ד"ר נמרוד פרידמן

אני, במידה רבה, פסיכולוג עם סכין

ראיון עם ד"ר נמרוד פרידמן, כירורג פלסטי

מוגש מטעם ד"ר נמרוד פרידמן
פורסם:
בשנים האחרונות המראה הלא טבעי והמנותח הולך ותופס תאוצה, לא מעט בזכות ידועניות כאלו ואחרות הסוחפות אחריהן מליוני נשים אל עבר מראה אחיד ועשוי יתר על המידה.
בעוד שיש פלסטיקאים הנהנים מהמצב הקיים, ד"ר נמרוד פרידמן, כירורג פלסטי בעל ניסיון של מעל ל - 25 שנים, חושב אחרת: "הטרנד של שפתיים ולחיים מופרזות וחזה מנותח בהגזמה, נולד במידה רבה מעולם הסלפי והאינסטגרם. זאת אולי האופנה עכשיו, אבל לא זה המראה הטבעי, ההרמוני והאסתטי שאליו נשים רבות שואפות. האופנה תחלוף, אבל עם הגוף שלנו אנו צריכים לחיות כל חיינו".

לשפר את הקיים מבלי להפוך למישהו אחר

לפי תפיסתו של ד"ר נמרוד פרידמן, המטרה של הטיפול האסתטי היא לא להפוך את המטופל למישהו אחר, אלא להוציא את המיטב ממי שהוא. "כל ניתוח שנעשה במטרה להגיע למראה שלא מתאים לנו, ולא תואם את קווי האישיות והמראה הטבעיים שלנו, יוביל בסופו של דבר לחוסר סיפוק ולתחושת כישלון. אני חושב שאני בראש ובראשונה רופא, לא טכנאי שתפקידו להגשים את כל המאוויים של המטופלות והמטופלים שלי, ויש לי אחריות רבה כלפיהם".
מעבר לקווים האדומים המובנים מאליהם, כמו לא לבצע ניתוחים היכולים להוות סכנה ממשית לבריאות המנותחים, ד"ר נמרוד פרידמן מותח קו אדום נוסף משלו - "אני לא מבצע ניתוחים שהתוצאה שלהם לא תשיג את המטרה. לשם כך אני צריך להבין היטב מה המטרה. זה נשמע אולי פשוט, אבל זה לא, ובגלל זה אני אומר שאני במידה רבה 'פסיכולוג עם סכין'".

להבין את הסיבה לניתוח

ד"ר פרידמן נותן דוגמא מניתוח שכיח בשם גניקומסטיה, שהוא למעשה הקטנת חזה לגברים בעלי חזה עם מראה נשי. "מי שמגיע למרפאה לניתוח גינקומסטיה מגיע בגלל שהוא רוצה להרגיש בנוח עם הגוף שלו, כך שיוכל להוריד את החולצה בים וללבוש בגדים צמודים.
ברוב ניתוחי הגינקומסטיה תישאר צלקת קטנה וכמעט בלתי נראית בגבול העטרה, אולם במקרים בהם החזה גדול במיוחד הפרקטיקה המקובלת היא לבצע חתכים נוספים בחזה. אני לעומת זאת לעולם לא עושה את זה, מכיוון שהמטופל מגיע אלי לא בגלל שיש לו חזה גדול, אלא בגלל שהוא לא יכול להוריד חולצה. אם הוא ישאר עם צלקות משמעותיות הוא לא יצא מרוצה מהניתוח, כי עדיין לא יוכל להוריד חולצה."
כדי להימנע ממצב זה ד"ר פרידמן מבצע את הניתוח בשני שלבים: בשלב הראשון מקטין את החזה, ואז נותן לעור להתכווץ באופן טבעי במשך שנה. במידה ועדיין נשארים עודפי עור משמעותיים גם לאחר ההמתנה, יתבצע ניתוח שני, כאשר ברוב המקרים ניתן להוריד את שאריות העור שנותרו בחתך סביב הפטמה בלבד, אשר נראה משמעותית פחות בולט מחתכים על החזה.
דוגמא נוספת היא נשים עם עודפי עור רפוי בזרועות. במקרה הזה ד"ר נמרוד פרידמן ברוב המקרים לא יבצע ניתוח, מאחר ולדבריו רובן של המטופלות לא באות בגלל עודפי העור, אלא בגלל שהן לא מרגישות נוח ללכת עם שרוול קצר. "אם הסרתי להן את עודפי העור אבל נותרה צלקת מהמרפק אל בית השחי, גם אחרי הניתוח הן לא תלכנה עם שרוולים קצרים. כך שכרגע בטכנולוגיות ובטכניקות הקיימות אני לא יכול לצערי להציע פתרון שהולם את הבעיה".

לפעמים הפתרון של הבעיה הוא שונה לחלוטין

לא מספיק להבין רק את מטרת הניתוח, אלא גם את מקור הבעיה שהובילה את המטופלת למרפאה. "זה מעט 'טריקי', אבל עם השנים והניסיון אתה מפתח את הרגישות לזהות את מקור הבעיה האמיתי. למשל מקרה של בחורה צעירה שבאה אלי להזרקת שפתיים. היא חיפשה להגדיל את השפתיים כי כולם מדברים על זה וזה טרנדי עכשיו, אבל מבנה הפנים שלה דרש דברים אחרים לגמרי כדי להיראות יותר טוב. בסופו של דבר, לאחר שישבנו יחד מול המראה, הוחלט להזריק לאף, ללחיים ולסנטר ולא לגעת בשפתיים כלל. היא נראתה מדהים בסוף הטיפול ויצאה מאושרת מהמרפאה".

כל דבר במידה הנכונה

ד"ר נמרוד פרידמן מציין שלושה דברים שחשוב לזכור לפני טיפול אסתטי -"אנשים שמסתכלים במראה לא רואים את עצמם מהצד ובאלכסון, בעוד שהפתרון האסתטי צריך להיראות טוב ב-360 מעלות. בנוסף - כשאנחנו מסתכלים במראה יש לנו 'פרצוף מראה', עם פנים רגועות וסטטיות, ואנחנו בדרך כלל לא צוחקים או מדברים, אבל הבעות הפנים הן קריטיות לאינטראקציה הבין אישית. חשוב לשמור את הבעות הפנים יפות וטבעיות גם לאחר הטיפול.
הדבר האחרון שחשוב לקחת בחשבון זה ציר הזמן - למשל נשים שבאות לניתוח הגדלת חזה, ורוצות שתל משמעותי ומוחצן, צריכות לקחת בחשבון האם המראה הזה יתאים להן גם בעוד 10 או 20 שנה. במרבית המקרים עדיף להתפשר מעט על גודל החזה לטובת מראה טבעי והרמוני יותר לגוף, שיתאים לאורך זמן".
לכן ד"ר פרידמן תומך בביצוע כל הליך במידה הנכונה, תוך שמירה על מראה טבעי ככל הניתן. הדבר נכון שבעתיים בפרוצדורות הנעשות בפנים, כגון הזרקות או ניתוח מתיחת פנים, בהן חשוב לשמר את יכולת ההבעה ולהימנע ממה שד"ר פרידמן מכנה "מראה בובת חרסינה".
מה הלאה?
בטווח הארוך ד"ר פרידמן צופה שטיפולים ביולוגיים מתקדמים יחליפו את סכין המנתחים. הוא מדבר על Bioengineering stem cells - היכולת לרתום את תאי הגזע לשימושנו. למשל הגדלת חזה ללא שתל, אלא באמצעות הכנסת רשת ביולוגית של תאי גזע, אשר בתורם יודעים ליצור את רקמת השד.
"העתיד הטיפולי מרתק בעיני, ואחת האהבות הגדולות שלי היא לעסוק במחקר ופיתוח של טכנולוגיות ושיטות חדשות. יחד עם זאת, יקח עוד זמן רב עד שנראה את הטכנולוגיות שנמצאות היום במחקר מיושמות בשטח. בינתיים הסכין עדיין רלוונטי, עם כל האחריות הנלווית לכך".
ד"ר נמרוד פרידמן, MD, הינו בוגר בהצטיינות של בית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב. את ההתמחות בכירורגיה פלסטית ביצע במרכז הרפואי ע"ש רבין (בילינסון) וכיהן כאחראי כירורגיה פלסטית בבית החולים לילדים ע"ש שניידר בפתח תקווה. בשנת 1999 הקים ד"ר פרידמן מרפאה פרטית, במסגרתה הוא פועל עד היום.

האומנים 7, תל אביב | 03-5626464 | מייל | אתר





The Butterfly Button