לא רק בסצנה האייקונית של מג ראיין. רוב משתתפי המחקר הודו שהם מזייפים את מידת ההתלהבות מסקס

האם אתם משקרים לגבי סקס? מחקר חדש בדק את רמת הכנות של נשים וגברים בנושא יחסי מין

הטבלה לא משקרת, אנחנו כן. מחקר חדש שפורסם בכתב העת הנחשב Psychology Today, מיפה את רמת הכנות של נשים וגברים בתחום האינטימי. הנה תוצאות האמת

נגה שביט־רז
פורסם:
אנשים משקרים בגלל הרבה סיבות: כדי להימנע ממבוכה, לא לפגוע במישהו אחר או פשוט לעשות את החיים קלים יותר. אבל אילו שקרים אנחנו משקרים בחיי המין שלנו? מחקר חדש שנערך באחרונה באוניברסיטת "טקסס וומן" האמריקאית, שופך אור על מידת הכנות השוררת בתחום האינטימי, מחדד עד כמה אכפת לנו מעצמנו או מאחרים והאם הסטריאוטיפים המגדריים ממשיכים להשפיע עלינו גם כאן.
החוקר, הפסיכולוג ד"ר כריסטיאן ל' הארט, שפרסם את עיקרי המחקר במגזין Psychology Today, התמחה בנושא השקרים בקונטקסטים חברתיים שונים, כולל במערכות יחסים. לדבריו, הוא היה סקרן לבחון את הנושא גם בתחום הסקס, דווקא כיוון שהוא טעון פסיכולוגית ומלא ברגישויות. "אנשים יכולים להיות מוטרדים מהעירום, מענייני דימוי גוף, מהיכולת המינית שלהם או מהיכולת לממש את הציפיות מהם", הוא כותב. "הם מביאים איתם לחדר השינה את העבר שלהם, נזכרים בהתנסויות מיניות, במאהבים קודמים ובפצעים רגשיים ישנים. ועם כל אלה, הם דואגים גם לצד השני, להנאה של הפרטנר שלהם מסקס ולתחושה שהם מעניקים לו. לנוכח כל המורכבות החברתית והרגשית הזו, כנות מלאה בסקס יכולה להיות טריטוריה מסוכנת", מסכם ד"ר הארט.
יותר ממחצית מהמשתתפים דיווחו כי שיקרו על כמה הם נרגשים לקיים יחסי מין, על אורגזמות מזויפות ועל הגזמה בהנאה במהלך הסקס
בשלב הראשון של המחקר השתתפו 200 מתנדבים, שהתבקשו לתאר באופן אנונימי מקרה שבו היו לא כנים בחיי הסקס שלהם. 92% מהמשתתפים סיפרו על מקרה אחד לפחות. על סמך תשובותיהם נבנה בשלב השני של המחקר שאלון צ'ק־ליסט שכלל יותר מ־100 שקרים שאנשים מספרים בחיי הסקס שלהם. 330 משתתפים אחרים התבקשו לענות על השאלון ולסמן באילו מהמקרים הם היו לא כנים.
4 צפייה בגלריה
גבר ואישה צוחקים במיטה
גבר ואישה צוחקים במיטה
נשים נטו יותר מגברים לשקר על ההתלהבות וההנאה, כולל זיוף אורגזמות
(צילום: shutterstock )

הממצאים הבולטים: רוב משתתפי המחקר הודו כי הם נוטים להיות לא כנים. השקרים הנפוצים היו דווקא יותר "פרו־חברתיים", כשיותר ממחצית מהמשתתפים דיווחו כי שיקרו על כמה הם נרגשים לקיים יחסי מין, על אורגזמות מזויפות ועל הגזמה בהנאה במהלך הסקס.
ההבדלים המגדריים במחקר בלטו אף הם. נשים נטו יותר מגברים לשקר על ההתלהבות וההנאה, כולל זיוף אורגזמות. הן גם נטו יותר להעמיד פנים שהן חולות או עייפות כדי להימנע מסקס. גברים, מצד שני, נטו יותר מנשים לשקר על טיבם האמיתי של רגשותיהם כלפי הפרטנר ועל השימוש שלהם בפורנוגרפיה. "הפיצול המגדרי נמצא בהלימה למחקרים אחרים", אומר ד"ר הארט, "אשר הראו שגברים נוטים לספר יותר שקרים אנוכיים, בעוד נשים נוטות לספר יותר שקרים שמטרתם לחזק את הקשר".

גם גברים מזייפים סיפוק מיני

זוכרות את הסצנה האייקונית ב"כשהארי פגש את סאלי"? ובכן, מג ראיין לא לבד. 73% מהנשים שהשתתפו במחקר הודו שזייפו בעבר אורגזמה פעם אחת לפחות. אבל, למרבה הפלא, שיעור גבוה בקרב הגברים - 42% - הודו שגם הם מזייפים את מידת הסיפוק המיני שלהם. המחקר החדש מחזק מחקר קודם שנערך באוניברסיטת קנזס בארצות־הברית בשנת 2009 ושפורסם ב־Joural of Sex Research, אשר מצא שאחת מכל שתי נשים ואחד מכל ארבעה גברים זייפו אורגזמה. בין הסיבות לזיוף האורגזמה היו הרצון שיחסי המין יסתיימו או הרצון להימנע מהשלכות שליליות כמו פגיעה ברגשות הפרטנר.

כולם משקרים על מספר הפרטנרים שהיו להם

חידוש מעניין במחקר נוגע דווקא לדיווח על מספר הפרטנרים המיניים הקודמים. יותר מ־30% הודו ששיקרו בנידון, אבל בעניין הזה לא היה הבדל בין גברים לנשים. זאת בניגוד למחקר קודם משנת 2013 שערכו באוניברסיטת אוהיו בארצות־הברית, ובו השתתפו 293 סטודנטים בגילאי 25-18, שהתבקשו למלא שאלון על מיניות והתנהגויות תלויות מגדר. כמחצית מהנשאלים מילאו את השאלון כשהם מחוברים לפייק פוליגרף (הם לא ידעו שגלאי השקר לא עובד). התוצאות הראו שמשתתפים שלא חוברו למכונת האמת, כלומר, אלה שלא חששו שהשקר יתגלה, ענו יותר בהתאם לציפיות המגדריות מהם. כך, גברים שלא חוברו לפוליגרף דיווחו שהיו להם יותר פרטנרים מיניים ואילו נשים אמרו שהיו להן פחות פרטנרים מיניים. החוקרת הראשית, הפסיכולוגית ד"ר טרי פישר, הדגישה במחקר כי לעומת התנהגויות אחרות שבהן החיבור למכונת האמת לא השפיע, בתחום המיני ההשפעה הייתה בולטת. "יש משהו ייחודי במיניות שמוביל אנשים לדאוג יותר להתאים לסטריאוטיפים של המגדר", היא הסיקה.

נשים משקרות יותר בנוגע לתכיפות הסקס

עוד ממצא מעניין במחקר הוא מידת התכיפות של קיום יחסי מין והעניין בסקס. גם כאן, יותר מ־30% הודו שהם משקרים, עם בולטות לנשים לעומת גברים. מחקרים רבים בשנים האחרונות מאששים את העובדה שתכיפות הסקס נמצאת במגמת ירידה. מחקר בינלאומי רחב־היקף שפורסם ב־2020 בכתב העת המדעי JAMA Network Open, מצא שבין השנים 2000 ל־2018 פחתה הפעילות המינית בקרב גברים אמריקאים בגילאי 24-18. אחד מכל שלושה דיווח על היעדר פעילות מינית בשנה האחרונה. פעילות מינית פחתה גם בקרב גברים ונשים בגילאי 34-25.
מחקר קודם של אוניברסיטת פלורידה אטלנטיק שפורסם בכתב העת Archives of Sexual Behavior, מצא כי המילניאלס עושים פחות סקס לעומת צעירים לפני 30 שנה: שיעור הצעירים בגילאי 24-20 שדיווחו כי לא היה להם פרטנר לסקס מגיל 18 קפץ מ־6% בקרב ילידי שנות ה־60 ל־15% בקרב ילידי שנות ה־90.

לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button