השינוי יורגש כבר אחרי ירידה קטנה ויצבור תאוצה ככל שנשיל מעלינו עוד ועוד עודפים

"ד"ר, איבר המין שלי כמעט נעלם": איך עודף משקל משפיע לרעה גם על הסקס

לצד שורה של נזקים רפואיים, השמנת יתר מובילה גם לבעיות במיניות - מתהפוכות הורמונליות ועד קשיים בעת קיום יחסי המין. הבשורה הטובה: לא נדרש מאמץ הרואי כדי לפתור את הבעיה

פורסם:
גבר הכרסתן שנכנס למרפאה נראה נבוך. עוד לפני שהתיישב היה לי ברור שהוא הגיע בגלל בעיה בתפקוד המיני על רקע משקל עודף. ואכן, במהלך השיחה בינינו, ואחרי שהתלבט איך לנסח את המצוקה הגדולה שלו, פלט: ״הזה שלי נהיה קצר מאוד, בעצם כמעט נעלם״.
מגפת ההשמנה העולמית היא כידוע מקור להרבה תחלואות וסיבוכים רפואיים. אחד התוצרים שלה הוא כשלים בתפקוד המיני. הסיבות לכך רבות, אבל לפני הפירוט המתבקש מתחייבת קריאת עידוד: ירידה במשקל, אפילו מתונה של כמה קילוגרמים ספורים, משפרת את ההתנהלות המינית עוד לפני שהיא משפיעה לטובה על ערכי הסוכר ועל לחץ הדם שבגופנו. ולעניין ההוא, של איבר המין המתקצר אצל הפציינט הנבוך שלי, נגיע בהמשך.
ספירו אגניו, לשעבר סגן נשיא ארצות־הברית, נאלץ להתפטר מתפקידו כאשר התגלה שהעלים מס, הלבין הון וקיבל שוחד. אגניו טען להגנתו כי נהג כפי שנהגו רבים לפניו, אבל ״הממזרים שינו את כללי המשחק ולא טרחו להגיד לי״. ולמה נזכרתי באמירה שלו? כי גם הגוף שלנו לא יודע שהכללים השתנו. הוא עדיין אוגר אנרגיה לימי סגריר, כאילו שלא השתנו הזמנים שבהם מחסור במזון היה עניין תדיר, כאילו אין כיום סופרמרקט בלב השכונה ופיצרייה בקצה הרחוב. ומכיוון שאין מצב שהגוף ילך בדרכו של סגן הנשיא ויתפטר, הוא אוגר את העודפים ומפתח השמנת יתר.
לצד שורה ארוכה של נזקים רפואיים, השומן העודף הופך לרקמה אנדוקרינית, שהיא סוג של בלוטה שמהפכת את הורמוני המין: אצל גברים הורמוני המין הגבריים הופכים לנשיים, ואילו אצל נשים הורמוני המין הנשיים הופכים לגבריים. לכן, לא נדיר לראות גבר מאוד שמן שהקול שלו נעשה דק יותר ו"נשי", החזה שלו מצמיח מין שדיים, המותניים מתעבים והשׂיעור פוחת. אצל האישה מבחינים בחתימת זקן, הקול נוטה ל״גברי״, ומבנה הגוף הופך ל"בריוני" למדי.
השומן העודף הופך לרקמה אנדוקרינית, שהיא סוג של בלוטה שמהפכת את הורמוני המין: אצל גברים הורמוני המין הגבריים הופכים לנשיים, ואילו אצל נשים הורמוני המין הנשיים הופכים לגבריים
במקביל לתהפוכות ההורמונליות, הכרס של גברים כבדי משקל מונעת קיום יחסי מין בחדירה מקובלת. אצל רבים מהם, התפזרות השומן בבסיס הבטן ובמפשעות מתבטאת בהיבלעות לכאורה של חלק מאיבר המין, מה שמחזיר אותי לדיווח של הפציינט ההוא על "התקצרות" הפין שלו. אז לא, הפין לא באמת מתקצר, אבל הוא נבלע בחלקו בכרית השומן שבבסיסו.
אצל נשים ניכרים הרבה פעמים שינויים ברגישות של החזה וגם של הדגדגן, לצד התעבות כרית השומן שמעל הפות (״גבעת ונוס״) ושל המפשעות. התוצאה היא ירידה חדה ברגישות של איברי המין.
השמנת יתר מערימה גם קשיים טכניים בעת קיום יחסים, שכן בסקס נדרשת רמת גמישות כזו או אחרת, ואנשים כבדים מוגבלים ביכולת התנועה שלהם. הם גם נוטים יותר לסבול מכאבי גב ומפרקים. ואם לא די בכל אלה, אז בקיץ הישראלי מזמנים קפלי השומן באזורים האינטימיים צרה נוספת: הזעה, פטרת וריחות לא נעימים.
במקביל לתהפוכות ההורמונליות, הכרס של גברים כבדי משקל מונעת קיום יחסי מין בחדירה מקובלת. אצל רבים מהם, התפזרות השומן בבסיס הבטן ובמפשעות מתבטאת בהיבלעות לכאורה של חלק מאיבר המין
הקשיים הטכניים, הפן האסתטי, הופעה של תיעוב עצמי, בושה, תסכול וחוסר ביטחון, כל אלה גורמים לצניחה דרמטית במשיכה המינית ומורידים את הדימוי העצמי לרצפה. אבל, יש פה אבל חד־משמעי. כי ברגע שמתחילה ירידה במשקל, מתגלה האור בקצה המנהרה: פחות פחמימות ריקות, ביי ביי למזונות מעובדים, יותר פעילות גופנית - ומשהו טוב קורה. החשק המיני חוזר ועמו גם שיפורים ראשונים בתפקוד במיטה.
כהתחלה, זו לא חייבת להיות ירידה גדולה במשקל. השינוי יורגש כבר אחרי ירידה קטנה ויצבור תאוצה ככל שנשיל מעלינו עוד ועוד עודפים.
והפציינט שלי? מזל טוב, הזה שלו שב להופיע במלואו.

  • ד"ר יצחק (צחי) בן־ציון, מנהל המרפאה לבריאות מינית בבית החולים "סורוקה" ופסיכיאטר מחוז הדרום, שירותי בריאות כללית
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button