לינור פחימה. "סוף־סוף אני יכולה להראות את מה שאני אוהבת בלי להתבייש"

"מצטלמת עם מגב ומרגישה מיליון דולר": כך הפך הניקיון לתוכן ריווחי של משפיעניות ברשת

שלוש משפיעניות רשת, שהצליחו למנף את עבודות הניקיון הסיזיפיות לחשבונות אינסטגרם וטיקטוק עם אלפי עוקבים, מספרות על החומץ והסודה לשתייה שסידרו להן לא רק את הבית, אלא גם את חשבון הבנק

פורסם:
צפו בווידאו
( כתבת וידאו: דניאל פסו, צילום: אורי דוידוביץ, עריכה: עידן לוי בוסתן)

"באתי לפוצץ סטיגמה"

לינור פחימה, בת 33 מקריית־מוצקין, נשואה + 4
104 אלף עוקבים באינסטגרם, 7,000 עוקבים בטיקטוק
3 צפייה בגלריה
לינור פחימה
לינור פחימה
לינור פחימה. "סוף־סוף אני יכולה להראות את מה שאני אוהבת בלי להתבייש"
(צילום: נחום סגל)

איך הפכת למשפיענית ניקיון?
"התעסקתי המון באיך להמציא את עצמי, תמיד רציתי להיות עצמאית. לפני שמונה שנים השתתפתי ב'המירוץ למיליון' ואחרי זה כבר היה קשה לי לעבוד כשכירה. הילדים נולדו בהפרשים קטנים והיו איתי בבית עד גיל שלוש. הייתי אמא במשרה מלאה באופן טוטלי.
"עמוד האינסטגרם שלי התפוצץ בדיוק לפני שנה. החלטתי שאני עושה משהו בחיים שלי שיגרום לי להכניס כסף, לעשות את מה שאני אוהבת וגם להיות בבית. זה קרה כמו אצל כל מי שהופך להיות ויראלי, באופן מקרי. העליתי סרטון איך לנקות את מכונת הכביסה, וזה פשוט התפוצץ. הגיעו מאות שאלות ותגובות, אז אמרתי לעצמי, 'נראה לי שעליתי פה על משהו'. סוף־סוף אני יכולה להראות את מה שאני אוהבת בלי להתבייש בו. בהתחלה הרבה הרימו גבה, אבל אני האמנתי בזה וידעתי שזה יצליח, שאני הולכת להביא את הסרטונים הוויראליים שיש בחו"ל".
מהי שגרת הניקיון שלך?
"כל בוקר אני פותחת חלונות כדי לאוורר את החדרים ומסדרת את המצעים. חיטוי בשירותים ובכיור זה קבוע כל יום, אבל אני לא מחליפה למדי ב' של אקונומיקה, רק שוטפת בקטנה. אני לא חולת ניקיון, זה משהו שחשוב לי להגיד. הבית שלי הכי פתוח, והילדים מקבלים ערכים טובים של סדר וניקיון ולעזור בבית. למשל, העליתי לרשת את הילד שלי בן השבע שהחליט לעשות סדר במגירת החטיפים. עכשיו הכול ממורק ומסודר כמו חיילים. אני מקבלת כל יום עשרות הודעות מאמהות צעירות שאומרות שאני נותנת להן כוח לנקות, לסדר, לעשות ספורט, לשמור על התזונה ולחנך את הילדים".
"יש לי מנקה פעם בשבוע שמסייעת לי בדברים קשים יותר, כי היום אני כבר לא יכולה כל הזמן רק לנקות"
איך לדעתך משהו כמו ניקיון, שנחשב לא זוהר, נעשה נחשק ונוצץ?
"החלטתי לפוצץ מיתוס, לא הצטלמתי עם תיקי לואי ויטון ושאנל. אני מצטלמת עם מברשת שירותים, מטאטא ומגב ומרגישה עם זה מיליון דולר. במשך המון שנים כל נושא הניקיון היה תחת כותרת של 'מבוכה', ובאתי לפוצץ פה סטיגמה, כי אין אישה שלא מנקה את הבית, ואני בטוחה שגם הנוצצות שבנוצצות בסופו של דבר חייבות לנקות את השירותים. אז החלטתי שככה אני מעלה את הדברים. הגעתי למצב שאני מנקה בלייב ונותנת טיפים, ראיתי את התאוצה שזה תופס ואמרתי, 'טוב, נעשה את זה בצורה מקצועית'. התחלתי ללמוד ביוטיוב ובפינטרסט איך לייצר תוכן של ניקיונות שייראה מקצועי".
את באמת עושה הכול לבד?
"יש לי מנקה פעם בשבוע שמסייעת לי בדברים קשים יותר, כי היום אני כבר לא יכולה כל הזמן רק לנקות. אני צריכה לייצר תוכן וסרטונים".
את עוזרת לאחרות לסדר ולנקות?
"בואי נגיד שאני עושה לאמא שלי ולאחותי קבוע את מבחן מכונת הכביסה בלי שהן יודעות. זה אומר שאני פותחת את התא של המרכך והג'ל, ואם הוא סירחון, אוי ואבוי. אני בודקת שאין עובש בגומי ושהמסילה נקייה".
"מישהי אמרה לי, 'איך את כל היום מנקה, לא נמאס לך?'. בלב רציתי לענות לה, 'בגלל זה אני נוסעת בג'יפ של חצי מיליון שקל"
כמה כסף את עושה?
"אני מקבלת קמפיינים ואני שגרירה של סנו ושל מותגי ניקיון נוספים. אני מקבלת הצעות באלפי דולרים. היום אני כבר חתומה בבלעדיות עם כמה מקומות, אבל אני די מסננת. זה יכול להגיע כמעט ל־30,000 שקל בחודש. פונות אליי נשים שרוצות שאני אלמד אותן לערוך סרטונים וזה המקום שרציתי להיות בו. כשכולם יושבים בערב ורואים נטפליקס, אני ביוטיוב לומדת לערוך".
העיסוק של נשים בסדר ובניקיונות לא מחזיר אותנו אחורה? את לא חוששת מזה?
"האמת היא שהיו בי חששות. בהתחלה אפילו אמא שלי אמרה לי פעם, 'וואי, ליני, תפסיקי עם החומץ והסודה לשתייה. שחררי, זה כבר מתחיל להיות משעמם'. נתקלתי פעם במישהי שאמרה לי באמצע חנות, 'וואי, את כל היום מנקה, לא נמאס לך?'. אני לא בן אדם שחצן, אבל בלב רציתי לענות לה, 'בגלל זה אני נוסעת בג'יפ של חצי מיליון שקל'. אני לא צריכה להתבייש בזה, לא רק שאני מנקה כל היום, אני עושה מזה כסף.
"גם בעלי חולה סדר, זה בא אצלו מהבית, והוא הדביק אותי. ברגע שיש סדר, אז כבר מגיע הניקיון. הבלגן יוצר כאוס בבית, ויש לי ארבעה ילדים קטנים, אי־אפשר שיהיה בלגן. כשהיה בלגן בבית, זה יצר בינינו ריבים. הבנתי שזה חייב להיות חלק משגרת החיים שלנו. גם בעלי מנקה ועושה כביסות, הוא אלוף בזה. ובכללי, גם גברים עוקבים אחריי ומבקשים ממני קוד קופון".
הטיפים שלי:
  • להוסיף חצי כוס חומץ סינתטי בתא של המרכך (בנוסף למרכך) בכל הפעלה של מכונת הכביסה. זה מרכך את הבגדים, בייחוד את המגבות, ומשאיר ריח חזק יותר.
  • לשפוך לכיור חצי כוס אבקת סודה לשתייה וכוס חומץ סינתטי, זה יוצר בעבוע שמנקה את הכיור, והמים יתנקזו במהירות בכל שימוש.
  • לתלות מגב קטן במקלחון, ואחרי כל מקלחת לגרוף את המים שמצטברים על המקלחון. זה ימנע אבנית קשה ויקל את ניקוי המקלחון.

"30% מהעוקבים שלי הם גברים"

שניר חן, בת 25 מאשקלון, מעצבת פנים ויוצרת תוכן
35 אלף עוקבים באינסטגרם, 38 אלף עוקבים בטיקטוק
3 צפייה בגלריה
שניר חן
שניר חן
שניר חן. "אני לא מנסה למכור תמונה יפה מפינטרסט"
(צילום: רועי עידן)

איך נוצר עמוד האינסטגרם שלך?
"הוא נולד לפני כמעט שנה בעקבות משהו פחות נעים, פציעה שהייתה לי בכתף. הייתי קונדיטורית ומאמנת כושר ובגלל הפציעה לא יכולתי לעבוד כמעט בכלל. במשך כמה חודשים ישבתי בבית ורציתי לעשות משהו עם הזמן שלי. התחלתי להעלות סרטונים, התגובות היו טובות, ומספר העוקבים התחיל לעלות. זה התפוצץ ברמה שלא ציפיתי. העמוד שלי מתעסק בעולם הבית - כל מה שקשור לעיצוב, הום־סטיילינג, סידור וארגון, טיפים לניקיון".
מהי שגרת הניקיון שלך?
"אני קמה שעתיים לפני הזמן בשביל לסדר את הבית. אני אוהבת מאוד להתחיל את היום כשהבית מסודר, כך שאני תמיד בודקת ביומן מה הדבר הראשון שיש לי בלו"ז ומשתדלת לקום שעתיים קודם כדי שיהיה לי זמן לשבת בכיף עם הקפה שלי וגם לעשות בריף על הבית - לשטוף כלים, לפנות את השיש, לסדר את הסלון. ניהול זמן הוא אחד הדברים החשובים שיש, ולמדתי את זה בגיל צעיר, לשמחתי. יש לי קו אדום אחד - גרביים! אני יכולה לאבד את זה כשאני רואה גרביים שלא מונחים במקומם בארון או בסל הכביסה".
איך הופכים דבר לא נוצץ כמו ניקיון למשהו נחשק?
"אני שמה דגש על אותנטיות, אני לא מנסה למכור תמונה יפה מפינטרסט אלא משתפת טיפים פרקטיים וריאליים. אני חושבת שאנשים מתחברים לתחושות שלהם כשהם מיישמים את מה שאני משתפת איתם בעמוד".
"כשהציעו לי את השת"פים הראשונים שאלתי יוצרי תוכן אחרים כמה לקחת, וכולם ענו את אותה תשובה: 'תלוי'"
את מעסיקה מנקה?
"לא, אני עושה את הכול".
איך עושים מזה כסף?
"זה מתחלק: באפיק הראשון יש שיתופי פעולה מסחריים, אני יוצרת תוכן לעסקים קטנים וגם לחברות גדולות. אפיק נוסף הוא ייעוץ וליווי בתחומי העיצוב, ההום־סטיילינג, סדר וארגון. אני מגיעה לאנשים הביתה ומסדרת להם, למשל, את המקרר. בנוסף, אני עושה סדנאות אישיות או קבוצתיות. בתור מישהי שלא באה מעולם הסלבס והיא לא יוצרת תוכן ותיקה, לא האמנתי כמה כסף יש בתחום הזה. אפשר לעשות המון כסף מקמפיינים, תלוי בגודל הקמפיין, אורך הזמן של שיתוף הפעולה, כמות העוקבים וכמובן, באיזו חברה מדובר ומה הדרישות. הקאץ' בכל מה שקשור לתשלום על שיתופי הפעולה הוא באמת עד כמה אני בתור יוצרת תוכן מעריכה את עצמי. בתחילת הדרך, כשהציעו לי את השת"פים הראשונים, לא ידעתי כמה אני אמורה לקחת. התייעצתי עם יוצרי תוכן אחרים, וכולם אמרו לי את אותה תשובה: 'תלוי'. תלוי עד כמה את מאמינה בעצמך ועד כמה את חושבת שתוכלי לעשות את זה טוב. אז התחלתי בקטן, והיום אני כבר הרבה יותר בטוחה בעצמי. יצא לי לעבוד עם חברות גדולות כמו סמסונג, מקס סטוק, ניקול, וככה צברתי ביטחון".
את לא מרגישה שההתעסקות בסדר ובניקיונות מחזירה את הנשים לתפקידן המסורתי? קיבלת ביקורת על זה?
"האמת היא שלא קיבלתי אף תגובה כזאת. אני כן מקבלת ביקורות ותגובות פחות טובות מדי פעם, אבל אני יוצאת מנקודת הנחה שכל אדם מצליח מקבל גם ביקורות שליליות. גם הרבה גברים עוקבים אחריי ונהנים מהתוכן. אם אני נכנסת לאחוזים, אז באינסטגרם שלי 30% מהקהל הוא גברי. ארגון הבית זה משהו שהיום כולם מתחברים אליו, כולם רוצים להיות בבית כיפי, מסודר ומאורגן, כך שבאמת אין פה עניין של נשים או גברים".
הטיפים שלי:
  • למדוד מראש את המקום שמיועד לארגון לפני שהולכים לקנות פריטים לסידור (כמו קופסאות וסלסילות). הרבה אנשים מתלהבים מאיזשהו סרטון שהם ראו ברשת, הולכים לרכוש במקום שהמליצו עליו, ואז מגלים בבית שזה לאו דווקא מתאים למידות של המקרר או של הארון, וחבל.
  • כשיש לכל דבר מקום מוגדר, לפי תוויות ולפי אזורים, קל יותר לכל בני הבית לשמור על הסדר.
  • להבין שהתמונות שאנחנו רואים ברשת לא תמיד משקפות את המציאות. זה בסדר שיש מדי פעם בלגן, זה אומר שחיים בבית.

"המטרה היא להרגיש בבית כמו במלון"

אן סגל, בת 26 מהרצליה, נשואה + תינוק
107 אלף עוקבים באינסטגרם, 24 אלף עוקבים בטיקטוק
3 צפייה בגלריה
אן סגל
אן סגל
אן סגל. "אם כולן מפרסמות קרמים או בשמים, אני מפרסמת מגן מזרן"
(צילום: טל שחר)

איך הפכת למשפיענית סדר וניקיון?
"הכול התחיל כשסיימתי את התואר בתקשורת ובדיוק התחילה הקורונה ונכנסנו לכל הסגרים בבית. במקביל עברתי לראשונה לגור עם בן הזוג שלי. היינו אמורים לעבור לדירה בהרצליה, הכול כבר היה מתוקתק ומאורגן, מפה לשם זה לא קרה, ומצאנו את עצמנו עוברים לדירה בתמ"א ברעננה. בתור אחת שחשבה שהיא עוברת לעצב את דירת חלומותיה, חלומי התנפץ, מה שנקרא.
"אני באה מבית שתמיד היה מסודר ונקי, ופתאום מצאתי את עצמי בהפך הגמור. ואז התחלתי לחשוב מה אני יכולה לעשות כדי שיהיה לי נעים יותר ובתקציב מוזל, והחלטתי להתחיל לפרסם ולשתף את כל השינויים והדברים שאני עושה בבית. שמתי לב שיש הרבה ביוטי ואופנה באינסטגרם, אבל אין מישהי שמפרסמת את עצמה עם גולגול ומגב מנקה שירותים. אינסטגרם זה חיים נוצצים, מסעדות, השקות, זה להראות עד כמה החיים שלך מדהימים, ואני הלכתי על ההפך הגמור, על המקום של 'אני סטודנטית, אין לי יותר מדי כסף להשקיע, בטח לא בדירה שכורה, ואני גם לא רוצה, אני סגורה בבית בדיוק כמוכם, בואו נבין מה עושים עכשיו'. בהתחלה הסתובבתי בכל מיני חנויות מוזלות, העליתי המלצות ורעיונות לדברים שאפשר לשדרג, וזה תפס תאוצה. בשלב מסוים החלטתי שאני רוצה ללמוד עיצוב ושהעמוד הזה יהיה תיק העבודות שלי, אבל מספר העוקבים עלה והתחילו לבקש ממני לבוא ולעצב להם את הבית בלי שבכלל אפילו התחלתי ללמוד. אז ביטלתי את הלימודים, המשכתי רק בעמוד".
"שמתי לב שיש הרבה ביוטי ואופנה באינסטגרם, אבל אין מישהי שמפרסמת את עצמה עם גולגול ומגב מנקה שירותים. אינסטגרם זה חיים נוצצים, ואני הלכתי על ההפך הגמור"
מהי שגרת הניקיון שלך?
"מצעים אני מחליפה כמו כולם, פעם בשבוע, אבל יש ימים כאלה שפתאום אני אומרת לעצמי: 'היה לי יום מבאס ובא לי הרגשה מפנקת', ואז אני יכולה למצוא את עצמי מחליפה את המצעים, למרות שהחלפתי יומיים קודם, כדי שיהיה לי את הריח של הכביסה. אני לא חושבת שיש משהו מוגזם בשגרת הניקיון שלי, אני גם רוצה להיות ריאלית. קרה לפעמים שהגיבו לי: 'טוב, עדיין אין לך ילדים, אז ברור שיש לך זמן לעשות את זה', אז אני נמנעת מהמקומות האלה ומנסה מראש ליצור מדריכי ניקיון שיהיו מתאימים לכולם עם דברים שלכולם יש בבית. אני מלמדת איך לנקות דברים שלא חשבת בכלל שצריך לנקות אותם".
למה לדעתך דבר שבעבר לא נחשב יוקרתי נעשה נוצץ?
"אלה דברים שגורמים לסיפוק, רוב האנשים יכולים להסתכל על זה שעות. זה גורם למין שלווה, רוגע, כשאת רואה איך הכול מסתדר ונהיה פתאום יפה ומתוקתק. במירוץ החיים שאנחנו נמצאים בו, לפעמים את צריכה רגע את הסרטונים האלה שינקו לך את הראש".
"רציתי ללמוד עיצוב, אבל עוקבים ביקשו ממני לעצב להם את הבית עוד לפני שהתחלתי ללמוד, אז ביטלתי את הלימודים"
איך את בוחרת שיתופי פעולה מסחריים?
"חשוב לי לא להישאב לתוך השת"פים, ומעבר לזה, לא תראי אצלי את שיתופי הפעולה הנפוצים ברשת. אם כולן מפרסמות קרמים או בשמים, אני מפרסמת מוצר שמגן על המזרן משתן וזיעה. בנוסף לשיתופי הפעולה האלה יש לי גם אתר איקומרס. היום אני מוכרת שם רק מצעים מכותנה מצרית. מה שאני מנסה לשדר זו תחושה של בית מלון ודרך להפוך את הבית למקום שהכי בא לך לקום אליו בבוקר ולחזור אליו בערב. אני מוותרת על המון קמפיינים כי המוצרים יקרים ואומרת לעצמי, 'לא נעים לי לפרסם דברים כאלה'. יש מספיק מוצרים יקרים".
מה תעני למי שיגיד שהעיסוק הזה בתחומי הבית מחזיר את הנשים לתפקידן המסורתי?
"בכלל לא חשבתי על זה, כי אמנם יש רוב נשי, אבל עוקבים אחריי גם גברים, אז מהבחינה הזאת אני מאוד בשביל כולם. אני חושבת שזה גם עניין של טיימינג, אני פרסמתי את התכנים בקורונה, כשכולם נכנסו הביתה וקלטו כמה הוא מבולגן. כולם מצאו את המגירה הזאת שדוחפים אליה הכול וכולם התחילו לסדר אותה. אז אני חושבת שכולם מאוד הזדהו איתי, לא מהמקום של 'את מחזירה אותנו לסדר ולנקות' אלא ממקום של 'וואו, איזו מוטיבציה נתת לי'".
הטיפים שלי:
  • לסדר את המיטה בבוקר. זו משימה שנותנת הרגשה שהתחלתי את היום, ואז הרבה יותר קל להשלים משימות. אני דוגלת ב'שתי דקות בבוקר, בית מלון בערב'.
  • איך שאני קמה בבוקר אני מפעילה מכונת כביסה, כי אז אני אומרת לעצמי, 'משהו כבר עובד, כבר משהו התחיל'. תוך כדי שאני מכינה קפה, אני כבר מרגישה שאני משלימה משימות.
  • שיטת 20/80: מתוך 100% של משימות, מטלות ובלגן, 80% זה המשימות הגדולות שיושבות עלייך, כמו לשטוף את הרצפה ולנקות חלונות, ויש 20% של משימות קטנות, של שנייה רגע לסדר את השמיכה בסלון או לשים את הנעליים במקום. אני אומרת לעזוב את ה־80% ולעשות את הדברים הקטנים. כשתסיימו תרגישו שהיחס התהפך.

למה כל כך כיף לצפות בניקיונות של אחרות? שלי גרוס מסבירה
בילדותי הוריי לא ניקו את הבית בעצמם. הייתה להם עוזרת. הם היו מהאנשים שלקחו את קונספט העוזרת לקצה, משל התגוררו באחוזת דאונטון ולא בגבעתיים: אם במקרה היה נשמט מידם גרב ביום ראשון, הגרב היה מחכה במקום נחיתתו עד הגעתה של העוזרת בשלישי. גדלתי ללא הבנת הקשר בין ניקיון הבית לדייריו. כאילו נאסר על הדיירים לעסוק בניקיון הבית - מלאכה מסתורית שהושארה בידיהן של נשות מקצוע בעלות מיומנויות שאין לדעת היכן רכשו.
לצבא הגעתי עם אפס ידע בניקיון, ושם לימדו אותי חברותיי למגורים שאין מה לדאוג ושזה לא מסובך כלל וכלל: צריך רק לשפוך קצת שמפו פינוק לדלי מים ולהעביר סמרטוט על הרצפה. ניקיון חדרי הרחצה המשותפים שלנו לא כלל חומרי ניקוי (ממילא הרצפה מכוסה בסבון), שם הסתפקנו במגב והבעות גועל.
בדירה הראשונה שלי בתל־אביב העמקתי את ידיעותיי בתחום הניקיון באמצעות צפייה בשותפותיי (שלום לך אקונומיקה, מתברר שלא צריך רישיון כדי להשתמש בך) וכשפגשתי את בעלי, אדם עם דוקטורט בתחום הספונג׳ה שאותו הרוויח ביושר באוניברסיטת העל שהוקמה על ידי חמותי, כבר הרגשתי שייכת לליגה של הבוגרים, אלה שיודעים לסחוט סמרטוט ומבינים לעומק את לוגיקת הטענת המדיח. ובכל זאת, דבר לא הכין אותי לפגישתי הראשונה עם משפיעניות הניקיון: אלה שגם ממש־ממש טובות בזה וגם ממש נהנות מזה, אלה שהופכות את הניקיון לפעילות יצירתית ומדיטטיבית. אין בנמצא תוכן מרגיע יותר. צפו בהן, שופכות סודה לשתייה וחומץ לתוך הכיור ותוך שניות גורמות לו להיראות יותר חדש מחדש. הנה הן, מנקות את המסילה של דלתות המרפסת, גיבורות־על שכמותן. הו! מישהי פה מתקרבת אל דלתות מכונת הכביסה כשרק מברשת שיניים בידה! הישענו לאחור כי בשניות הקרובות אתן עומדות להשתכנע שהעולם הוא מקום טוב או לפחות הגיוני. עולם שבו עם קצת סודה לשתייה וחומץ אפשר להתמודד עם כל אתגר שיש לחיים להציע.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button