האנטישמיות באירופה הרימה את ראשה מאז תחילת המלחמה בין ישראל לחמאס - אבל מיכאל מרציאנו, רופא מומחה לכלי דם בפריז, רוצה לעלות לישראל מאהבה ולא מפחד. "מרגישים עלייה באנטישמיות במדיה, אבל אנחנו אישית לא מרגישים את זה ומבחינתי זאת לא הסיבה לעלות. אני רוצה לגור בצפת בגלל הקדושה של המקום", הוא מספר.
מרציאנו הוא אחד מבין כ-450 רופאים יהודים מצרפת ומבלגיה שהגיעו אתמול (יום א') לכנס MedEx בפריז, שנערך על רקע המחסור החריף ברופאים בישראל. זו הפעם הראשונה שבה הכנס מתקיים בצרפת, והוא חלק מתוכנית לאומית רחבה שיזמו משרד העלייה והקליטה, משרד הבריאות וארגון "נפש בנפש", בסיוע הסוכנות היהודית, שנועדה להאיץ את עלייתם לישראל של 2,000 רופאים יהודים מרחבי העולם בחמש השנים הקרובות.
4 צפייה בגלריה
הכנס שנערך בפריז
הכנס שנערך בפריז
הכנס שנערך בפריז
(צילום: יונית שילר)
ד"ר לורן סבג הוא קרדיולוג מומחה שעובד בבירת צרפת ומנהל תשע מרפאות לצנתור. אחד מילדיו לומד רפואה באוניברסיטת בר-אילן ומתמחה בבית החולים זיו. עוד שני ילדים לומדים רפואה וביו-רפואה. "אני רוצה להצטרף לילדים שלי", הוא מסביר מה הביא אותו לכנס. "זה קצת קשה מבחינת שפה ובירוקרטיה. אם לא אוכל לצנתר בישראל אז עדיף שאישאר בצרפת. מבחינתי בעייתי להישאר כאן, העתיד בעייתי. ריססו בבית החולים שלי סיסמאות 'לשחרר את פלסטין'. האנטישמיות בהחלט גדלה ואנחנו חושבים שאין עתיד ליהודים בצרפת, כולנו, לאו דווקא רופאים".
ד"ר נתן בלאיש הוא רופא משפחה שעובד גם הוא בפריז. "אני מרגיש את האנטישמיות בבית החולים שבו אני עובד ובאוניברסיטה. בלאיש זה שם יהודי, אז כולם יודעים", לדבריו. "בהתחלה אומרים לי שיהודי זה טוב, אבל אחר כך מוסיפים שהיהודים שולטים בעולם ושיש ליהודים הרבה כסף. אחרי 7 באוקטובר זה החריף. אני לא מרגיש בטוח פה ואעלה לארץ בשנה הבאה. אני רוצה לגור בתל אביב".
ד"ר אריאלה ביקשה שלא לפרסם את שם משפחתה. היא רופאת חירום במקצועה, ואחרי 7 באוקטובר טסה לארץ כדי להתנדב במד"א. "זו התשוקה שלי, להציל חיים. זה ה-DNA שלי. הייתי עם אפוד וקסדה והייתי מוכנה ללכת עד הסוף – אם צריך, אפילו להיכנס לעזה", היא מספרת. "בישראל טיפלתי בילדה בת 9 שקיבלה התקף לב בגלל אזעקה. אם יקראו לי שוב, אני אחזור לישראל. בינתיים אני רוצה להסדיר את כל הרישיונות כדי שבבוא היום אעלה לארץ. אני במוד של הצלת חיים, כי זה העם שלנו וזו המדינה שלנו. יש לי בני משפחה וחברים שמשרתים בצבא. אני חייבת לעזור להם".
4 צפייה בגלריה
(צילום: יונית שילר)
4 צפייה בגלריה
שר העלייה והקליטה ומארגני הכנס
שר העלייה והקליטה ומארגני הכנס
שר העלייה והקליטה ומארגני הכנס
(צילום: שחר עזרן)
מי שעוד צפוי להיות בקרוב בישראל הם רופאת השיניים ד"ר גואל טווטו ובעלה פסקל, הנדסאי במקצועו. "אנחנו עולים בגלל האנטישמיות", הם אמרו. "אנו חיים בעיירה קטנה והבנו לראשונה ב-7 לאוקטובר כמה שונאים אותנו, אנחנו לא מרגישים שצרפת היא בית שלנו כבר ומקווים לעלות לבית האמיתי שלנו ישראל".

להיות שותפי גורל

במסגרת הכנס, המשתתפים נפגשו עם נציגי משרד הבריאות וההסתדרות הרפואית כדי להסדיר את רישיון התעסוקה שלהם וכל מסמכי ההתמחות. במקום אפילו הוצבו נוטריונים כדי לאשר את המסמכים בו במקום.
העולים העתידיים קיימו סבבי ראיונות עם נציגים של בתי החולים וקופות החולים לבחינת הזדמנויות תעסוקה, קיבלו מידע על ההליכים הרשמיים והמענקים השונים והמירו את רישיונות הרפואה, כדי שתחומי התמחותם יוכרו בישראל. כל זאת תחת קורת גג אחת, לטובת שילובם המיידי במקצועות שאליהם הוכשרו, עם עלייתם ארצה.
4 צפייה בגלריה
הכנס בפריז
הכנס בפריז
הכנס בפריז
(צילום: יונית שילר)
לצד כנס MedEx נערך גם יריד עלייה וסולידריות לישראל בפריז, בהמשך לנתוני ההתעניינות בעלייה הגוברים מאז 7 באוקטובר. בתחילת החודש נערך כנס עם כ-1,500 משתתפים בניו יורק, ולפני שבועיים התקיים יריד גדול בלונדון לאחר חמש שנים שבהן לא התקיים יריד זהה.
האירוע נערך בהשתתפות שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, מייסדי "נפש בנפש", טוני גלברט והרב יהושע פס, מנכ"ל משרד העלייה והקליטה, עו"ד אביחי כהנא, משנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ', סמנכ"ל עלייה וקליטה בסוכנות היהודית, שי פלבר, וכן נציגים מההסתדרות הרפואית בישראל, מארבע קופות החולים ומבתי חולים מובילים מרחבי הארץ, בהם בילינסון, הדסה, זיו, ברזילי, שמיר, שערי צדק ועוד.
באירוע הושם דגש על הצגת אפשרויות התעסוקה וההשתלבות בפריפריה, זאת במסגרת תוכנית מענקים חדשה של מנהלת תקומה הממשלתית. רופאים עולים שיבחרו לעבוד בפריפריה – יקבלו מענקים מיוחדים עד 350 אלף שקל. במקביל, המדינה תיתן תמריצים למוסדות בריאות שיעסיקו רופאים עולים, וגם יגדילו את שכרם כדי לצמצם את הפער בשכר בישראל לעומת השכר שהרוויחו באירופה.
שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, אמר כי "עליית רופאים למדינת ישראל ובפרט לגליל ולנגב תחזק מאוד את מערכת הבריאות הישראלית. כנס הרופאים בפריז הוא המשך לכנס הגדול שהתקיים החודש בניו יורק, והמטרה שלהם היא להעלות רופאים יהודים מוכשרים וטובים למדינת ישראל בטווח הזמן המיידי. במהלך החודש האחרון קיימנו כנסי עלייה גדולים בניו יורק, בלונדון ובפריז, ואנחנו רואים את התמיכה הגדולה והרצון לעלות לישראל דווקא בזמן מלחמה, מתוך סולידריות ורצון לחזק את המדינה".

מייסד-שותף ומנכ"ל "נפש בנפש", הרב יהושע פס, הוסיף: "זהו רגע היסטורי, להיות פה על אדמת אירופה. לא רק לנו כארגון, אלא גם למדינת ישראל וליהדות התפוצות. מדובר פה בלא פחות מבשורה שתעניק למערכת הבריאות בישראל את הידיים העובדות הנוספות שהיא כה משוועת להן. אנו גאים להיקרא לדגל על ידי משרד העלייה והקליטה, משרד הבריאות והסוכנות היהודית. בנינו תוכנית מקיפה שתגיע לכל פינה ברחבי העולם, תזרים חמצן למשק הישראלי, תביא כוח אדם מיומן ומקצועי שישדרג את איכות הרפואה הציבורית ותספק נחיתה קלה לעולים העוסקים בתחומי הבריאות".
יו"ר הסוכנות היהודית, אלוף (במיל') דורון אלמוג, ציין: "האהבה לישראל היא הדחף המרכזי לעליית יהודים מכל רחבי העולם, וכך גם מצרפת. הם ממשיכים להביע את תמיכתם וגאוותם במדינת ישראל בימים קשים אלו. במציאות המורכבת שבה אנו נמצאים, חיזוק מערכת הבריאות הוא מטרה חשובה מאין כמוה. העולים החדשים הם שותפים חשובים לבניין המדינה ולפיתוחה מאז הקמתה. הם חלק מהותי מפסיפס החברה הישראלית כולה. תרומתם משמעותית בכל התחומים וכך גם בתחום הרפואה והבריאות. אנחנו מחבקים אותם ומודים להם מעומק הלב".
ראש משלחת הסוכנות היהודית בצרפת, עמנואל ציון, העריך שהשנה יעלו לארץ כ-4,000 יהודים מצרפת, בהשוואה ל-1,000 בלבד בשנת 2023. "יש עלייה גדולה מאוד של 1,000 אחוזים באירועי האנטישמיות", הוא ציין, "עם מה שקורה בישראל, אנחנו ברגעים היסטוריים, והקהילה היהודית מזהה כאן צומת דרכים ורוצה להיות שותפת גורל".
הכותב היה אורח "נפש בנפש" בפריז