ניר עוז

קוראים לי ניר עוז: "מאז שהחלה המלחמה, לכל מי ששומע את השם שלי יש הערה בעניין"

תכירו את ניר עוז. לא, הוא לא גר בקיבוץ בעוטף עזה. וכן, הוא אוהב את השם שלו.

פורסם:
ניר עוז (64), בעל חברת "פילטופלקס", המפתחת טכנולוגיות לטיוב מים, נשוי ואב לשלושה, מתגורר ביישוב רקפת, משגב.
השם שלך נעשה אקטואלי בימים אלה.
"מאז שהחלה המלחמה, לכל מי ששומע את השם שלי בפעם הראשונה יש הערה בעניין, לחיוב או לשלילה. לפעמים זו בדיחה ולפעמים זה משהו עצוב. כששמעתי בחדשות מה קרה לקיבוץ ניר־עוז, הרגשתי שבתור ילד חוויתי את אותם דברים".
למה? איפה גדלת?
"גרתי בקיבוץ מלכיה שעל גבול לבנון. ההורים שלי הגיעו לשם באמצע שנות ה־50, ובשנות ה־60 וה־70 חטפנו הרבה בזוקות ומרגמות. אפילו בארגז החול בגן הילדים שלנו היה תקוע זנב של מרגמה. בנוסף, לאזור שלנו היו לא מעט חדירות של פדאיון, ככה קראו אז למחבלים. כולם באצבע הגליל סבלו מזה. "מגיל אפס חוויתי את הפחד על בשרי. מי שבוכה בלילות וקורא לשומרת הלילה שתבוא, לילה אחרי לילה, לא יכול לצאת מזה בלי שריטה. זה לא מצב נורמטיבי. ילד במישיגן לא קם בלילה בגלל רעש של פיצוץ מרגמה. למעשה, משנת 1929 ועד 2023, כמעט מאה שנה, ארבעה דורות של המשפחה שלי חוו מלחמה. סבא וסבתא שלי, ששם המשפחה המקורי שלהם היה הוז ועוברת, סבלו מהפרעות באוקראינה. הם עלו ארצה בשנת 1929 והתיישבו בקיבוצים אשדות־יעקב ותל־יוסף. אבא שלי נולד בשנה שבה נפטר חיים נחמן ביאליק ונקרא על שמו, חן. זה היה אז שם די נדיר. במלחמת השחרור אבא שלי התעסק בסליק הנשק של ההגנה ואיבד את כף ידו. אני נלחמתי במלחמת לבנון הראשונה, ועכשיו שני הילדים הגדולים שלי במלחמה, כמילואימניקים בצנחנים ובסיירת אגוז".
קיבוץ ניר־עוז נוסד ב־1955, ארבע שנים לפני שנולדת.
"נכון. לא קראו לי על שמו, אלא כנראה בהשראת השיר 'אל הנירים האפורים' שכתב נתן יונתן בשנת 1954. בכל אופן, אני נהנה לומר בתור בדיחה קבועה שהקיבוץ נקרא על שמי. אגב, גם האחים שלי קיבלו שמות קצרים: איתי, זיו, גיל וטל".
אילו תגובות קיבלת על השם לאורך השנים?
"מרגע שעזבתי את הקיבוץ ונחשפתי לעולם, התחלתי לקבל הערות על השם שלי. לפעמים אמרו: 'למה אתה לא טייס? זה שם של טייס'".
אתה אוהב את השם?
"כן, כיף לי איתו ומעולם לא חשבתי להחליף אותו".
ביקרת אי פעם בניר־עוז?
"כן. אשתי היא בעלת עסק למיתוג, ופעם נסעתי איתה למפעל הצבעים נירלט, שנמצא בקיבוץ. פעם גם ביקרתי שם כשהבן שלי שירת באזור. ולא, לא אמרתי לאנשים שם, 'היי, קוראים לי ניר עוז...'".

לכמה תינוקות קוראים ניר מאז 7 באוקטובר?
5 בנים ו־3 בנות נקראים כך. פירוש השם הוא שדה חרוש, תלם וגם כוח.
ולכמה תינוקות שנולדו מאז קוראים עוז?
48 בנים ובת אחת נקראים כך. פירוש השם הוא כוח וגבורה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button