מבטן המטוס שינחת על אדמת ישראל באוגוסט הקרוב יצאו זה אחר זה אריאנה גוורז בת ה-24, מבוסטון; יצחק ואודליה ממן – זוג מלונג איילנד עם שני ילדיהם; פלישיה וויינטרוב – צעירה רווקה מניו יורק בת 22; מייקל ומישל סגל – בני זוג ממנהטן; ואלק קרמינס – בן ה-24 שיצטרף לארוסתו מולי, עולה חדשה עם ותק של שנה בארץ, יחד עם עוד 230 יהודים מצפון אמריקה שהחליטו לעשות את הצעד המשמעותי בחייהם ולעלות לארץ ישראל.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בין 6 ל-8 מיליון יהודים חיים כיום בארצות הברית (יהודים ויהודים חלקית). סקר רחב שערך ארגון PEW בשנת 2008 על מצב הדתות בארה"ב, מצא כי יהודים אמריקנים חיים את החלום האמריקאי טוב מכולם. יהודים נוטים להיות משכילים יותר ולהרוויח יותר מאשר אמריקנים בכללותם. 46% מהיהודים תושבי ארצות הברית הם בעלי הכנסה שנתית של למעלה מ-100 אלף דולר, מה שהופך את היהודים לבעלי ההכנסה הגבוהה ביותר בארצות הברית לפי דת. לשם השוואה, מתוך כלל האוכלוסייה בארצות הברית רק כ-18% הם בעלי הכנסה של למעלה מ-100 אלף דולר לשנה.
6 צפייה בגלריה
צעדה צעדת הצדעה לישראל בניו יורק
צעדה צעדת הצדעה לישראל בניו יורק
צעדת ההצדעה לישראל המתקיימת מדי שנה בניו יורק
(צילום: ישראל עצמון)
הסקר מצא גם כי בעוד רק 27% מהאמריקנים הם בוגרי מכללות ואוניברסיטאות או תואר שני, באוכלוסייה היהודית הם מונים 59%, ובעוד 46% מהאמריקנים עובדים בעבודות מקצועיות וניהוליות, 61% מהיהודים האמריקנים עובדים כאנשי מקצוע, רובם במקצועות הדורשים השכלה גבוהה כגון הנדסה, מדע, רפואה, משפטים, בנקאות, פיננסים ואקדמיה.

תרומה כלכלית של 13 מיליארד שקלים

"ארץ ישראל זקוקה לא למהגרים סתם, אלא לחלוצים, וההבדל ביניהם פשוט: המהגר בא לקחת מהארץ, החלוץ בא לתת לארץ – לפיכך אנו תובעים זכות בכורה לעלייה החלוצית", אמר דוד בן גוריון בימי קום המדינה. ואכן תועלת העלייה מארה"ב למדינת ישראל ולאזרחיה היא פנומנלית. על פי מחקר שהוכן לאחרונה על ידי חברת דלויט, בשני עשורי הפעילות של ארגון "נפש בנפש" (2022-2002) האחראי על העלייה מצפון אמריקה, תרמו 75 אלף עולי הארגון למשק הישראלי רווח של מעל ל-13.04 מיליארד שקלים נטו.
6 צפייה בגלריה
 ההשקעה של מדינת ישראל בעולים מארה"ב נפש מוחזר לקופת המדינה בתוך שנה בלבד.
 ההשקעה של מדינת ישראל בעולים מארה"ב נפש מוחזר לקופת המדינה בתוך שנה בלבד.
ההשקעה של מדינת ישראל בעולים מארה"ב מוחזרת לקופת המדינה בתוך שנה בלבד
(צילום: נתנאל כהן)
אם זה לא מספיק, מתברר שההשקעה של מדינת ישראל בעולי נפש בנפש (לדוגמה – אולפן, סל קליטה וכו') מוחזרת לקופת המדינה בתוך שנה בלבד, וה-ROI (החזר ההשקעה) של העולים ב-20 השנים האחרונות לכלכלת מדינת ישראל עומד על לא פחות מ-480%.
"מדובר במנוע צמיחה שאין כדוגמתו", אומר זאב גרשינסקי, סמנכ"ל נפש בנפש. "אנחנו מדינת סטארט-אפ. זה נפלא. אני לא מכיר השקעה טובה יותר מאשר עלייה – והיא מגובה במספרים. זה הסטארט-אפ הכי גדול שמדינת ישראל צריכה להשקיע בו. חד-משמעית".
6 צפייה בגלריה
ניב עדן, העולה ה-75 אלף עם מייסדי ארגון "נפש בנפש", הרב יהושע פס וטוני גילברט.
ניב עדן, העולה ה-75 אלף עם מייסדי ארגון "נפש בנפש", הרב יהושע פס וטוני גילברט.
סאם לימן, העולה ה-75 אלף, עם יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל ועם מייסדי ארגון "נפש בנפש", הרב יהושע פס וטוני גילברט
(צילום: שחר עזרן)
לאורך השנים רוב העליות לישראל נבעו מסיבות של אנטישמיות, טרור, מצב כלכלי קשה או תחושת חוסר ביטחון. "עלייה זו חשובה מאין כמוה והיא חייבת להימשך כל הזמן. המשפט האופרטיבי הראשון של מגילת העצמאות אומר בדיוק את זה: 'מדינת ישראל תהיה פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות'. אך בכל מה שקשור לעליית יהודי ארה"ב, מדובר בעלייה שונה באופייה. כאן מדינת ישראל צריכה ליצור גורמי משיכה", אומר גרשינסקי.

מניעי העלייה של יהודי ארה"ב

לפי נתוני "נפש בנפש" שיעור ההישארות והקליטה המוצלחת בישראל עומד על למעלה מ-90%. למרות ההצלחה, כדאי להבין את המניעים להחלטה כה גורלית. מה גורם לנשים וגברים, צעירים ומבוגרים, רווקים ובעלי משפחות, לעקור את חייהם מהקהילה, מהסביבה ומכל מה שהם מכירים, לנסות את מזלם בארץ חדשה ולהתמודד עם אתגרים מורכבים – ולעזאזל הבירוקרטיה הישראלית?
שאלה זו ביקשתי לברר באירוע Home-coming – הפנינג משפחות שקיים ארגון "נפש בנפש" לפני מספר ימים בשכונת אנגלווד בניו ג'רזי. לאירוע זומנו מאות עולים שצפויים להגיע לישראל בחודשי הקיץ עם בני משפחותיהם. באירוע נכחו גם שר העלייה והקליטה אופיר סופר, שר העבודה יואב בן צור וצוות מטעם הארגון שטיפל בסידורים האחרונים של העולים.
6 צפייה בגלריה
נפש בנפש 20 שנה לעלייה
נפש בנפש 20 שנה לעלייה
תרומה כלכלית של 13.04 מיליארד שקלים. עולי "נפש בנפש" מארה"ב
(צילום: מיכאל אלוורז-פריירה)
לרוב המוחלט של אוכלוסיית העולים שנכחו באירוע יש מכנה משותף. הם נטו להגדיר עצמם "אורתודוקסים מודרניים", יותר מכלל האוכלוסייה היהודית בארה"ב, ואפשר לייחס על פי רוב את מניעי העלייה למניעים ציוניים – דתיים או אידיאולוגיים. למעשה, היהדות האורתודוקסית המודרנית, הנחשבת לזרם הקטן יותר מבין הזרמים ביהדות ארה"ב (כ-3%), היא הנוכחת יותר בין העולים לישראל, באחוז שהולך ועולה ב-20 השנים האחרונות.
האורתודוקסיה המודרנית היא זרם הדוגל בשילוב של יהדות על פי ההלכה עם ערכים ואורחות חיים של העולם המודרני, אשר יונק בעיקר מפילוסופיית "תורה ומדע". מבחינת ידיעת העברית, 52% מהיהודים המשתייכים לזרם הזה יבינו את כל המילים בעברית או את מרביתן, ו-37% יוכלו לקיים שיחה בעברית. על כן תרומתם של העולים למדינת ישראל מגיעה אל כל תחומי החיים, ברפואה, במדע, בכלכלה, בקהילה – וכמובן בגיוס לצבא בשירות משמעותי.

"הסוד הוא לייצר עוד ועוד סיפורי הצלחה"

ועדיין, כשמדברים על כ-4,000 עולים בשנה מתוך מיליוני יהודים עם פוטנציאל לעלייה, זו טיפה בים. "סטטיסטית חייבים להיות לנו הרבה יותר עולים בשנה", אומר גרשינסקי. "אנחנו עובדים כל הזמן כדי לייצר עוד ועוד סיפורי הצלחה".
6 צפייה בגלריה
אלק קרמינס - בן ה-24 עם ארוסתו מולי גרמן שעשתה כבר עלייה לפני כשנה.
אלק קרמינס - בן ה-24 עם ארוסתו מולי גרמן שעשתה כבר עלייה לפני כשנה.
אלק קרמינס שיעלה הקיץ לישראל עם ארוסתו מולי גרמן. היא כבר עלתה לארץ לפני כשנה
(צילום: אלבום פרטי)
"ברוב המקרים עולה מארה"ב עושה שנמוך ברמת החיים, והחיים שהיו לו עד עכשיו הולכים להשתנות. אבל הוא בוחר במדינת ישראל ממניעים אחרים – מימוש עצמי, דאגה לעתיד המשפחה והילדים, ציונות ואהבת הארץ, והבנה שזה הבית שלנו. התפקיד שלנו הוא לעזור לזה להצליח", הוא אומר.
במסע הזה צועד ארגון "נפש בנפש", מאז שהוקם ב-2002, עם שותפיו לדרך – משרד העלייה והקליטה, הסוכנות היהודית, קק"ל ו-JNF USA – להסרתם או לצמצומם של המכשולים הכלכליים, המקצועיים, הלוגיסטיים והחברתיים שאיתם מתמודדים העולים.
מעל ל-80% מהעולים שהגיעו איתכם מצאו תעסוקה בתוך שנה מהרגע שבו החלו בתהליך. יש לכם סיפורי הצלחה. איך המספרים לא עולים? "ישראלים אוהבים עלייה, אבל מה הם עושים למענה? החברה הישראלית צריכה להבין שזו השקעה משתלמת מאוד. בשנים האחרונות הבנו שצריך לעסוק בהסברה מול הציבור הישראלי, מעבר לעיסוק השוטף עם העולים. אם כל אחד מאיתנו יאמר לעצמו: 'יש לי תפקיד – לוודא שתהיה לעולים קליטה טובה', הוא יגרום לעוד ועוד סיפורים של קליטה טובה, שייצרו גורמי משיכה ויביאו את הגל הבא של העלייה".
זאב גרשינסקי, סמנכ"ל "נפש בנפש". זאב גרשינסקי, סמנכ"ל "נפש בנפש"צילום: יוסי צבקר
איך גורמים לזה לקרות? "צה"ל הוא סוכן שינוי משמעותי מאוד בציבוריות הישראלית – בעיקר בדרג הפיקודי. כל מי שהולך לקורס קצינים צריך להעביר את המסר הזה לחיילים שלו. אנחנו רוצים שתרבות יום א' בצה"ל תכלול בנוסף לקבר בן גוריון, יד ושם, כנסת ישראל ועוד, גם תוכנית של 'נפש בנפש', וגם לפעול עם תלמידי תיכון במסגרת מערכת החינוך".
גם שר העבודה יואב בן צור ציין כי עם כניסתו לתפקיד הוא הורה לבנות תוכניות מיוחדות לעולים מארה"ב. "הם תורמים למדינה בצבא, בכלכלה, ברפואה ועוד. אנחנו צריכים לתת להם את כל הכלים כדי שיצליחו. בכוונתי להציג תוכניות בתוך חודשים ספורים", הצהיר. ימים יגידו.
יש לציין כי עבור חלק קטן מהעולים, בעיקר ממשפחות מרובות ילדים, נכנס גם השיקול הכלכלי. יהודים אורתודוקסים בארה"ב הם לרוב בעלי משפחות גדולות יותר משל רפורמים או קונסרבטיבים, ובממוצע בעלי הכנסה נמוכה יותר. על פי סקר פיו משנת 2013, 81% מהמשפחות ישלחו את ילדיהם לבתי ספר יהודיים, וכאשר לוקחים בחשבון שלמשפחה אורתודוקסית ממוצעת יש ארבעה ילדים, זאת לעומת פחות משניים בזרמים האחרים, ההשלכות אינן פשוטות. עלות חינוך בבית ספר יהודי פרטי גבוהה. במוסד החינוכי היהודי "רמז" בלב מנהטן, שבו ביקרנו במהלך שהותנו בתפוח הגדול, עומד שכר הלימוד השנתי לכל תלמיד מכיתה א' ועד התיכון על 40 אלף דולר לשנה.

"הכי חשוב לי למצוא בישראל חתן"

מישל, שתעלה בקרוב עם מייקל בעלה, היא עובדת סוציאלית שגדלה בפלורידה במשפחה ציונית. היא תצטרף לאחותה שעלתה לישראל לפני 11 שנה, וכך תשלים את הפאזל המשפחתי. אלק קרמינס (24), שיפגוש את ארוסתו מולי במדרגות היורדות מהמטוס, עומד להשאיר עסק פעיל (חברה לייצור ממתקים) בארה"ב ומקווה שיצליח לעשות את רוב העבודה מרחוק, אבל כבר לא יכול לחכות לרגע שבו יחזיק בידו את תעודת הזהות הישראלית. "כשאני שומע את 'התקווה' אני מקבל צמרמורת", הוא אומר.
6 צפייה בגלריה
פלישיה וויינטרוב (שניה משמאל). "כל מי שבתמונה עשה כבר עלייה לישראל".
פלישיה וויינטרוב (שניה משמאל). "כל מי שבתמונה עשה כבר עלייה לישראל".
פלישיה וויינטרוב (שנייה משמאל). "כל מי שבתמונה עשה כבר עלייה לישראל"
(צילום: אלבום פרטי)
פלישיה וויינטרוב (22), שתגיע לישראל באוגוסט, היא כבר בעלת תואר ראשון במנהל עסקים וצפויה להמשיך את לימודיה לתואר שני בניהול מערכות רפואיות באוניברסיטה העברית. היא תצטרף לאחותה, אריקה, שעלתה בקיץ האחרון לישראל ומאז משרתת בצבא כחיילת בודדה. אחותה השנייה, אמילי, עלתה אף היא לאחרונה ועושה שירות לאומי כבת שירות בודדה במחלקה האונקולוגית בשערי צדק.
ומה עם ההורים? גם הם מתכננים להצטרף בתוך כחמש שנים. "אני מרגישה שזה המקום שלי והייעוד שלי", מעידה וויינטרוב. "בכל ביקור שלי בארץ הרגשתי הרבה יותר קרובה ליהדות. אני גם יודעת שלא יהיה קל, כבר שמעתי על הבירוקרטיה בישראל. אבל הכי חשוב לי זה למצוא חתן", היא מוסיפה בחיוך. "בניו יורק לא מצאתי".
  • הכותב היה אורח במשלחת "נפש בנפש" לארצות הברית