בני עדות המזרח החלו באמירת "סליחות" כבר בתחילת חודש אלול, ובמוצאי שבת הצטרפו האשכנזים לומר את הפיוטים והתפילות שנאמרים מדי לילה, עד לערב יום כיפור. כאן ב-ynet הבאנו בשידור חי כמה מאירועי הסליחות המיוחדים.
ערב הסליחות הגדול יצא לדרך ב-20:00, כששידרנו מנמל תל אביב את אירוע "שרים סליחות עם בית תפילה ישראלי". בשעה 23:30 שידרנו מבנייני האומה שבירושלים את אירוע "סליחות ראשונות" עם יצחק מאיר בליווי כלי נגינה. משם עברנו לבית הכנסת "רננים" בירושלים, כדי לשמוע סליחות בסגנון ובנוסח של "הרבי המרקד" שלמה קרליבך, ובליווי כלי נגינה.

"הלב מתעורר בחלל בית הכנסת"

בבית הכנסת רננים העברנו בשידור חי סליחות עם המוזיקאי זלמן שטוב. לדבריו, "אם מתבוננים על תפילה אפשר לראות שיש בה פרדוקס: מצד אחד מטרתה לחבר, ומצד שני שמים בפינו מילים קבועות שאחרים החליטו שהן-הן המילים הנכונות. כיצד אפשר להתמודד עם בעיה כזאת? אחת הדרכים היא תפילה מוזיקלית. השירה נותנת נופך דרמתי, מערבלת את הטקסט יחד עם הנפש, ופתאום יש לנו את המקום שלנו בתוך המילים שלהם".
ומה היתרון בסליחות בשילוב כלי נגינה? "סליחות מוזיקליות מקבצות יחד מאות אנשים שרוצים להרגיש, אבל לא יודעים איך. הטקסטים של הסליחות מלאים בפזמונים שאם לא למדנו אותם והשקענו מחשבה רצינית בהבנת משמעות המילים, הרי שקראנו טקסט, צעקנו קצת באישון ליל או באישון בוקר, והמשכנו הלאה למיטה המזמרת.
"אז נכון, גם בסליחות כמו שאני עושה – המוזיקליות – עדיין הטקסט נעלם ומי שרוצה להבין, צריך ללמוד. אך הלב מתעורר ואפשר כמעט למשש את התרכובת המיוחדת הזאת בחלל בית הכנסת, מילים מרחפות באוויר לצד נשמות מתרוצצות".
(סליחות מבנייני האומה בירושלים)

מסלוקי בלבנון ועד לבנייני האומה

זו השנה ה-16 שהחזן והזמר יצחק מאיר מקיים סליחות בליווי כלי נגינה. באירוע שהתקיים בבנייני האומה ניגנו לצידו אחיו ישראל בגיטרה, ניב כליל החורש בחליל צד, ונריה עדן בכלי הקשה.
"אחרי לימודים בישיבות החרדיות מיר וחברון, התגייסתי לצבא ושירתי בגדוד 932 של הנח"ל", הוא סיפר ל-ynet. "בקיץ 2006 פרצה מלחמת לבנון השנייה ואנחנו היינו בין השאר בסלוקי. אחרי המלחמה הגיעו ימי הסליחות והיה לי רצון לאסוף את עצמי, לאסוף את עצמנו. אמרתי לחברים מהצבא: 'בואו נעשה סליחות עם כלי נגינה'. לא העלינו על דעתנו לעשות את זה בבית כנסת, ופנינו לאליהו בצלאל, מנהל מועדון לקירוב לבבות בירושלים.
"האירוע התחיל בהרצאה של פרופ' שלום רוזנברג ז"ל, שנפטר ממש בשנה האחרונה. מיד אחרי ההרצאה התחלנו בסליחות עם כלי נגינה. לא העליתי בדעתי שזה יתרחש שנה אחרי שנה, ונצטרך לנדוד בין מקומות שונים, כי לא היה מקום לכל מי שרצו להגיע. הביקוש הלך וגדל, ולפני כמה שנים התקשר מישהו לשאול אותי אם איעלב שיעשו בעוד מקום סליחות עם כלי נגינה".
ומה ענית? "עניתי בשאלה – מה, אני הבעלים על הלב היהודי ועל החיבור אל הקדוש ברוך הוא? מרגש אותי שזה קורה בעוד מקומות ושיהודים לקוחים אחריות על הקשר שלהם, על התפילה אל ריבונו של עולם".
ומה היחס שלך לרבנים שמתנגדים לשינויים ולהכנסת כלי נגינה לבית הכנסת? "לי דווקא יצא לדבר עם מספר רבנים מוכרים שחיזקו אותי. אבל אני מודע לכך שיש רבנים שחושבים אחרת ומודה להם. אני לא רוצה שיהיה מישהו שחלילה ייחשב למוזר אם הוא יאמר סליחות כמו פעם, וזה מה שהיה קורה אם כולם היו בסליחות עם כלי נגינה. אלו ואלו דברים אלוקים חיים, ואני שמח על האפשרות להפוך פעם נוספת את בנייני האומה לבית כנסת, מול 2,700 איש. אני גם מודה לעיריית ירושלים על קיום האירוע מכיוון שבזכותם אני עושה היסטוריה – להיות האמן היחידי אי פעם שמופיע בבנייני האומה על הבמה, מול ארון קודש ועם הגב לקהל", הוא אומר בחיוך.

"אדון הסליחות" לצד "לבחור נכון"

ב"שרים סליחות" בנמל תל אביב התארחו לצד החזנית עתליה לביא והרב אסטבן גוטפריד, גם הפייטנית מורין נהדר שתבצע קטעי שירה מהמסורת הפרסית. נוסף על כך, אמיר ישראל הביא את מסורת מרוקו לסליחות, בשירה וכן בנגינה בעוד ובכינור. האירוע שילב פיוטים ובהם "אדון הסליחות", "עולם חסד יבנה", "אל נורא עלילה" ו"אחות קטנה", עם שירי סליחות מודרניים דוגמת "לבחור נכון", "סליחה", "את תלכי בשדה", "צלילי השקט" ועוד.
פורסם לראשונה: 08:37, 07.09.23