק" במרכז מורשת יהדות בבל בתאריך 29.8